900 fordon utställda, 250 utställare och 65 presskonferenser som 10 000 journalister tolkar och sammanfattar. Det är pressdagarna på Geneva Auto Show 2014.
Har lyssnat på websändningar samt läst pressreleaser och journalisternas tolkningar.
Mönstret som träder fram är
* Uppkopplade fordon är det nya nyckelordet. Bilen som en stor smartphone.
* En ny generations småbilar. Bilföretag vill ha instegsmodeller och andrabilsmarknaden.
* Lättviktsmaterial.
* 95 g CO2 är siffran att förhålla sig till.
* Förhoppningar om ett lite bättre bilförsäljningsår, men Ryssland/Ukraina oroar.
* Förtjusningen i bilen som symbol för fart och rikedom lever kvar. Det syns i företagens retorik, journalisternas analyser och vilka bilmodeller som visas upp först.
* Laddelbilar finns och kommer, men få företag väljer att lyfta fram sin laddelbilmodeller. De som är mest aktiva att prata laddelbilar av de klassiska bilföretagen är VW, Mitsubishi och Nissan.
* Hyundai, Honda och Toyota väljer att lyfta fram bränslecellsbilar.
Nedan kommer info om några intressant bilar som presenterades under mässan.
Men först en rättelse. Jag skrev om Car of the Year i tisdags. Peugeot 308 blev vald till årets bil.
I texten skrev jag att Model S kom på tredje plats. Jag menar givetvis Tesla Model S.
Tack Per Ekelund för din kommentar om att jag var otydliga när jag enbart skrev Model S.
Nissan batterielskåpbil NV200
Nissan visade upp en produktionsfärdig version av citydistributionsbilen Nissan e-NV200, som är ett batterielfordon (BEV).
Bilen är en kombination av Nissan LEAF och NV200.
Snabbfakta är:
- 170 km NEDC elräckvidd
- 120 km/h maxhastighet
- Möjlig att ladda med CHAdeMO
- Produceras i Barcelona
- 24 kWh stort batteri
Priset ej bestämt, men den ska börja säljas i juni i år [3].
[1] Nissan e-NV200: the game-changer. Nissan Pressrelease 3 mars 2014. länk
[2] Nissan introduces the e-NV2000 electric van. Green Car Congress. 4 mars 2014.länk
[3]Production version of Nissan’s all-electric e-NV200 unveiled. Giz Mag. 4 mars 2014. länk
Laddhybriden Golf GTE
VW premiärvisade laddhybriden Golf GTE.
Golf kan snart köpas med sex olika drivningstyp (bensin-, diesel-, bioetanol, fordonsgas-, el- och laddhybriddrivning).
Golf GTE har en genomsnittsförbrukning (enl. NEDC-cykeln för hybridbilar) på 1,5 l/100 km (motsvarande 35 g CO ₂ /km) och en räckvidd i eldriftsläget på 50 km.
Golf GTE har en topphastighet på 217 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder.
Priset ej bestämt, men den kommer börja säljas i höst.
[4] Världspremiär för laddhybriden Golf GTE. Volkswagen. 21 feb 2014. länk
[5] Volkswagen Golf GTE officiell – laddhybrid med 0,15 l/mil. Teknikens Värld. 20 feb 2014. länk
Många nya minibilar
En prognos är att segmentet minibilar kommer vara ca 20% av marknaden i Europa om ca 3 år [10].
Flera biltillverkare presenterad uppdaterade versioner av sina minibilar på Geneve.
Bilarna var Renault Twingo, Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroen C1 och Suzuki Celerio.
Både Toyota och Renault hade minibilar som sitt huvudnummer på sina presskonferenser.
[6] Minicar mania: Renault, PSA, Toyota debut key new entries at Geneva show. Automotive News Europe. 4 mars 2014. länk
Koreanska Kia visade upp en produktionsfärdig version av sin batterielbil variant av Kia Soul.
Bilen börjar produceras i år och kommer börja säljas nästa år.
Batteriet är på 27 kWh. Elmaskinen är på 81 kW.
Accelerationen är 0-100 km/h på 12 sekunder samt maxhastigheten är 145 km/h.
Elräckvidden är 200 km.
Battericellerna är tillverkade av SK Innovation [8].
[7] Electric Kia Soul at the Geneva motor show. Telegraph. 5 mars 2014. länk
[8] Advanced battery pack for Kia Soul EV. 24 feb 2014. Kia pressrelease. länk
Hyundai visade en konceptbränslecellsbil
Bilen skulle visa upp inriktningen på Hyundais nya formspråk. Bilen var en bränslecellsbil.
Hyundais presskonferens finns här.
Hyundai satsar mycket på Europa och har som mål att ha 5% marknadsandel i Europa till 2020.
[9] Hyundai Motor’s Intrado Focuses on the Essential to Enrich and Engage Lives. 24 feb 2014. länk
Toyota fokuserade på nya Aygo samt bränslecellsbilar
Men de valde att på sin presskonferens att också prata om hur många fullhybrider de säljer i Europa samt prata bränslecellsbilar.
Presskonferens finns här.
Toyota sålde 2013 156 863 fullhybrider i Europa.
Det är en ökning med 43% i jämförelse med 2012.
28% av alla sålda Lexus eller Toyotabilar är fullhybrider i Västeuropa.
28% av alla sålda Yaris är fullhybrider i Västeuropa.
Toyotas totala marknadsandel var 4,7% i Europa 2013.
[8] Toyota Europe hybrid sales up 43% year-on-year in 2013; almost 18.5% of total TME sales, 28% in W. Europe. Green Car Congress. 4 mars 2014. länk
Tesla Motors
De planerar att bygga ut sitt nät av snabbladdare samt bygga 30 nya servicecenter i Europa [9].
Tesla Motors berättade inte hur många snabbladdare de kommer bygga eller exakt var de kommer ligga [9].
[9] Tesla Announces European Expansion Plans At Geneva Show. Green Car Reports. 5 mars 2014. länk
Volvo Cars nyheter
Enligt VD:n Håkan Samuelsson kommer Volvo Cars gå med vinst under 2013. Mer detaljer kommer 21 mars.
Volvo Cars visade upp konceptbilen Volvo Concept Estate. Den var många som tyckte den var snygg [10,11].
New York Times tyckte att
”The Volvo Concept Estate is simply the nicest-looking station wagon since the 1975 Chevrolet Nomad. [12]”.
En annan nyhet från Volvo Cars var Volvo V40 D4 med Drive-E. Bilen har ett utsläpp av 85 g CO2/km samt enligt Volvo Cars en hög prestanda på 190 hk (142 kW).
Enligt Volvo Cars så finns ingen tillverkare som har en bil i samma segment med så bra prestanda och så låga utsläpp.
[10] Volvo concept previews sleek look of future wagons, simpler interiors. Automotive News. 28 feb 2014. länk
[11] Lööf om nya Volvon: Otroligt snygg. Vi Bilägare. länk
[12] New York Times. länk
[13] Volvo V40 D4 with new Drive-E powertrains: The most powerful, lowest emission engine in its segment. Pressrelease. länk