Vad hände sommaren 2014

Creative commons license

Dagens utskick är en sammanfattning i notisform av sommarens nyheter. Några av nyheterna kommer vi göra mer detaljerade analyser av snart.

Tunga Fordon

Scania presenterar bussen Scania Citywide med egenutvecklad hybridteknik på IAA. Scania Pressrelease länk

Siemens har vunnit ett kontrakt att elektrifiera en del av Interstate 710 i Kalifornien. Från och med Juli 2015 kommer elvägslastbilar testas i minst ett år som en del av projektet “Zero Emission Corridor”. Spiegel länk

Volvo Bussar och ABB har tecknat avtal angående automatiska laddsystem för laddning av elhybridbussar och helt elektriska bussar. Samarbetet innebär att företagen kan erbjuda kompletta elbussystem till städer. länk

Efficient Drivetrains och Greenkraft kommer utveckla en naturgasladdhybrid medium truck. länk

Ny rapport analyserar möjligheterna att minska utsläppen av CO2 från nya bussar. Slutsatsen i rapporten är att utvecklingen går framåt, men det behövs nya subventioner för att utveckla den senaste teknologin.länk 

Daimler kommer presentera en helelektrisk Fuso Canter E-Cell samt Canter Eco Hybrid på International Commercial Vehicles Show (IAA) länk

Kinesiska BYD kommer bygga en anläggning i Brasilien för att bygga laddelbussar och batteripack.  länk

GKN Power Hybrid kommer bygga om 500 bussar i London med sitt elektriska svänghjulsystem som heter Gyrodrive Kinetic Energy Recovery System. Bussarna kommer till London de nästa två åren och teknologin påstås minska bränsleförbrukningen med 20%. länk

Batterier och bränsleceller i ledbuss från Solaris till Hamburg.länk 

VDL lanserar ny batterielektrisk ledbuss modell. Åtta batteribussar till Köln.länk

Batterier

BMW och Samsung förlänger avtal om leverans av battericellerlänk

LG Chem har som mål att leverera batterier med en elräckvidd på 320 km från och med 2016.länk

Panasonic kommer göra en större investering i Teslas Gigafactory länk

Kina

Kina kommer kräva att minst 30% av alla bilar som köps in till staten från och med 2016 kommer behöva vara new-energy vehicles (laddhybrider, bränsleceller och batterielbilar). Myndigheterna ska först och främst köpa batterielbilar, men delar av landet där det är kallt kan också köpa laddhybrider länk 

Kina tar bort den 10% inköpsskatten för new-energy vehicles.  Borttagningen gäller från 1 sep i år till 2017. länk

Laddelfordonsförsäljning

500 000 laddelbilar (inkl. skåpbilar) har kumulativt blivit sålda globalt. länk

Snart 6 000 laddbara fordon på svenska vägar. PowerCircle 5 aug 2014. länk

Nya laddelbilar

Tesla har namngivit sin 35000 USD batterielbil till Tesla Model 3. Den kommer börja säljas från och med 2017. länk

Den nya Chevy Volt kommer visas upp på bilmässan NAIAS 2015länk

Mahindra kommer visa upp en ny batterielbil nästa år länk

Kia börjar sin exportproduktion av sin batterielbil. Produktionsplanen är ca 5 000 enheter/årlänk

Se en film hur e-Golf bli tillverkad här länk

Bentley kommer tillverka en laddhybrid SUVlänk

Volvo XC90 SUV PHEV kommer ha 400 hk och en CO2 utsläpp på ca 60 g/km. Elräckvidd på ca 40 km länk

Opel kommer sluta tillverka Opel Ampera, men kommer tillverka en ny laddelbil före 2018länk

VW visade upp sin åttonde generation Passat och den kommer vara möjlig att köpa som laddhybrid.länk

Porsche berättade att det kommer vara möjligt att köpa deras nya laddhybrid Cayenne i Tyskland från och med 11 oktober och i USA från och med 1 nov.länk

Via Motors kommer starta produktionen av sin laddhybridskåpbil i Mexico i slutet av september. länk

Fullhybrider

Prius försenas. Den var tänkt att släppas under våren 2015, men kommer att komma ca 6 månader senare.länk

Svensk debatt om laddelbilar/miljövänliga transporter

”Så vill vi göra för att snabba på utvecklingen mot elbilar”. Centerpartiet. 6 aug DN. länk

”Välj smartaste vägen för att gynna miljövänliga bilar”. 7 Aug 2014. Bil Sweden. länk

”Oklar miljönytta med elbilssubvention”. DN 6 aug. Magnus Nilsson. länk

Debatt: Så vill Sverige bli fossilbränsleoberoende. Remissammanställning FFF utredningen av Fores.länk

Laddinfrastruktur

Beijing beslutat om laddinfrastruktur. 1000 DC laddare till slutet av 2014.länk

Evatran kommer börja sälja sitt induktiva laddningssystem till Cadillac ELR i slutet av det här åretlänk

Tyska Fraunhofer IISB har utvecklat en ny induktiv laddare som sitter i fronten av bilen. länk

BMW group och Daimler har skapat ett joint venture för att utveckla en standardiserad form för induktiv laddning länk

Bränsleceller och vätgas

Japan planerar att införa subventioner på 20 000 USD (ca 140 000 SEK) till bränslecellsbilar länk

Hondas bränslecellsbil håller på att omdesignas till 2015. Bränslecellen kommer vara 30% mindre med mer effekt. länk

Daimler förklarar varför deras bränslecellsbil kommer 2017länk

Video: Toyota berättar om sin bränslecellsbilsatsning. Ca 1 timme från i somras.länk

2016 kommer BMW ha en bilmodell med bränsleceller. En trolig bilmodell de kommer använda är i3. länk

Rapporter 

Kunskapssammanställning över introduktionen av elbilar. VTI. 2014. länk

ARE PLUG-IN VEHICLES TURNING THE CORNER?. UC Davis har sammanställt läget för laddelbilar.

Intresset för elfordon är stort men kunskaperna om dem är låg. För att nå större genomslag för elbilar och laddhybrider krävs främst lägre pris på fordonen, längre räckvidd och bättre laddinfrastruktur. Det visar en undersökning som Energimyndigheten gjort om privatpersoners inställning till elfordon. länk

Skrivet av Magnus Karlström