Fastighetsägare och laddning del 3: Hemmaladdning i flerbostadshus i Tyskland

Martina Wikström
Creative commons license

Tyskland har den högsta andelen hushåll boende i hyresrätter i hela EU, över 50 % [1]. Detta kan jämföras med Sverige där ca 35 % bor i hyresrätt. I storstäder som Berlin, Hamburg och München är boende i hyresrätt ännu vanligare. En betydande andel bor också i ägarlägenheter, 15 % [2]. I maj skrev OmEV om fastighetsägare och laddning med svenska och internationella erfarenheter [3,4]. Detta nyhetsbrev kompletterar serien och då det bor en hög andel i hyres- och ägarlägenheter kommer dagens nyhetsbrev att fokusera på laddning för hushåll i flerfamiljshus i Tyskland.

Right to charge – idag i ägarlägenheter 

Den tyska hyresmarknaden är förhållandevis hårt reglerad, vilket gör att hyresgäster har ett omfattande skydd och att hyresnivåerna hålls relativt stabila. Dock finns idag inga specifika krav på hyresvärdar att tillhandahålla laddstationer till hyresgäster om parkering ingår i anslutning till boendet.

För hushåll som äger sitt boende har man gjort revideringar i Wohnungseigentumsgesetz (WEG) för att underlätta för installation av laddstation [5]. Här förtydligas att lägenhetsinnehavare har rätt att begära en ”angemessene bauliche Veränderung” (dvs. en rimlig byggnadsändring), vilket en laddstation anses vara. WEG omfattar även att rätten att vidta sådana förändringar inte får nekas utan saklig grund. Om en ägare önskar installera en laddstation på sin tilldelade parkeringsplats, kan föreningen inte neka detta önskemål utan att det finns konkreta hinder kopplade till exempel säkerhets- eller tekniska begränsningar.

Intervjustudie med bilägare som bor i lägenhet

Under Electric Vehicle Conference i Stuttgart [6] presenterades några tidiga resultat från en omfattande enkätstudie genomförd av Fraunhofer ISI. Resultaten är ännu inte tillgängligt publicerade utan ingår i ett större projekt [7]. Ett statiskt representativt urval av drygt 1 400 bilägare boende i lägenhet fick svara på frågor kopplade till sin nuvarande situation och ta ställning till olika frågor kopplade till laddning och preferenser för olika platser och laddlösningar.

Drygt 10 % av respondenterna uppger att de äger en elbil idag. Denna siffra bör noteras att den är hög, då drygt 3 % av fordonsflottan är elbilar i Tyskland [8]. Drygt 70 % av dessa respondenter hade tillgång till en dedikerad p-plats, varav ca 17 % hade en laddstation och ungefär 14 % uppger att det var förberett för att installera en laddstation. Av de respondenter som uppger att de har en laddstation vid sin p-plats, äger nästan 30 % en avgasbil.

Hemmaladdning på parkering vid bostaden är ungefär 10 % vanligare bland de som äger sina lägenheter jämfört med dem som bor i hyresrätt.

Andelen elbilsägare är högre bland de som har en dedikerad p-plats, men de finns representerade bland de som endast parkerar på gatan/curbside/kantsten (ca 10 % av respondenterna med elbil) och i större utsträckning i större städer. Denna grupp är också mer benägna att acceptera en längre sträcka mellan parkering och bostad jämfört med de som kör avgasbil. I Global EV Outlook uppskattades att över 80 % av befolkningen bodde inom 1 km från en publik laddstation, något över EU-snittet [9].

Respondenter uppger att de föredrar en egen laddpunkt men kan tänka sig att dela med andra i fastigheten. Det fanns dock ett lägre intresse för att dela med andra fastigheter i närheten. I de fall att man ska dela med grannar i samma fastighet behöver detta resultera i ett lägre pris jämfört med om man har en egen laddstation.

Studien visade sammantaget att elbilsägare kan få det att funka, även om man inte har tillgång till hemmaladdning vid bostaden. Det finns vissa hinder för hushåll i flerfamiljshus utan en dedikerad p-plats. Under diskussionen lyftes det att det är utbrett bland laddoperatörer på gatumark i tyska storstäder att använda affärsmodeller som bygger på att man flyttar bilen när den är fulladdad. Den näst vanligaste laddplatsen för hushåll i både hyres- och ägarlägenheter är arbetsplatser, vilket inte är unikt för Tyskland.

Alternativ för boende i flerbostadshus 

En annan studie på området har studerat betydelsen av laddning på gatumark i Tyskland för boende i flerbostadshus [10]. En utgångspunkt för studien är att publik laddning på gatumark i regel inte är ett substitut för hemmaladdning. Detta på grund av relativt höga kostnader, vilket leder till att elbilsägare hittar andra platser där laddning erbjuds till ett lägre pris så som på arbetsplats eller vid köpcentrum. Den tyska nationella resvaneundersökningen visar på att 85 % av alla fordon har en dedikerad parkeringsplats på en parkeringsyta vid hemmet. På det sätt som den tyska fordonsflottan används finns flera exempel på platser som kan kombineras med laddning på ett smidigt sätt. Sammantaget vill studien därmed belysa att behovet av laddning i gatumark sannolikt i regel överskattas och att större fokus (och stöd) bör ges till fastighetsägare med parkeringsytor vid till exempel arbets- och handelsplatser.

Studierna från Tyskland visar att en stor andel av hushållen i flerbostadshus har tillgång till laddning vid sin bostad men för de som inte har det finns det en vilja att hitta andra lösningar. Det finns resultat som pekar på att elbilsanvändare är beredda att göra vissa anpassningar, men sammantaget får det inte bli dyrare att köra elbil jämfört med en avgasbil för en lägenhetsinnehavare. Därför ser man att anpassningarna till stor del inte bygger på att använda publik laddning vid gatumark eller annan snabbladdning.

Egen kommentar

I Tyskland där en större andel av hushållen bor i lägenheter är ändå hemmaladdning i anslutning till hemmet det vanligaste sättet att ladda idag. Den stora andelen av respondenterna i studien har en dedikerad p-plats. Jag vet inte hur detta relaterar till hur det ser ut generellt för lägenheter men det kan bidra till en förhållandevis hög andel elbilar i urvalet.

En betydande del av avgasbilarna har laddstation vid sin p-plats vilket belyser ett problem för fastighetsägare och bostadsbolag, dvs svårigheten att få hyresgäster att frivilligt byta p-plats. Erfarenheter från Tyskland visar även att många elbilsägare utan hemmaladdning hittar lämpliga och prisvärda platser att ladda på. Dessa kommer först och främst inte vara på gatumark eller längs större vägar utan vid andra platser där fastighetsägare kan installera laddare på ett kostnadseffektivt sätt.

Referenser 

[1] Destatis, 5 maj 2025 länk

[2] Destatis, dataserie ägande länk

[3] OmEV, 6 maj 2025. Fastighetsägare och laddning del 1: Svenska röster länk

[4] OmEV, 13 maj 2025. Fastighetsägare och laddning del 2: Internationell litteraturöversikt länk

[5] Gesetz über das Wohnungseigentum und das Dauerwohnrecht (WEG), §20 länk

[6] OmEV, 16 maj. Konferensbevakning: EVC i Stuttgart länk

[7] Stephan, A., Helferich, M., Tröger, J. (2025). Charging infrastructure for residents of multi-unit residences: the case of Germany. On behalf of the technology programme “ICT for Electric Mobility” funded by the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy – Working paper

[8] Statista, 4 mars 2025. länk

[9] IEA, Global EV Outlook 2025 länk

[10] P. Jochem et al. Where should electric vehicle users without home charging charge their vehicle? Insights from Germany. länk