Nyligen skrev vi om en norsk studie som studerat laddbeteende I flerfamiljshus [1]. Idag fortsätter vi med en dataanalys och två användarstudier från USA och Nederländerna.
Jämförelse mellan ladd-data och användardata i USA
Data om laddning
Laddoperatören Chargerhelp är verksamma i området underhåll och datahantering av laddstationer i USA. De har analyserat erfarenheter från laddning av personbilar i USA 2023. Företaget har sammanställt erfarenheter från 19 miljoner datapunkter i anläggningar som de själva servar och adderat data från ladd-företaget Paren och US Department of Energy. Personal från Chargerhelp har besökt 5 000 laddstationer runtom i USA och genomfört testladdning [2].
Inrapporterade data överskattade verklig laddtid
Chargerhelp har bland annat mätt hur lång tid det tog att ladda ett fordon vid besöken och jämförde detta med data om samma laddtillfälle som rapporterades via Open Charge Point Protocol OCPP, appar eller mjukvaru-API. De fann att inrapporterad data i genomsnitt angav 10–20 procent längre tid att ladda jämfört med vad som registrerades vid besöket på plats.
Misslyckade laddförsök fler än förväntat
För 15 procent av de stationer som man besökte fanns information i laddoperatörens system om att det var problem med någon laddare. När man gjorde testladdningar misslyckades dock testladdning i 26 procent av fallen. Det förekom alltså ett betydande antal misslyckade testladdningar även vid laddare som enligt tillgängliga informationssystem skulle fungera.
Betydligt högre driftbortfall än inrapporterat
Baserat på erfarenheter från fältbesök har Chargerhelp beräknat att 18 procent av de 129 000 publika destinationsladdarna (AC) som finns i amerikanska Department och Energys databas år 2023 var ur drift vid en given tidpunkt. Enligt inrapporterade data var endast 6 procent ur funktion. För de 38 000 snabbladdarna (DC) i databasen uppskattas driftbortfallet till 15 procent, att jämföra med 2 procent enligt inrapporterade data.
Äldre laddstationer har sämre tillgänglighet
Äldre stationer var oftare ur funktion. I delstater där man har byggt ut laddinfrastruktur tidigt löper man högre risk för driftstörningar.
Kablar och kontakter krånglar
Det registrerades en mängd orsaker till driftstopp och felaktigheter. Vanligast var fel på kablar och kontakter samt skador på skärmar. Näst vanligast var fel i kommunikationssystem och programvara. Tillsammans stod detta för två tredjedelar av driftstörningarna. På själva stationen var det vanligast med fel i betalningssystemet.
Många fel på snabbladdare
På hälften av snabbladdningsstationerna registrerades under andra halvan av 2023minst ett avbrott som varade en vecka eller längre. På tio procent av dessa stationer varade avbrotten mellan sex och nio veckor. I två procent registrerades minst fyra sådana avbrott vilket innebär en hel månads stillestånd under den sexmånadersperioden.
Förslag till förbättringar
Chargerhelp ger ett antal förslag. De vill att operatörerna blir bättre på att dela data och använda standardiserade dataprotokoll. De vill skapa fonder som kan användas till bättre underhåll. De föreslår bättre upphandlingskrav för laddutrustning och bredare garantiåtaganden från hårdvaruleverantörer och installatörer.
Användarerfarenheter i USA
JD Powers enkät
Analysföretaget JD Powers har för fjärde gången publicerat en användarstudie i samarbete med laddtjänstoperatören Plugshare. Man ställer frågor om nöjdhet avseende publik laddning. Svaren summeras i ett index från 0 till 1000 [3, 4].
Urval
Enkäten omfattar 9 600 respondenter som äger elbil eller laddhybrid. Vi hittade inga uppgifter om urval eller bortfall.
Högre nöjdhet med snabbladdare än publik normalladdning
Respondenterna var nöjdare med snabbladdning än med publik normalladdning. Snabbladdare fick 622 ”nöjdhetspoäng”. Publik nivå 2-laddning fick 451 poäng. DC-laddning i USA har effekter från 50 kW till 350 kW och nivå 2-laddning går från 7 till 19 kW [5].
Automatisk debitering rankas högst
Respondenterna gav högst betyg till automatiska betalningsystem. Då kan elbilar anslutas till en laddningspunkt och omedelbart börja ladda. Debitering sker automatiskt. Nöjdheten var lägre hos dem som använde tillverkarnas mobilapp, och lägst hos dem som använde kredit- eller betalkort.
Vanligt med driftstopp eller kö
19 procent av respondenterna hade besökt en laddare som inte var tillgänglig. I fler än häften av fallen angavs att laddaren var ur drift. Långa väntetider var en annan förklaring. Skador på kabeln eller kontakten var ytterligare en förklaring.
Tesla är den mest populära laddoperatören
Tesla Supercharger rankades högst bland operatörerna som erbjuder snabbladdare. De fick 731 poäng för sina DC-snabbladdare. De rankades högst av både teslaägare och användare av andra bilmärken, som numera släpps in i Teslas laddnät. Segment Average kom tvåa med 664 poäng och Chargepoint trea med 627 poäng.
Teslas rankades också högst bland de leverantörer som erbjuder nivå 2-laddare där de fick 658 poäng. Volta rankades tvåa med 645 poäng och ChargePoint trea med 626.
Användarerfarenheter i Nederländerna
Årlig laddundersökning
I Nederländerna görs en årlig nationell laddundersökning av Elaad NL, ett nätverk med nederländska nätverksoperatörer. Den riktas till elbilsförare om erfarenheter av laddning av elbilar [6].
Urval
Respondenterna tillfrågas genom diverse medlemsorganisationer, nyhetsbrev och nätmedier. Nästan 5 000 personer påbörjade frågeformuläret och 2 800 genomförde hela enkäten. De svarande var i medeltal 52 år och 89 procent var män.
De tio vanligaste bilmodellerna som respondenterna uppgav att de använde tillhör de tio vanligast förekommande modellerna i Nederländerna. Detta ska enligt författarna innebära att de svarande utgör ett representativt urval av elbilsförare.
Andel laddning på olika platser
Respondenterna fick ange hur de kommer ladda under 2024. Deras svarade i medeltal att 58 procent av körsträckan kommer laddas hemma, 15 procent på publik laddning nära hemmet, 5 procent från annan publik laddare, 12 procent från arbetsplatsladdning och 9 procent från snabbladdning under färd.
Hemmaladdning
72 procent av respondenterna kan ladda hemma. De som har hemmaladdning använder sin privata laddanläggning till ungefär 80 procent av körsträckan.
Personer som saknar hemmaladdning
Respondenter som inte har tillgång till egen laddanläggning, exempelvis boende i flerfamiljshus utan garage eller motsvarande, laddar hälften av sin körsträcka vid en publik laddplats i närheten. De använder laddstationer på jobbet tre gånger så ofta som övriga och snabbladdning dubbelt så ofta.
Betydelsen av publik laddning för valet av bil
Hos 71 procent svarande fanns det publik laddning inom gångavstånd från hemmet när de valde att köpa elbil. Men av dessa angav 59 procent att detta inte var avgörande för valet av drivmedel, alternativt inte spelat någon roll alls. Endast 8 procent angav att publik laddning varit avgörande. Det kan jämföras med att 28 procent svarade att de inte kan ladda hemma enligt ovan. Om vi tolkar undersökningen rätt så tycks det alltså ha varit en viss andel av elbilsköparna som känt sig trygga med att köpa elbil utan att vara säkra på att ha tillgång på laddning nära hemmet.
Laddning under färd och snabbladdare
Hälften av respondenterna laddar aldrig under färd och tre fjärdedelar laddar högst en gång i månaden. 30 procent har upplevt flaskhalsar vid snabbladdare. Vanligaste hindret var att laddkorten eller appen inte fungerat, att laddaren inte fungerade, eller att det var kö.
Utlandsresor
69 procent av respondenterna åker ibland utomlands. Av dessa var det 38 procent som upplevt osäkerhet eller problem. Det vanligaste är att man känner osäkerhet om laddningskort eller app kommer fungera.
Egna kommentarer
Det är alltid knepigt med representativitet i enkäter. USA-studien nämner ingenting om urval eller bortfall. Nederländarna skriver att svaren representerar elbilsförare i allmänhet. Samtidigt angav 92 procent att de är män. Är det representativt i Nederländerna? Oavsett detta så är synpunkter från tusentals användare intressanta.
Det är anmärkningsvärt att en så pass hög andel av laddarna varit ur funktion, och att användare är så pass missnöjda med publik laddning. I enkätstudier vet man inte hur representativa dessa åsikter är, men Chargerhelp har stora mängder pålitliga data. Även där redovisas anmärkningsvärt höga tal för driftstörningar. Operatörerna i dessa länder borde ha intresse av att hålla laddarna i drift så att intäkter rullar in. Kan dålig dataförsörjning, som nämns av Chargerhelp, vara en orsak?
Källor
[1] Omev 13 september 2024. Länk.
[2] The state of EV charging and the driver experience. Chargerhelp Annual Reliability Report. Chargerhelp juni 2024. Länk.
[3] Pressmeddelande J.D. Powers augusti 2024. Länk.
[4] Electric Vehicle Experience Public Charging Study. J.D. Powers augusti 2024. Länk.
[5] U.S. Department of Transportation om laddstandarder. Läst 19 sept 2024. Länk.
[6] Nationell laddundersökning i Nederländerna. Elaad NL september 2024. Resultat 2024. Länk.