Idag invigs AstaZero samt igår visade Nevs upp en Saab i elbilsversion.
Nevs presenterade Saab 9-3 Aero Sedan i elbilsversion
Nevs visade upp en SAAB 9-3 Aero Sedan i elbilsversion igår.
Jag har klippt in pressreleasen från NEVS nedan.
Om ni vill läsa mer så kolla referenserna [1-5].
”I samband med att Alliansloppsdagarna inleddes i Trollhättan kunde Nevs presentera Saab 9-3 Aero Sedan i elbilsversion.
Under 20-23 augusti pågår Alliansloppets aktiviteter i Trollhättan. Nevs s amarbete innebär bland annat att Nevs stöder Alliansloppet med ett antal Saab 9-3 Aero 2014 bland annat för transporter av gäster och som ledarbil under tävlingarna.
Elbilen som visas för besökarna i Trollhättan under dagarna Alliansloppet pågår, är ett exemplar ur den första prototypserien som producerades i Trollhättan-fabriken i maj.
Bilen är en modifierad Saab 9-3 Aero Sedan där batterierna har placerats under golvet, för att för att inte påverka utrymmen i kupén eller bagagerummet.
Den välkända körupplevelsen i Saab 9-3 är densamma i elbilen. Detta bland annat tack vare en låg tyngdpunkt och 50/50 viktfördelning.
– Vi är glada att kunna visa resultatet av Nevs ingenjörsarbete i en riktig Saab elbil. Saab-bilens välkända prestanda och säkerhet har bibehållits och vi kan se att detta kommer att bli en attraktiv produkt på marknaden. När vi utvecklade Saab 9-3 Aero Sedan modellår 2014 så var vårt fokus att förbättra körupplevelsen, säkerheten och kvaliteten. Och utgångspunkten för vårt elbilsprojekt var att behålla samma goda egenskaper i elbilen som vi fick till i bensinbilen, säger Nevs tekniske chef Stig Nodin.
Bilen är utrustad med litiumjon-batterier från Beijing National Battery Technology, som är ett bolag inom den kinesiska greentech-koncern som ägs av Nevs huvudägare Kai Johan Jiangs moderbolag National Modern Energy Holdings Ltd.
Prototypserien har flera syften:
- Att förbättra förståelsen och kunnandet kring elbilar inom hela bolaget.
- Att vara en referens för specifikationen av de kommande serieproducerade bilarna.
- Att verifiera att de valda system och komponenterna uppfyller kraven och fungerar felfria ihop.
- Att användas som testbänk för teknisk utveckling.
- Att verifiera hur bilarna ska tillverkas i fabriken.
I denna fas av utvecklingen av prototypserien har prestandan begränsats till:
- Körsträckan är ungefär 200 km.
- Accelerationen 0-100 km/h är 10 sekunder.
- Topphastigheten är 120 km/h.
- Motoreffekten är 140 hk (100 kW).”
[1] Här är Nevs första eldrivna Saab. SR. 19 aug 2014. länk
[2] Nevs’ Electric Vehicle shown today. Cision. 20 aug 2014. länk
[3] NEVS presents Saab 9-3 EV prototype. Green Car Congress. 20 aug 2014. länk
[4] Nevs eldriven Saab premiärvisades. Ny Teknik. 20 aug 2014. länk
[5] ”En efterlängtad signal” Facket jublar över att Nevs visar upp sin elbil. TTELA. 20 aug 2014. länk
I dag invigs AstaZero – världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhet
”21 augusti invigs världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhet. Här får fordonstillverkare, forskningsinstitut, universitet och högskolor från hela världen unika möjligheter att arbeta fram nya lösningar för ökad trafiksäkerhet.AstaZero-anläggningen, som har kostat cirka 500 miljoner kronor, är placerad utanför Borås. Den ägs av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Chalmers.”
Hela pressreleasen här.