Analys av Teslas kvartalsrapport Q3

Creative commons license

I natt svensk tid presenterade Tesla Motors sin kvartalsrapport. Dagens nyhetsbrev blir en sammanfattning av några av nyheterna.
VD:n Elon Musk var med på en frågestund som sändes live. En av frågorna handlade om det finns något problem med resursbegränsingar av litium för batterier. Musk svarade nej eftersom det endast är ca 1% av ett batteripack som består av litium.
Igår handlade nyhetsbrevet om en JRC rapport om resursbegränsingar och nya kolsnåla teknologier . En slutsats från rapporten var att JRC måste titta vidare på elfordon och resursbegränsingar.
Några som redan undersökt resursbegränsingar och elfordon är Chalmers. I den kostnadsfria och nedladdningsbara e-boken Systems Perspectives on Electromobility 2013 finns ett kapitel om resurser och elfordon. Om ni vill läsa så finns boken att ladda hem här. Det är kapitel 7 som handlar om resursbegränsingar.
Analys av Teslas kvartalsrapport Q3
skrivet av Magnus Karlström
Igår presenterade Tesla sin kvartalsrapport [ref]Tesla Motors, Inc. – Third Quarter 2013 Shareholder Letter. Länk (pdf)[/ref]. De hade också frågestund på ca 55 min som går att lyssna på i efterhand här. Några nyheter från rapporten och frågestunden sammanfattas nedan.
Tesla har ökat sin prognos för antal levererade Model S för 2013 från 21000 till 21500
Tesla Motors har levererat 5500 Model S under kvartal 3 [1] varav ca 1000 till Europa.
Totalt har Tesla levererat 19000 Model S sen produktionsstart.
Innan har Tesla sagt att de ska leverera 21000 Model S under 21000. Nu har de ökat det med 500.
Det innebär att de kommer få ut 6000 Model S under kvartal fyra.
Tesla gick med vinst och förlust kvartal Q3 beroende på vilken bokföringsmetod som används 
En förvirrade del i Tesla Motors redovisning är att två olika bokföringsmetoder används.
De är GAAP (Generally Accepted Accounting Principles, wikipedia länk) och non-GAAP. GAAP är den vanligaste metoden i USA, men Tesla Motors föredrar att använda non-GAAP.
I Non-GAAP exkluderas en del kostnader och inkomster som t ex ”stock-based compensation, the change in fair value related to Tesla’s warranty liabilities, noncash interest expense related to Tesla’s 1.5 percent convertible senior notes as well as one-time expenses associated with the early repayment of the company’s Department of Energy loan. Tesla also adds deferred revenue such as the full value of cars sold with a resale value guarantee.” [ref]Tesla posts $38 million third-quarter loss. Automotive news. 5 nov 2013. länk[/ref].
Om non-GAAP används så gick Tesla Motors med en vinst på 16 miljoner USD (104 miljoner SEK). Det är ca 12 cent per aktie. Det var lite bättre än de 11 cent/aktie [2] eller 10 cent/aktie [ref]Tesla earns $16M in 3Q, but disappoints on outlook. Detroit News. 5 nov 2013. länk[/ref] som Wall Street trodde innan.
Om GAAP används gick Tesla Motors med förlust på 38 miljoner USD (247 miljoner SEK).
En viktig faktor är att inkomsterna för Tesla från att sälja ZEV krediter minskar. Kvartal 1 sålde Tesla krediter för 68 miljoner USD, kvartal två för 51 miljoner USD och nu har de sålt för 10 miljoner USD.
Det beror på att de säljer mer bilar i delstater utan ZEV krediter samt att de börja sälja till Europa, men också att Nissan har många krediter att sälja.
Tesla närmar sig sitt mål att ha 25% bruttomarginal
Tesla har målet att nå 25% bruttomarginal per såld bil. Då räknar de inte med inkomsterna från försäljning av ZEV krediter.
Q3 hade de 21% bruttomarginal.
Q2 hade de 14% bruttomarginal.
De är säkra på att nå målet Q4.
Aktiekursen sjönk 11% igår, men det är bara ett hack i kurvan
Efter rapporten sjönk Teslas aktiekurs med ca 11%. Några förklarade fallet med att de trodde att Tesla hade levererat fler bilar i Q3 eller att de var otydliga med målen för 2014.
Men det är viktigt att komma ihåg att kursen har nästan stigit med 4 ggr 2013. 11% minskning är ett hack.
Model X ska börja tillverkas 2014 men når full produktion först 2015
Model X kommer tillverkas ungefär i samma volym som Model S.
De brukar prata om att tillverka Model S i ca 40 000/år 2014.
Musk tror att efterfrågan är ca 20000 Model S/år i Nordamerika och ca 10000/år i Europa
Musk fick en fråga på vilken efterfråga han ser i Nordamerika och Europa för Model S.
Han tror att ca 20000/år i Nordamerika och ca 10000/år i Europa är en rimlig bedömning på efterfrågan just nu.
Frågestunden  handlade mycket om att Tesla är begränsad av tillgång på batterier inte efterfrågan på Model S
Musk sa om och om igen att Tesla har en större efterfråga än vad de kan producera.
Deras problem är att de inte kan få batterier i den takt de behöver.
Det är bara Tesla som vet om det är sant. Vi andra får välja om vi tror på Tesla.
Musk pratade om att de planerar en ”Giga factory” för batterier
Det mest spännade och udda var att Musk berättade under frågestunden att Tesla utreder att bygga en egen gigafactory för batterier tillsammans med partners.
Tesla ska sälja en 35000 USD batterielbil 2016/2017. De kallar den bilen för Gen III.  Men de behöver många batterier för att kunna massproducera.
De har ett avtal på 1,8 miljarder celler från Panaonic, men det är enbart för Model S och Model X.
För Gen III behövs många fler celler. Just nu utreder de hur och var de ska få batterier till Gen III.
Musk sa att de troligtvis kommer bygga anlägningen i Nordamerika.
Han sa att anläggningen kommer vara mycket stor. Produktion skulle vara ungefär lika stor som all li-jon tillverkning i världen.
Det innebär att Tesla skulle bli sin egen batteritillverkare.
Anläggningen kommer vara material in och batteripack ut, samt innehålla återvinningssystem för gamla pack. Musk vill att anläggningen ska ha ”grön” produktion.
Egen kommentar
Det verkar för svårt att bygga en giga-factory som på sikt kan ha den storleken på produktion på några år.
Musk har trollat innan, men det här är en stor kanin.
Utmaningen att bli sin egen celltillverkare och göra det i den volymen verkar för svårt. Men vi får se….
Den begränsade faktorn för Tesla tillväxt är nog att få tillgång på batterier tillräckligt snabbt.
Kvartalsrapporten var godkänd.
Det är nästa år som är den riktiga utmaningen för Tesla.  De ska öka sin produktionstakt till det dubbla, ta fram en ny bilmodell färdig för produktion, bygga upp försäljningen i hela världen samt bygga fler snabbladdare.
Det är nog hårt jobb att arbeta på Tesla, men möjlighet att få vara med i framtidens historieböcker kanske väger upp det?