Igår presenterade IEA sin årliga rapport Global EV Outlook [1, 2]. Den beskriver global utveckling av lätta och tunga eldrivna vägfordon. Dagens nyhetsbrev sammanfattar några siffror och trender för laddbara lätta och tunga fordon.
Förutsättningar
Alla antal och andelar avser genomsnittet för år 2024 om inte annat anges. Alla förändringar avser skillnaden mellan 2024 och 2023 om inte annat anges. Uppgifter om försäljning avser nytillverkade bilar, inte begagnatförsäljning.
20 procent laddbara bilar
Den globala försäljningen av nya personbilar år 2024 bestod till 20 procent av laddbara bilar. Av dem såldes två tredjedelar i Kina.
Av de laddbara bilarna var 60 procent fullelektriska (BEV), 30 procent laddhybrider (PHEV) och 10 procent laddhybrider med räckviddsförlängare (EREV) [3]. Nästan alla räckviddförlängare såldes i Kina.
Hälften laddbart i Kina
Nästan hälften av nybilsförsäljningen i Kina består numera av laddbara bilar. Av dessa var ungefär 55 procent fullelektriska, 32 procent laddhybrider och 13 procent räckviddsförlängare.
20 procent i Europa
I Europa var andelen laddbara personbilar drygt 20 procent. Det är ungefär samma nivå som året innan (noga räknat en liten nedgång).
Orsaken till att andelen är oförändrad jämfört med 2023 är att flera länder har minskat sina subventioner samtidigt som EU-kraven på minskade utsläpp från nya personbilar träder i kraft först 2025 – 2027. Under kommande år kommer elbilsandelen öka igen.
I Storbritannien, vars regelverk i praktiken kräver liknande elbilsnivåer som EU men är annorlunda utformade, skärptes utsläppskraven under 2024. Där ökade andelen laddbara bilar till 30 procent år 2024 (från 24 procent år 2023).
USA ökade till 10 procent
I USA steg andelen laddbara personbilar till strax över 10 procent. Ökningstakten var dock betydligt måttligare än föregående år. Den nuvarande presidentadministrationen har kraftigt minskat eller avvecklat olika program som stödjer försäljning av laddbara modeller.
Tillväxtmarknader utom Afrika ökar
I Sydostasien ökade försäljningen kraftigt. I likhet med USA var andelen laddbara bilar i Sydostasien ungefär 10 procent. Några länder sticker ut, bland andra Vietnam med 17 procent och Thailand, den största marknaden för laddbara bilar i Asien, med 13 procent.
I Latinamerika var andelen 4 procent med höga andelar i Costa Rica (15 %) och Uruguay (13 %).
I Afrika var andelen under 1 procent.
Fallande priser
Priset per batteripack föll i genomsnitt med 25 procent. Samtidigt har den genomsnittliga batteristorleken ökat något.
Som ett resultat av billigare batterier föll även priserna på laddbara bilar. Men på många marknader är de fortfarande dyrare i inköp än motsvarande konventionell bil. Den totala livscykelkostnaden är däremot i många fall numera lägre än för sina konventionella motsvarigheter.
Inköpspriset för en fullelektrisk personbil i mellanklassen sjönk mer än 10 procent i Kina. I USA sjönk priserna på elektriska småbilar med 7 procent. I Tyskland sjönk priserna på eldrivna småbilar med 4 procent. Här avses genomsnittligt pris hos återförsäljare, viktat efter försäljning och med hänsyn taget till inflation.
Varierande priser i samma segment mellan olika regioner beror bland annat på att tillverkare kan ha valt olika strategier för olika marknader.
Ont om billiga småbilar i USA och Europa
Två tredjedelar av alla elbilar som såldes i Kina var prissatta lägre än sina konventionella motsvarigheter (utan hänsyn till eventuella subventioner). 40 procent av de fullelektriska bilmodellerna kostade mindre än 25 000 USD.
I Europa och USA var det färre än 5 procent av elbilarna som kostade mindre än 25 000 USD. I Europa dominerade istället modeller över 50 000 USD (c:a 40 % av modellutbudet) samt 30 000 – 40 000 USD (c:a 25 % av modellutbudet).
Prognoser för personbilar
Med dagens beslutade politik tror IEA att andelen laddbara personbilar överstiger 40 procent till år 2030. Fyra av fem kommer tillverkas i Kina.
I EU kommer unionens koldioxidkrav innebära att tillverkarna måste sälja minst 60 procent laddbart år 2030.
För USA skruvar IEA ner sin prognos till 20 procent laddbart år 2030 – hälften av det man förutspådde i förra årets rapport som ju gjordes innan Trump blev president.
I Sydostasien bedöms var fjärde ny bil vara laddbar år 2030.
Lastbilar ökar från låga nivåer
Försäljningen av tunga batteri-ellastbilar ökade globalt med 80 procent. 2 procent av nyregistrerade lastbilar var eldrivna. Ungefär 80 procent av dessa såldes i Kina.
Andelen i nyförsäljning var drygt 4 procent i Kina och 2 procent i Europa. Där ökar andelen stadigt. I resten av världen var andelen under 1 procent.
De blygsamma försäljningsvolymerna för eldrivna tunga batterilastbilar förklaras av att inköpspriserna är 2 – 3 gånger högre för ellastbilar än för diesellastbilar. Orsaken är stora batterier. Batteriet utgör halva kostnaden vid inköp av ny ellastbil idag.
Försäljning av bränslecellsfordon
I slutet av 2024 fanns ungefär 100 000 lätta och tunga bränslecellsfordon globalt. Beståndet av laddbara fordon var 60 miljoner – alltså 600 gånger fler.
Under 2024 såldes ungefär 5 000 personbilar med bränslecellsdrift, att jämföra med 17 miljoner laddbara bilar. Antalet tunga lastbilar med bränsleceller ökade med 40 procent, ungefär 4 000 st (att jämföra med 90 000 nya batterilastbilar samma år). Antalet bränslecellsbussar ökade med 20 procent, ungefär 1 500 st ( att jämföra med 70 000 batteribussar).
För tunga fordon med bränsleceller finns ett nischat marknadssegment. Efterfrågan på personbilar med bränsleceller verkar ha bromsat in, åtminstone för närvarande.
Kalkyl för lastbilar för olika drivlinor
IEA har gjort kalkyler för inköpspris och totalkostnad (TCO) med batterilastbil, bränslecellslastbil och diesellastbil för år 2024. De jämförs med prognoser för 2030.
Kalkylerna avser reguljär godsdistribution i Kina, EU och USA. Batterilastbilen antas väga minst 15 ton, köras 50 mil per dag och ha 800 kWh batteri som kan snabbladdas upp till 1 MW. Man gör ett antal antaganden om drivmedelkostnad, laddkostnad, väntetider med mera.
Inköpspris
Till 2030 tror IEA att inköpspriset för batteri-ellastbilar förväntas sjunka med en tredjedel.
Totalkostnad
En genomsnittlig totalkostnad med batterilastbil i Kina är enligt IEA:s beräkningar redan idag lägre än med diesellastbil.
I EU bedöms batterilastbilen ha 20-50 procent högre totalkostnad idag. Till 2030 bedöms batterilastbilen få samma, eller lägre, totalkostnad som motsvarande dieselfordon.
I USA bedöms totalkostnaden för en batterilastbilen till år 2030 fortfarande vara högre eller, i bästa fall, nå samma nivå som diesellastbil. Anledningen är att IEA räknat med högre kostnader för el och infrastruktur i USA än i EU.
Kostnad för bränslecellslastbil
Tunga lastbilar med bränslecellsteknik bedöms vara avsevärt dyrare än övriga alternativ även 2030.
Elbussar ökar i Europa
Försäljningen av elbussar utgör ungefär 5 procent av nyregistreringen globalt sedan sedan 7 – 8 år tillbaka. Förra året noterades en liten uppgång från året innan.
Nästan 70 procent av världens alla elbussar såldes i Kina. Där pendlar andelen runt 60 procent av nyregistreringen på senare år.
I Europa har andelen elbussar ökat stadigt och var 13 procent förra året. I Indien pendlar andelen kring 5 – 7 procent.
Osäkerheter
IEA framhåller flera osäkra faktorer. Ökade tullar kan höja priset på bilar inklusive elbilar och deras komponenter. Lägre BNP-tillväxt kan dämpa bilförsäljningen. Lägre oljepriser ger sämre drivkrafter att välja el. Hur dessa faktorer förändras är givetvis svårt att veta. Men IEA bedömer att dessa förändringar i högre grad kommer påverka de totala försäljningsvolymerna än de förändrar andelen laddbara fordon.
Egen kommentar
IEA:s årliga Global EV Outlook är kanske den viktigaste och mest lättillgängliga rapporten för alla oss som vill ha lite koll. Den är proppfull av intressanta siffror, trender och exempel, ändå lättläst.
Utöver det jag tagit upp ovan finns även texter om följande.
- Policyer för elfordon i olika länder
- Lätta kommersiella fordon
- Två och trehjulingar
- Regionala trender och marknadstrender
- Laddning och laddinfrastruktur
- Batteriteknik
- Räckvidd
- Energitrender
- Med mera…
Referenser
[1] More than 1 in 4 cars sold worldwide this year is set to be electric as EV sales continue to grow. IEA nyhet 2025-05-14. Länk.
[2] Global EV Outlook 2025. IEA maj 2025. Länk.
[3] Räckviddsförlängare (EREV) definieras i rapporten som laddbara seriehybrider med en kombination av elmotor och förbränningsmotor där förbränningsmotorn endast laddar batteriet som en elgenerator och inte används till framdrivning. De har i allmänhet större batteri och längre elektrisk räckvidd än vanliga laddhybrider. De utgör en delmängd av laddhybrider men särredovisas på några ställen.