Mitsubishi Motors har numera målet att deras produktionsandel av BEV och PHEV ska vara 20% 2020

Creative commons license

Mitsubishi Motors har antagit en ny affärsplan, som heter ”New Stage 2016” [ref]MITSUBISHI MOTORS ANNOUNCES NEW MID-TERM BUSINESS PLAN ”NEW STAGE 2016”. 6 nov 2013. Mitsubishi pressrelease. länk[/ref][ref]Mitsubishi Motors Mid-term Business Plan. FY2014-2016. länk (pdf)[/ref].
De vill bli ledare inom laddelbilar. Mitsubishi har numera målet att 20% av deras produktion 2020 ska vara BEV (battery electric vehicle) och PHEV (plug-in hybrid electric vehicle).
De skriver också att de kommer satsa på trådlös laddning samt SiC teknologi [6].
Jag skrev en analys om företaget Mitsubishi Motors för ett tag sen. Min analys finns här.
Egen kommentar
Det har varit tydligt ett bra tag att Renault-Nissan inte skulle nå sitt mål att sälja 1,5 miljoner batterielbilar till mars 2017.
Nu säger Ghosn att de kan nå målet fyra år senare. De har sålt ca 120 000 än så länge.
Om vi antar att de når målet 1,5 miljoner batterielbilar ca mars 2021. Det är ca 7,4 år kvar. Då kommer de sälja ca 186 000 batterielbilar globalt/år i medel under de åren.
Renault-Nissan är den av de stora bilföretagen som har satsat mest på batterielbilar.
Nu säger Mitsubishi att 20% av deras produktion ska vara BEV och PHEV 2020. Det är mycket.
VW säger t ex att deras mål är att 3% av deras globala försäljning ska vara BEV och PHEV 2018.