Arkiv / Fordon

VW Golf e-Golf

Creative commons license

VW Golf är inte bara en bilmodell.
Det är Europas mest sålda bilmodell. Den sålde mer än dubbelt så mycket än tvåan januari 2014. Förra året kom generation sju av Golf. Modellen vann European Car of the Year 2013. VW har sålt 30 miljoner Golf sen introduktionen 1974.
Jag brukar tänka att VW Golf är en referenspunkt vad en medelbil i Europa är. Ni som gillar filosofi så är Golf ”bilen” i Platons grotta och idevärld.
Instegsmodel med diesel (1,6 TDI) drar 3,8 liter/100 km (99 g CO2/km) och kostar ca 200 000 SEK i Sverige.
Under de här dagarna håller VW-gruppen på att visa sina elektromobilitetsplaner i Berlin. De har sin ”Die e-Mobilitätswochen von Volkswagen!”. Ni som vill vara med på distans kan vara med på en Google Hangout kl 14 på lördag. Ämnet är ”What electrifies our future?”. Två experter från VW och fyra online bloggare  ska prata emobility. Sändningen sker på https://plus.google.com/+volkswagen.
Huvudnumren från VW är e-Golf och Golf GTE, som är en laddhybrid.
VW kör strategin att laddelbilar ska vara en valmöjlighet hos deras vanliga modeller. Inte som Nissan eller BMW som kör med speciella modeller som LEAF och i3.
Under gårdagen släpper VW lite mer info om e-Golf.
E-golf Livscykelanalys
VW har gjort en LCA för e-golf.
I LCA studien ingår tillverkning av bil och komponenter, användning och återvinning
Om ”grön” el  används så minskar e-Golf CO2 utsläppen med 61% i jämförelse med 63 kW/85 hp Golf 1.2 TSI.
Om medelel i EU27 används 26% lägre CO2 över livscykeln.
Studien är granskad av TÜV NORD.
Prestanda
0-40 km/h på 4,2 s
0-100 km/h 10,4 s
Maxhastighet: 140 km/h
Räckvidd: 190 km (NEDC)
Medelförbrukning: 12,7 kWh/100 km
Batteri
Batteripack väger 318 kg. Hela bilen väger 1510 kg.
Batteriet innehåller tillgänglig kapacitet på 24,2 kWh dvs 76 Wh/kg. Batteriet är vätskekylt.
Batteripacket består av 264 celler och 27 moduler. En del moduler har 6 celler och en del har 12 celler.
Total spänning är 323 V.
Batterigaranti är åtta år eller 160 000 km. Kapaciteten ska vara mer än 70%.
Garanti på ”soppatorsk”
I köpet ingå att VW garanterar att om bilens batteri tar slut inom 160 km från hemmet så garanterar VW att de tar hem bilen till hemmet [1]. (OBS är lite osäker om det här bara gäller i USA eller hela världen!)
Det är som skydd mot ”räckviddsångest”.
Laddning
E-golf kan b la laddas med CCS (Combined Charging System).
40 kW DC kan ladda upp e-Golf till 80% på 30 min.
Tre olika driftsvarianter
Föraren kan välja Normal, Eco’ eller ‘Eco+’.
Att välja Eco eller Eco+ ökar räckvidden, men minskar prestanda som t ex toppfart [1].
Föraren kan också ställa hur den regenerativa bromsningen ska fungera. Det finns fyra olika lägen.
Säljstart i USA
e-golf börjar säljas i USA i slutet av 2014 eller början av 2015.
VW e-golf i Sverige
Gordon Strömfelt har på sin blogg samlat ihop information om e-Golf [2].
Svenska kunder kommer få vänta till  v27 då e-Golf premiärvisas under Almedalsveckan i Visby. Bilen kan då beställas. Leverans kommer börja i augusti.
Gordon uppskattar att e-Golf kan kosta ca 350 000 till 340 000.
Det är samma storleksordning som BMW i3 i Sverige.
Nu kan Platons idébil väljas med batteridrift. Stort symbolvärde.
Källor
[1] Volkswagen: e-mobility and sustainability; Part 1, the e-Golf and Golf GTE. Green Car Congress. 13 mars 2014. länk
[2] VW e-Golf till Sverige i höst . 28 feb 2014. länk