Arkiv / Fordon

Genèves bilsalong – det som inte hände

Creative commons license

skrivet av Mattias Goldmann (Fores 2030-sekretariatet)
Det har nu rapporterats på längden och tvären om vad som visats och sagts på Genèves bilsalong om elbilar, laddhybrider och bränslecellssidan. Men det som inte sades är lika spännande.
Produktionsnivåer
Det var påfallande tyst om produktionsnivåer i Genève. BMW och Nissan anger att deras produktionsanläggningar för i3 respektive Leaf går ”för full kapacitet”, men vid följdfrågor står det klart att det enbart gäller givet flaskhalsen kolfiberkarosser (för BMW) och batterier (för Nissan).
Full kapacitet för själva sammansättningsfabriken skulle för BMW:s del innebära drygt 30 000 bilar i år, och det kommer man av allt att döma inte upp i, medan Nissans tre Leaf-fabriker i Storbritannien, USA och Japan har kapacitet att fördubbla produktionen jämfört med 2013 års nivåer, men Nissans experter bedömer inte att ökningen blir så stor. Därtill kommer den kinesiska Leaf-tillverkningen, strikt för den inhemska marknaden, som även Nissans experter har svårt att bedöma då det finns så många regionala och lokala stimulanser, och de statliga stimulanserna just nu revideras.
Redan i höstas angav Renault-Nissans vd Carlos Ghosn att man inte når 1.5 miljoner elbilar till år 2015, och på Genève vill ingen ange något nytt mål – och för första gången på många år var Ghosn inte ens på plats på bilsalongen.
Nya modeller
På frågor om spannet mellan BMW:s laddbilar i3 och i8, särskilt ryktet om mellanklassbilen i5, är BMW tysta som muren, troligen för att man ännu en tid vill bedöma vart marknaden är på väg. Inte heller berättar de hur mångmiljardinvesteringen i kolfiberproduktion ska användas i andra modeller, vilket givet de låga produktionsvolymerna för i3 bör vara enda sättet att hämta hem investeringen. BMW använder kolfiber för vissa delar av 3-seriens prestandamodeller, men de nya 2-, 3- och 4-seriemodellerna som visas upp har inte ökade andelar kolfiber. Rykten om att BMW skulle förbättra säkerheten på i3, efter att den endast fick fyra stjärnor i Euro NCAP, besannades inte.
Citroën visar upp nya lättviktsbygget C4 Cactus, men avvisar aktivt att det blir någon laddbar version, däremot kommer den 2016 som tryckluftsbil med CO2-utsläpp kring 70 g/km. Nya C1 tillverkas i samverkan med Toyota och Peugeot, men inget nytt sägs om ersättaren till åldersstigna elbilen C-Zero (och Peugeot iOn) som utvecklats med Mitsubishi. Det står nu klart att det inte blir någon Citroën- eller Peugeotversion av laddhybriden Mitsubishi Outlander, tvärtemot vad som tidigare angavs. Höga priser från Mitsubishi anges semiofficiellt vara skälet, vilket i sin tur beror på att Mitsubishi har god efterfrågan på sin laddhybrid.
Fiat har tidigare visat sin elversion av 500, men den finns inte längre med – ett tyst erkännande att den bara var en ”compliance car” för att klara nollutsläppskraven i Kalifornien och andra amerikanska delstater. På samma sätt lägger Honda i tysthet ned tillverkningen av eldrivna Fit (Jazz i Sverige) efter att ha gjort de 1100 som krävs för att slippa böter i USA. Det ligger också närmare till hands att Toyotas eldrivna RAV4, utvecklad med Tesla, läggs ner än att den kommer till Europa.
Mercedes premiärvisar nya C-klass, inklusive en bränslesnål hybridversion, men någon laddhybrid är inte beslutad, tvärtemot ryktena om att man skulle ha detta i varje storleksklass. Den nya versionen av minibussen och skåpbilen Vaneo presenterades i Genève, med avsevärt snålare dieselmotorer, men efter fiaskot med gamla elversionen presenterades ingen laddbar version. Efter en framgångsrik lansering i Sverige hade Mercedes räknat med att sälja åtskilliga elbilar till bl.a. Posten och budfirmor, men det blev en enda. Danska posten på Bornholm skulle byta till el-Vaneo, men av det blev inte mycket, och planerna på att användas som taxi i London blev inte heller förverkligade.
Mitsubishi visar inte mindre än tre hybridkoncept, men fjolårets löften om batterier med dubblad kapacitet till lägre pris följs inte upp, och någon verklig ersättare till småbilen i-MiEV är ännu inte i faggorna. Arbetet med att integrera elbilen i smarta elnät, som Mitsubishi tidigare lyft fram, tonas ner. Den lilla elbilen som utvecklas gemensamt med Nissan verkar bli strikt för den japanska marknaden; experter från båda tillverkare menar att den europeiska marknaden för så små elbilar är mycket liten. Efter Frankfurtmässan verkade det bekräftat att Nissan Qashqai skulle komma i laddhybridversion, nu säger Nissan bara att det är en möjlighet man studerar.
Nissan har fått kritik för att Leaf inte har den senaste säkerhetstekniken, men på bilsalongen vill man inte bekräfta att Leaf kommer med autostopp, vingelvarnare, döda vinkeln-varnare eller någon av de andra säkerhetslösningar som redan finns på t.ex. Ford Focus och Volvo V40. ”Modellen har fortfarande utvecklingspotential”, är allt elbilsansvarige Billy Hayes vill säga.
Svenska NEVS var inte på plats, trots att de snart ska premiärvisa den eldrivna versionen av Saab 9-3, som tänks säljas i både Sverige och kontiental-Europa.
Att Opel Adam inte kommer i elbilsversion visste vi redan, men Opel tonar nu också ner tidigare uppgifter om att Ampera från nästa år ska bli ett eget submärke med laddhybrider och elbilar med räckviddsförlängare i tre storleksklasser. Fords mycket låga försäljning av Focus EV visar att det är svårt att utveckla en ladd-Astra som kan sälja, särskilt efter att VW Golf kommit både som elbil och laddhybrid.
Renault premiärvisade nya Twingo, men trots att Renault säger att modellen utvecklats med tanke på elektrifiering – idealiskt med motor och drivning över bakhjulen – så vill de inte bekräfta att en sådan modell kommer. Twingo delar teknik med kommande Smart Fortwo, vars elversion inte längre har något datum för försäljningsstart i Sverige.
Volkswagen hade en lång rad av nya och kommande elbilar och laddhybrider, det enda icke-beskedet att notera gällde Twin Up, där laddhybridtekniken från XL1 används i Up; den visades i Tokyo i november men inte i Genève.
Volvos arbete med att kombinera fyrcylindriga bensinmotorer med laddhybridteknik kommer från produktionsstart i kommande XC90, men dröjer eller kommer inte alls i V60, tvärtemot vad som sades på Genève i fjol. Motivet då var att det skulle behövas för USA- och Kina-marknaderna där diesel inte är så gångbart som i Europa.
Politiken
Näringsminister Annie Lööf var på plats på Genèves första pressdag och syntes  på både Koenigseggs och Volvos pressträffar, då hon också höll en egen improviserad pressträff. Men varken då eller vid ett separat möte med 2030-sekretariatet hade hon och regeringen något nytt besked om förlängd elbilsstimulans, utvidgad supermiljöbilspremie, bonus-malus-beskattning, delfinansiering av snabbladdare eller någon av de andra frågorna som bl.a. tas upp i den nyligen presenterade FFF-utredningen (se intervju här http://www.youtube.com/watch?v=GGf_yOGKaBw).
Slutsatser
Det har redan rapporterats om allt som händer med elbilar, laddhybrider och batterier. Men listan på vad som inte händer är oroväckande lång, och visar att bilindustrin just nu huvudsakligen inte ser något behov att göra mer inom denna sektor.
EU:s utsläppsmål för 2015 är de flesta tillverkare övertygade att de klarar utan nya satsningar bortom finputsandet med ytterligare något snålare förbränningsmotorer, och 95-gramsmålet gäller först år 2021, vilket är minst en modellgeneration bort. USA-marknadens krav på en viss andel nollutsläppsbilar uppfylls av de flesta tillverkarna, och övriga kan köpa krediter från Nissan och Tesla, men leder inte till produktutveckling till glädje för den europeiska marknaden. För ny fart på omställningen krävs ny ekonomisk stimulans, men den dröjer på volymmarknader som Tyskland och minskas på nischmarknader som Holland. Ketchupeffekten är ännu en bra bit bort för elbilarna.
Icke-besked är också besked, men det är av naturliga skäl svårare att ange någon exakt källa – både för att det är vad som inte sägs, och för att de konkreta besked om att man inte avser göra vad man tidigare sagt inte ges på pressträffar utan underhand, ofta mot löfte om anonymitet. De tidigare beskeden som detta kontrasterar mot hittas lätt på Internet.