Idag får ni en blandning av nyheter, kommentarer och tips.
Mer tips om hemsidor
Jon Jogensjö skrev in och tipsade om hemsidan Cykla med lastcykel. Där finns många exempel på lastcyklar som fungerar i yrkesverksamhet i Sverige.
Henric Gustafson tipsade om Demostad.se, som är hemsidan för projektet Demostad för elfordon, som har syftet att skaffa sådana erfarenheter att ett samlat program kan utformas för att fram till 2020 göra Stockholm till en globalt ledande stad i övergången till elfordon.
Jag vill också på att rekommendera Power Circles nya kunskapsportal emobility.se, som ska vara Sveriges främsta kunskapsportal till elfordon och laddinfrastruktur.
Tack Jon och Henric för era tips.
Kommentar om VW nya batteri?
Det är lite svårtolkat vad han sa och jag är skeptisk till att vi ska övertolka hans påstående, men det väcker frågor.
Eirik Langjord skrev in och kommenterade.
”Med tanke på fordonsutvecklingens krav på samhällets fysiska planering blir Neussers synpunkter viktiga: ”Neusser hävdar att det då kommer vara extra viktigt att ha en laddinfrastruktur med mycket effekt. Det räcker inte med 3-4 kW.”
Vad händer om alla behöver ändra avtal med elleverantör och nätägare?
Och vad blir följderna av stora effektuttag lite varstans i nätet. Vet jo att vissa problem finns idag pga. mindre produktionsenheter, vindkraftsverk, utanför stamnätet.
Blir det några problem när alla kommer hem för middag och skall ladda bilen? ;-)”
Bra frågor. Tack Eirik.
På Persontrafikmässan lanserades laddhybridbussar som ska gå i Stockholm
Bussarna kommer att använda biodiesel och vindel.
- Totalt körs åtta laddhybridbussar och två snabbladdstationer
- Testet sker på SL:s busslinje 73 mellan Ropsten och Tomteboda/Karolinska
- Start i december 2014
- Testperioden pågår fram till årsskiftet 2016/2017
Deltagare i projektet
- Projektet delfinansieras av EU, genom projektet Zero Emission Urban Bus System (Zeus), med över 40 deltagande företag och organisationer
- SL beställer trafiken och ansvarar för bussdepån
- Keolis kommer köra bussarna
- Volvo levererar och ansvarar för bussarna
- Vattenfall ansvarar för laddningsstationerna som kommer finnas vid ändhållplatserna
- Siemens levererar snabbladdstationer
- Viktoria är en forskningspartner och ansvarig för utvärderingen av testet
Mattias Goldmann var på Persontrafik mässan. Hans spaningar om busstrafik finns i [4-5].
Tack Henric Gustafson (ElBil2020 AB) för tipset.
[1] Framtidens busstrafik lanseras på Persontrafikmässan. Vattenfall. länk
[2] Framtidens busstrafik lanserades på Persontrafikmässan. Volvo Buss länk
[3] Framtidens busstrafik lanseras på persontrafikmässan. Stockholms Läns Landsting.
[4] Trendspaning på Persontrafik. Bussmagasinet. länk
[5] Självkörande bussar i framtidens trafik. Expressen. länk
Tips om batterikonferens
Fokus på 2015 konferensen är på batterisystem.
Helena Berg var på den här konferensen förra året och den var bra.
Idag är sista dag att skicka in abstract.