dag får ni en sammanfattning av bussnyheter från IAA 2014 (IAA Commercial Vehicles), som är en stor mässa för kommersiella fordon.
För veckan handlade nyhetsbrev del 1 från IAA om trender i lastbilsbranschen samtdel 2 handlade om CO2 och tunga lastbilar.
Bussar är ingen stor volymsprodukt.
I EU blev ca 3000 bussar nyregistrerade augusti månad. Det kan jämföras med tunga lastbilar (mer än 16 ton) där ca 15 000 blev nyregistrerade. Det var en dålig månad för tunga lastbilar i EU [1]. 669 395 personbilar blev nyregistrerade augusti månad i EU [2].
Många ser bussar som en bra tidig tillämpning för hybrid, bränsleceller och laddeldrift.
Den magiska tidskriften Slate kanske tar i lite mycket i sin rubriksättning ”Forget Tesla. If you really want to reduce vehicle emissions, it’s unglamorous buses, not flashy sedans, that need to go electric”, men de har en poäng.
Bussar kör länge så energieffektivitet är extra mycket värt samt nollemissionsfördelarna är extra stora eftersom stadsbussar kör mitt i staden.
[1] Commercial vehicle registrations: +9.1% over eight months; +6.1% in August. 26 sep 2014 ACEA. länk
[2] Passenger car registrations: +6.0% over eight months; +2.1% in August. 17 sep 2014 ACEA. länk
[3] Forget Tesla. If you really want to reduce vehicle emissions, it’s unglamorous buses, not flashy sedans, that need to go electric. Slate. länk
Bussnyheter IAA 2014
MAN Lion´s City GL CNG vann “Bus of the Year”
Det var första gången en naturgas/biogas buss vann priset. Priset blev utdelat i samband med IAA.
Vinnaren väljs ut av fackpressjournalister från buss- och persontrafiktidningar i 19 europeiska länder.
Sverige har en deltagare i juryn. Det är chefredaktören Anders Karlsson frånTrafikforum. Mer om Bus of the Year finns här (wiki, tyska).
[3] MAN prisade på IAA. 25 sep. Trafikforum. länk
[4] MAN Lion’s City GL CNG is ”Bus of the Year 2015”. Man Pressrelease. länk
Scania visade bussen Scania Citywide LE med egenutvecklad hybridteknik
Scania visade upp Scania Citywide LE med fullhybriddrift. Den är certifierad att använda biodiesel [6].
Jonas Hofstedt, chef för Scanias drivlineutveckling, blir intervjuad här (film, 1:17) om bussen.
Scanias försäljningschef Henrik Henriksson blir intervjuad här om bussen.
[5] Scania at IAA: Focusing on sustainability and services that benefit the customer. Scania Pressrelease. 1 juli 2014. länk
[6] Sustainable bus and coach solutions with unrivalled total operating economy. Scania. Pressrelease. 24 sep 2014. länk
[7] Scania launches competitive hybridised city bus. Sacnia Group Newsroom. länk
[8] Scania launches new fuel-saving trucks and buses. Scania Group Newsroom. länk
Volvo lanserar nya Volvo Electric Hybrid (laddhybridbuss)
I samband med att Volvo visade upp bussen lanserade de också en reklamfilm om bussen. Den finns här (2 min). Filmen är byggd kring idéen att den tysta bussen gör att du kan lyssna på din stad. Håkan Hellströms låtar och bussfilmen har ungefär lika många Göteborgsreferenser.
Tekniska specifikationer för bussen finns i ref [10].
Hamburg, Luxemburg och Stockholm har tecknat avtal om leverans av bussarna 2014 och 2015. Volvo planerar att starta serieproduktion tidigt 2016 [10].
Volvo trycker på konsekvenser för stadsplaneringen av laddelbussar.
” – Vi vill visa hur helt eldrivna fordon kan förändra förutsättningarna för stadsplanering i grunden och bidra till en bättre stadsmiljö och en hållbar kollektivtrafik. Det är en vision som vi nu börjar förverkliga, säger Håkan Agnevall [12]”.
[9] Volvo launches the all-new Electric Hybrid. Volvo buss. Pressrelease. länk
[10] Volvo lanserar nya Volvo Electric Hybrid – tystare, renare, snålare. Volvo Buss Pressrelease. länk
[11] Volvo lanserar ny elhybrid. Bussmagasinet 19 sep 2014. länk
[12] Här faller täckelsen från Volvos nya. Bussmagasinet. 24 sep 2014. länk
Andra laddelbussnyheter
Turkiska Bozankaya visade upp en batterielbuss på IAA. Bussen är 10,7 meter lång och har ett batteri på 200 kWh [13-15].
Den tyska busstillverkaren Eurabus visade upp en 18 meter batteridriven ledbuss. Batterierna har en kapacitet på 564 kWh och enligt tillverkaren kan bussen köra 250 km på fullladdade batterier. 18 m bussen finns på en film här (18 sek, youtube) [16]. Det finns idag två batterielbussar från Eurobus i Stockholmsregionen. De körs av Adelsö Buss [16,17].
Ebusco visade sin nya 12 m batterielbuss – Ebusco 2.0 [18]. Batterikapacitet är 311 kWh samt enligt tillverkaren har bussen en räckvidd på 300 km. Enligt Ebusco är priset för en buss 420 000 € (3,9 miljoner SEK), men om många bussar beställs kan priset sjunka [18]. Under november kommer bussen åka runt på Sverigeturné. Den kommer besöka ca 10 svenska städer [18].
VDL visade upp sin VDL Citea SLF-120 Electric. Bussen är en batterielbuss [19].
[13] Bozankaya Launches Electric Bus at the IAA 2014. 19 sep 2014. länk
[14] Scaniahybrid och mycket el på IAA. Busmagasinet. länk
[15] Turkisk batteribuss premiärvisas på IAA. 18 sep 2014. länk
[16] Ännu en batteridriven ledbuss. Bussmagasinet. länk
[17] Eurabus. Pressrelease. länk (obs laddas hem direkt till er dator. Kommer ej visas på en ny sida).
[18] Fullstor elbuss från Ebusco på Sverigeturné efter världspremiär. Bussmagasinet. 23 sep 2014. länk
[19] 65th IAA in Hanover. VDL pressrelease. länk
Egen kommentar
Edward Jobson (Volvo Buss) hörde av sig och ansåg att förra IAA (2012) var Euro VI i fokus. I år var det inte samma fokus på Euro VI.
Tack Edward för hjälp med källor och din kommentar.
Imorgon fortsätter jag med nyheter från IAA.