Nederländska elbilsförare har blivit frågade sex år i rad om erfarenheter, beteende och åsikter om laddning [1]. Undersökningen heter Nationaal Laadonderzoek. Vi har skrivit om resultat från tidigare årgångar [2,3].
Årets resultat finns sammanställt i en rapport på nederländska [1].
Slutsatsen är att det sker en utveckling hur elbilsförarna vill ladda och betala. Nu börjar förarna, särskilt hemma, aktivt optimera laddningen baserat på realtidsdata till exempel dynamiska priser och solproduktion. Det verkar också som att upplevelsen att ladda blir bättre och bättre i Nederländerna.
Studiens upplägg
Experter från ElaadNL, RVO (statlig myndighet under det nederländska ekonomi- och klimatdepartementet) och VER (Nederländernas nationella förening för elbilsförare) har tagit fram frågorna. Groningens universitet (UG) bidrog också med sin expertis inom datainsamling.
Undersökningen genomfördes under perioden 10 juni 2025 till 14 juli 2025.
Endast svar från förare av batterielektriska bilar och motorcyklar inkluderades i sammanställningen.
3068 personer slutförde undersökningen.
Representationen var god
Enligt rapportförfattarna var representationen god i undersökningen.
Blandningen av erfarna och nya elbilsförare som svarade var liknande som i hela den gruppen som kör batterielektriskt i Nederländerna.
Uppdelningen i olika geografiska områden, mängden kilometer som körs per år och vilken typ av batterielektrisk bil ägarna har var också liknande.
Vad utmärker ägaren av en batterielektrisk bil i Nederländerna?
79% av ägarna till en batterielektrisk bil har också egna solceller. Det kan jämföras med att cirka 35% av alla nederländska hushåll har solceller.
90% av de som både har elbil och egen laddare har solceller. 70% av de gruppen anpassar sin laddning så att de laddar så mycket som möjligt när solcellerna levererar energi.
67% av elbilsförarna kan parkera på sin egen mark. Av alla hushåll i Nederländerna kan endast 27% parkera på sin mark.
Laddningsbeteende ändras
Hälften av de som svarade har aldrig åkt längre under en tur än vad deras batterielektriska bil har i maxräckvidd.
Det finns en tydlig trend att elbilsförarna har börjat sprida ut sin laddning mer under dagen. Betydligt mindre laddning sker mellan 16:00 och 21:00 än vad tidigare undersökningar har visat.
De nederländska elbilsförarna har också fått betygsätta sin laddningserfarenheter i olika miljöer. Laddning hemma får högst betyg, men alla laddmiljöer har fått högre betyg än förra året.
Hur mycket laddar elbilsförarna på olika platser?
61% av energin kom från hemmaladdning i medeltal för hela gruppen. Det är lite mer i jämförelse med undersökningen från förra året. Då var det 58%.
För dem som ägde en egen laddare hemma laddade de 81% av energin från hemmet, 5% från publik laddning, 6% på arbetet och 7% från snabbladdare.
För dem som inte har egen laddare laddade de 63% av energin från publika laddpunkter, 22% från arbetet och 15% från snabbladdare.
Det var också en tydlig skillnad mellan dem som leasade och dem som ägde en elbil. De som leasade laddade mer publikt (25% av energin) och på arbetet (21%) och med snabbladdare (10%). De som ägde sin elbil laddade mer hemma (69% av energin). Det kan jämföras med de som leasar (44% av energin från hemmaladdare).
Villiga att byta leverantör baserat på pris
Elbilsförare är snabbt villiga att byta leverantör av laddkort.
En skillnad på 10 % lägre priser är tillräckligt skäl för nästan hälften av respondenterna (46 %) att använda ett annat laddkort.
Av den grupp som uppger att de är villiga att byta har 59 % faktiskt gjort det.
Ad hoc-laddning (att betala direkt för en laddningssession)
Ad hoc-laddning är känd för ungefär hälften av elbilsförarna, men endast 26 % har själva använt det någon gång.
43 % av de elbilsförare som har praktisk erfarenhet av ad hoc-laddning uppger att de skulle vilja använda det oftare.
33 % av de elbilsförare som aldrig har laddat ad hoc uppger att de skulle vilja använda det. Kontaktlös betalning (med bankkort eller telefon) föredras, men den vanligaste metoden är för närvarande via en QR-kod.
Pristransparens ökar
Pristransparensen ökar, men det finns fortfarande en stor grupp elbilsförare som inte vet vad en laddningssession kostar. 28 % av elbilsförarna vet oftast inte/aldrig vad de betalar vid den publika laddstationen nära hemmet.
Vill ha bibehållen laddhastighet
Elbilsförare föredrar variabla laddtariffer framför variabel laddhastighet.
62% är positiva till variabla tariffer vid bibehållen laddhastighet under perioder med nätbelastning.
Endast 30% är positiva till en variabel laddhastighet vid bibehållna tariffer.
Laddning hemma viktigt
64 % av elbilsförarna laddar via sin egen elanslutning och parkerar på egen tomt, 9 % laddar via sin egen elanslutning och parkerar på allmän plats (så kallad förlängd privat anslutning: VPA), och 27 % laddar inte via sin egen anslutning.
Laddning via egen elanslutning sker fortfarande regelbundet hos en del via ett vanligt vägguttag (dvs. utan en laddbox). 13 % av hemmaladdarna laddar via vägguttag.
70 % av hemmaladdarna uppger att möjligheten att kunna ladda hemma var avgörande för beslutet att köra elbil.
Publik laddning nära
Antalet publika laddstationer inom gångavstånd är högt. I laddundersökningen 2024 angav 93 % att de hade en laddstation inom 5 minuters promenad. Det kan jämföras med 95 % i årets undersökning.
Tillgängligheten på publika laddstationer ökar. 59 % av elbilsförarna uppger att laddstationen (alltid eller oftast) är tillgänglig. I laddundersökningen 2024 var denna siffra 55 % och i laddundersökningen 2023 var den 49 %.
Snabbladdning blir bättre
Laddhastighet spelar en viktig roll för hur man väljer snabbladdningsplats. Valet av laddplats baseras dock fortfarande på närhet till platsen.
75 % av elbilsförarna upplever aldrig väntan vid snabbladdaren. Uppskattningen för snabbladdare har därför fortsatt att bli bättre sedan starten av den nationella laddundersökningen.
En långsammare laddhastighet än förväntat är det vanligaste problemet och förekommer vid 39 % av sessionerna (om detta problem någonsin upplevs). Elbilsförare tar höjd för detta genom att låta sin elbil vara ansluten till laddaren längre.
Smart laddning hemma
41 % av hemmaladdarna laddar smart baserat på dynamiska tariffer. Detta är en fördubbling jämfört med laddundersökningen 2024. Dessutom uppger 32 % att de skulle vilja ladda till dynamiska tariffer, men gör det inte ännu. 27 % är inte intresserade av att använda dynamiska tariffer vid laddpunkter hemma.
80 % av elbilsförarna med solpaneler och en laddpunkt hemma säger att de ofta/alltid medvetet laddar under timmar med god tillgång på solenergi.
Det finns stor entusiasm för dubbelriktad laddning hemma. 50 % av hemmaladdarna vill använda det.
Det sker också en kraftig ökning av funktionaliteter som möjliggör smart laddning i hemmet.
Egna kommentarer
Jag är förtjust i den här detaljerade undersökningen från Nederländerna. De har gjort undersökningen så många år att de kan se trender. Samtidigt finns det absolut svagheter med att basera sina slutsatser på enkätsvar, men något säger deras svar.
Några saker är extra intressanta i årets undersökning. Det verkar som att upplevelsen av laddning både hemma och publikt blir bättre år för år. Det är också så att tillgängligheten blir bättre och bättre.
Det var intressant att se skillnaden i laddning mellan dem som leasar och äger en elbil.
Det är häpnadsväckande hur många av elbilsägarna som har solceller i Nederländerna.
Andelen som gillar dynamiska eltariffer är också något att lägga på minnet.
Sedan tolkar jag resultatet som att många är beredda att betala mer för stabil laddhastighet.
Referenser
[1] Laden van elektrische auto’s in Nederland Ervaringen en meningen van EV-rijder. 2025. (Nedrländska) länk (pdf)
[2] Hur laddar nederländska elbilsförare 2022. OmEV. Länk
[3] Erfarenheter av laddning i USA och Nederländerna. 2024. OmEV. Länk