Idag får ni en sammanställning av Power Circles statistik om laddbara fordon i Sverige samt ett tips på ett seminarium i Stockholm.Idag får ni en sammanställning av Power Circles statistik om laddbara fordon i Sverige samt ett tips på ett seminarium i Stockholm.Idag får ni en sammanställning av Power Circles statistik om laddbara fordon i Sverige samt ett tips på ett seminarium i Stockholm.
Roadmap:Sweden Seminarium 13 okt i Stockholm
Måndag den 13’e oktober 13-17 är du välkommen på seminarium som Roadmap:Sweden anordnar.
Preliminär agenda för dagen finns nedan. Kan komma att justeras något.
Det blir mingel, diskussioner och mycket information, varav en hel del, alldeles färsk.
Platsen blir Volvo Personvagnar Kungsträdgården i Stockholm.
VIKTIGT ATT DU ANMÄLER DIG TILL : johan.konnberg(at)roadmapsweden.se
Preliminär agenda
ROADMAP:SWEDEN
- Statusrapport halvåret 2014, mål för hösten 2014
- Resultat av SIA kartläggning av e-mobility Sverige
Roadmap:Sweden ger en status på vad som hänt samt ambition för framtiden
SVERIGE BEHÖVER LADDINFRASTRUKTUR
- Vattenfall tar tag i infrastrukturen
- Energimyndigheten beskriver infrastrukturdirektivet
- Laddinfra.se
Mattias Tingvall berättar hur Vattenfall tar tag i utbyggnad av infrastrukturen.
Anders Lewald beskriver EU direktivet kring laddinfrastruktur och hur det påverkar
Mazdak Haghanipour på Power Circle ger en rapport på arbetet kring uppbyggnad av en nationell laddkarta.
UPPSTART AV ROUND TABLE e-MOBILITY
Anders Lewald på Energimyndigheten berättar om det nyligen uppstartade Round Table e-mobility
LADDAT FÖR KUNSKAP – HUR GÖR VI DET ENKLARE FÖR ANVÄNDARNA
Mazdak Haghanipour på Power Circle presenterar arbetet med checklistor för att underlätta införandet av e-mobility och ladd infrastruktur i BRF och i kommuner
TVÅ PROJEKT I GÖTEBORG
- Johanneberg Science Park
- Electricity
Mats Bergh berättar om ett spännande projekt på Johanneberg Science Park i Göteborg och
Johan Larsson berättar om Electricity projektet som skall ge elbussar i trafik i Göteborg om cirka ett år
BUSSPLAN STOCKHOLM 2030 – FÖR TYST OCH REN TRAFIK I INNERSTAN
Allan Larsson beskriver Stockholms projekt Bussplan 2030 samt arbetet med ElecTriCity i Luma fastigheten i Hammarby Sjöstad
Vi kommer också att tala om Elbussresan som Transportgruppen arrangerar till våren 2015
HUR KAN VI BYGGA ELBILS VOLYM ?
Exempel på hur vi redan idag kraftigt kan öka andelen elbilar, med befintligt regelverk
Laddbara fordon i Sverige
Power Circle släppte sin statistik för laddbara fordon i Sverige igår. De har gjort en utmärkt infografik om statistiken här.
Beståndet i Sverige augusti 2014
Det fanns 6 355 laddbara fordon registrerade i Sverige i slutet av augusti.
Det fanns 5513 laddbara personbilar varav 3708 var laddhybridbilar och 1805 batterielbilar dvs ungefär ca 87% av alla laddbara fordon var personbilar.
Det fanns också 710 eldrivna lätta lastbilar samt 132 eldrivna fyrhjulingar.
Ökningen augusti
Det blev netto 541 fler laddbara fordon under augusti månad.
Totalt har beståndet av laddbara fordon ökat med 97% i Sverige från årskiftet fram till och med augusti.
Troligt antal laddbara fordon i slutet av 2014
En uppskattning från Power Circle är om det blir en fortsättning på supermiljöpremien så kan beståndet i Sverige bestå av 8500 laddbara fordon i slutet av 2014.
De vanligaste laddbara fordonsmodellerna
1. Outlander 1625
2. Prius PHEV 986
3. Volvo V60 789
Av de fordonsmodeller som är batterielbilar så finns flest:
Nissan Leaf (739 st) och Renault Kangoo (618 st).
Vem äger laddbara fordon i Sverige?
83% av fordonen ägs av juridiska personer.
Imorgon tänkte jag jämföra Sveriges bestånd med några andra länder.
Källor
[1] Hög tillväxt för laddbara fordon i augusti. Power Circle. 3 sep 2014. länk