Arkiv / Samhälle

Utvecklingen i USA – Litteraturstudie och borttagna subventioner 

Jens Hagman
Creative commons license

Den amerikanska bilmarknaden, likt landet i övrigt, genomgår stora politiska förändringar. Bidenadministrationens villkorade subventioner i Inflation Reduction Act (IRA) har bytts mot Trumpadministrationens importtullar och förändrade spelregler för laddbara bilar.

Efter flera förhandlingar under våren 2025 har överenskommelser slutits med EU och Japan på 15 procents importtull för fordon och fordonskomponenter till USA [1]. I detta nyhetsbrev är fokus emellertid inte på tullar utan i stället ett försök att förstå nuläget i USA och några av de viktiga förändringar som sker på den amerikanska marknaden för laddbara bilar.

Ett viktigt datum är den första oktober då federala skatteavdrag för inköp av laddbara bilar togs bort. Framtiden för USA-marknaden är osäker, men att bättre förstå nuläget för laddbara bilar ger viktig kontext. En nyligen publicerad litteraturstudie [2] skriven av framstående forskare i USA beskriver viktiga trender och insikter om elektromobilitet i USA, vi har valt ut ett urval av ämnen från studien.

Lägre tillväxt av laddbart i USA jämfört med andra länder 

Litteraturstudien jämför USA med andra viktiga fordonsmarknader. År 2024 såldes cirka 17,5 miljoner laddbara bilar globalt, vilket är sex gånger mer än år 2020 [2]. Förra året utgjorde laddbara bilar 22 procent av den globala personbilsförsäljningen [2]. I USA såldes det cirka fem gånger fler laddbara bilar år 2024 jämfört med år 2020 [2]. Författarna poängterar att det finns det betydande regionala skillnader. Exempelvis har enskilda regioner i Kalifornien över 40 procents marknadsandel, vilket kan ställas mot endast 1,8 procent i delstaten North Dakota [2]. Studien presenterar ett antal kartor där försäljningsandelen illustreras över tid [2]. En tydlig koncentration av laddbara bilar till kusterna med några få undantag för städer i Colorado kan utrönas.

För USA som helhet har dock utvecklingen gått långsammare än för många andra marknader, vilket även innefattar utbyggnad av publik laddinfrastruktur. Globalt har den publika laddinfrastrukturen växt med i snitt 44 procent årligen sedan år 2019 [2]. Tillväxten i USA har varit lägre (20 procent årligen) och studier har visat att tillgången till publik laddning anses otillfredsställande av många eventuella köpare av laddbara bilar i USA [2].

Nedan tabell jämför tillväxttakten mellan åren 2019 – 2024 för laddbara bilar och publika laddare för USA och ett urval av länder [2]:

Gynnsamma styrmedel har införts men osäkerheten har ökat

Litteraturstudien konstaterar att en flora av styrmedel för att främja laddbara bilar har införts i USA under senare år. Vilket tillsammans med fallande totalkostnad (TCO) och stigande försäljning de senaste åren har lett till mer optimistiska försäljningsprognoser för framtiden. Litteraturstudien rapporterar att flera prognosmakare under 2024 och 2025 har prognostiserat nära 100 procent försäljningsandel för laddbara bilar i USA under tidigt 2030-tal, med snabb tillväxt under åren 2025 – 2030 [2].

Studien diskuterar styrmedel på federal nivå, såsom skatteavdrag och ökat stöd för inhemsk produktion, och på delstatsnivå, exempelvis Kaliforniens Advanced Clean Car II-regelverk [2]. Advanced Clean Car II stipulerar bland annat att 100 procent försäljning av nollemissionsbilar i Kalifornien till år 2035. Regelverket har spridit sig till ett tiotal ytterligare delstater sedan den färdigställdes år 2021 [2].

Värt att notera är att Advanced Clean Car II framtid är osäker då Trumpadministrationen försöker stoppa möjligheterna för delstaterna att genomföra regelverket, juridiska processer pågår [3]. Även Kaliforniens motsvarande regelverk för ”Advanced Clean Trucks”, med liknande mekanismer som för personbilar, befinner sig för närvarande i ett rättsligt oklart läge [2].

Skatteavdrag för nya och begagnande laddbara bilar

IRA syftade till att öka produktionen av laddbara bilar och komponenter i Nordamerika och samtidigt stimulera efterfrågan. Det tydligaste styrmedlet för kunder var de skatteavdrag som kunde erhållas för köp av nya och begagnad laddbar bil. Dessa uppgick till 7 500 USD för nya laddbara bilar och upp till 4 000 USD för begagnade laddbara bilar [4]. En förutsättning för att erhålla dessa skatteavdrag var att bilen och köparen uppfyllde krav rörande tillverkningsandel i Nordamerika, ursprung av batteriet, bilens pris och hushållets årliga inkomst [4].

Flera studier har undersökt påverkan av dessa subventioner. Ett exempel är en studie från Stanford som visade att skatteavdragen har minskat utsläppen och främjat amerikansk fordonsindustri [5]. Dock till en betydande kostnad, 75 procent av köparna beräknas ha köpt även utan avdrag [5].

Borttagna skatteavdrag och rekordförsäljning i tredje kvartalet 

Under sommaren tog den amerikanska kongressen beslut att från och med den första oktober avlägsna ovan beskrivna skatteavdragen för nya och begagnade laddbara bilar [6]. Köpare som funderade på att köpa en laddbar bil behövde därmed bestämma sig snabbt för att hinna nyttja skatteavdraget. Försäljningen av laddbara bilar har aldrig varit högre i USA än under det tredje kvartalet. Totalt såldes 438 500 enheter. En marknadsandel på 11 procent [7].  Tesla är fortfarande störst men marknadsandelen inom laddbara bilar har minskat från 80 till 41 procent på fyra år [7]. En vinnare är GM som ökade sin andel till 15 procent [7]. Borttagna skatteavdrag verkar haft en signifikant påverkan på prognoser. Förväntningarna hos analytiker är att försäljningen kommer att minska i närtid och att tillväxten kommer vara mindre på sikt. BloombergNEF [7] och analytiker intervjuade av Automotive News [8] har justerat sina prognoser från cirka 50 procents marknadsandel år 2030 till 25 procent [8].

Egen kommentar 

Den amerikanska fordonsmarknaden och -industrin genomgår stora förändringar. En viktig faktor är importtullarna vilket påverkar hela industrin, inte minst genom att pressa de tidigare välintegrerade värdekedjorna inom och utanför Nordamerika. Men det är ämnen för ett eventuellt framtida nyhetsbrev. Detta nyhetsbrev handlade i stället om nuläget och borttagna subventioner/skatteavdrag. Det bör tilläggas att borttagandet av skatteavdragen är den mest konkreta åtgärden hittills i höst. Parallellt pågår processer som kan ta bort eller fördröja övriga initiativ som implementerats under tidigt 2020-tal för att främja tillverkningen, försäljningen och användning av laddbara fordon.

Litteraturstudien som refererades i detta nyhetsbrev indikerar att skatteavdragen avlägsnas i ett skede där USA har lägre andel laddbara bilar och mindre utbyggd publik laddinfrastruktur jämfört med andra länder. Frågan är hur hög efterfrågan blir utan dessa skatteavdrag? Flera prognoser indikerar att volymerna i USA kan bli betydligt lägre än tidigare förväntat under den närmaste framtiden. Effekten av skatteavdragen är dock inte helt given. En intressant uppgift från Bloomberg är att nästan hälften av försäljningen av laddbara bilar under första halvåret 2025 inte var kvalificerade för skatteavdragen [7]. Vi kommer att följa upp hur det har gått inom några månader.

Referenser 

[1] Morgan Lewis. 2025. Update on global trends and supply chain developments in the automotive industry. länk

[2] Muratori, Matteo, et al. ”Trends and 2025 insights on the rise of electric vehicles in the USA.” Nature Reviews Clean Technology (2025): 1-19. länk

[3] Influence Map. 2025. Advanced Clean Cars II. länk

[4] Internal Revenue Service. 2025. Clean Vehicle tax credits. länk

[5] Allcott, Hunt, et al. The effects of “buy american”: Electric vehicles and the inflation reduction act. No. w33032. National Bureau of Economic Research, 2024. länk

[6] Automotive News. 2025. The end of EV tax credits begs the question: What happened? länk

[7] Bloomberg. 2025. US Electric Vehicle Sales hit a Record as incentives disappear. länk

[8] Automotive News. 2025. EV sales expected to crash without U.S. tax credit; adoption could slow for years to come. länk