Den europeiska fordonsindustrin är fortfarande mycket stor.
Den utgör 7 procent av Europas BNP. 14 miljoner människor arbetar i sektorn, och en tredjedel av all privat forskning och utveckling i Europa finansieras av fordonsindustrin [1,2].
Sektorn har dock stora utmaningar: energikostnader, brist på personal, tullar, risker med försörjning av material och en europeisk elbilsmarknad där försäljningen minskade under 2024 [3].
Den europeiska fordonsindustrin har också hamnat efter i några nyckelteknologier, såsom batterier, mjukvara och självkörande fordon [3].
Den 30 januari 2025 bjöd von der Leyen in till en strategisk dialog om framtiden för europeisk fordonsindustri [5]. Kommissionen har diskuterat och analyserat tillsammans med branschen.
Ett av delresultaten var att kommissionens handlingsplan för fordonsindustrin presenterades igår (5 mars) [2]. Dessutom fastställdes målet att under 2025 lägga fram ett lagförslag för att öka försäljningen av nollutsläppsfordon till företagsflottor [6].
Kommissionen har lovat att fortsätta den strategiska dialogen, så handlingsplanen är inget slut utan antagligen en början.
Växthusgaskraven: Flexibla på kort sikt (2025–2027), men målen förblir oförändrade
En nyckelfråga har varit växthusgaskraven för personbilar och tunga lastbilar.
Delar av fordonsbranschen har förespråkat lättare krav i närtid samt snabbare utvärderingen av de långsiktiga målen. En del vill också tydligare inkludera till exempel biobränsle och laddhybrider för att nå målen.
Resultatet i handlingsplanen blev att kommissionen anser att målen för 2030 och 2035 för personbilar och lätta fordon är kvar. Under sitt tal sa kommissionär Tzitzikostas “Europe’s emission standards for new cars and vans provide long-term certainty for investors. So they remain” [3].
Däremot föreeslå kommissionen att göra en ändring i lagen för perioden 2025-2027. Förslaget skulle ge biltillverkarna tre år i stället för ett år på sig att uppfylla sina efterlevnadsmål (utsläppsgränser), genom att beräkna ett genomsnitt av deras utsläpp för 2025-2027. Om de underpresterar under ett år kan de ta igen det nästa. Detta är ett ändringsförslag som måste godkännas av EU-parlamentet och medlemsländerna. Vi får se vad som händer.
Volvo Cars vd Jim Rowan beskriver sitt missnöje i en artikel i DN [11]. Volvo Cars har gjort investeringarna för att klara kraven och nu görs ändringar i sista stund så att det passar de tillverkare som inte gjort klimatinvesteringar.
En annan del i handlingsplanen är att utvärderingen av hela lagstiftningen för växthusgaser för personbilar ska göras i slutet av 2025. Innan var den tänkt att utföras 2026 [2].
Angående om utvärderingen av 2035 målen sa Van der Leyen den 3 mars att “At the same time, we will prepare to speed up work on the 2035 review, with full technology neutrality as a core principle” [8].
Däremot i handlingsplanens text och i kommissionär Tzitzikostas tal används inte begreppet teknikneutralitet. I handlingsplanen skriver kommissionen att “The review will be based on a fact-based analysis, taking into account all relevant technological developments, and the importance of an economically viable and socially fair transition towards zero-emission mobility” [2].
En något förvirrande del i handlingsplanen är om kraven för lastbilar också ska utvärderas under 2025. En del industriaktörer har sagt att så är fallet. Men i handlingsplanen står det inte något om det. Samt ACEA skrev i sin kommentar om handlingsplanen att “Nonetheless, despite outlining several promising measures to boost the rollout of infrastructure and uptake of zero-emission heavy-duty vehicles, this vehicle segment is still missing explicit commitment to launch the review of CO2 standards in 2025, including an urgent assessment of enabling conditions” [12].
Lagförslag för nollemissionslastbilar
Det finns dock några lagförslag från kommissionen som kan underlätta för tunga nollemissionslastbilar.
Kommissionen ska göra en lagförslagsändring i Eurovignette som gör det möjligt att helt ta bort avståndsbaserade avgifter för nollemissionslastbilar även efter 31 december 2025.
De vill också snabba på revisionen av Weights and Dimensions Directive, så att nollemissionslastbilar ska kunna transportera lika mycket last som diesellastbilar.
De vill också införa stöd för mer effektiva trailers.
Kommissionen kommer också att stödja regler från UNECE som gör det enklare att harmoniserat godkänna tunga fordon som byggs om från diesel till elektriska fordon.
Många fler förslag i handlingsplanen
Det finns många förslag i handlingsplanen, som vi tyvärr inte hinner beskriva i detalj. Men nedan finns kommissionens beskrivningar:
Batterier
- “To strengthen consumer confidence in battery electric vehicles, the Commission will assess the broader issue of battery repairability and take regulatory measures”.
- “European content requirements on battery cells and components in EVs sold in the EU will be addressed in upcoming legislation, including the Industrial Decarbonisation Accelerator Act and the Circular Economy Act”
- “The Commission will make available EUR 1.8 billion in the next two years for supporting companies manufacturing batteries in the EU by mobilizing resources from the Innovation Fund”
- “The Commission will look into EU direct production support to companies manufacturing batteries in the EU.”
- “To boost European (battery) added value, the support could be available to overseas players if European companies have entered in partnerships with them”
Laddinfrastruktur
- “Under the review of AFIR in 2026, the Commission will look into options to further strengthen price transparency at publicly available recharging points”
- “EUR 570 million will already be made available under the Alternative Fuels Infrastructure Facility to projects for the roll-out of alternative fuels infrastructure in 2025 and 2026 with a particular focus on heavy duty vehicles.”
- “The Commission will shortly issue Guidance and Recommendations to the Member States on shortening the waiting time for recharging points’ connections to grids and their priority treatment.”
Stöd till ekonomiskt svaga grupper
- “The Commission will adopt in Q1 2025 a Recommendation on Transport Poverty, encouraging Member States to adopt social leasing schemes for new and second-hand zero-emission vehicles, targeted to vulnerable transport users as part of the implementation of their national plans under the Social Climate Fund.”
Lagstiftning för flottor
- “The Commission has started work on a legislative proposal to decarbonise corporate fleets, with the aim of setting out measures to support the uptake of zero-emission vehicles by corporate buyers.”
- “As part of the work on corporate fleets, the Commission will also look into measures to accelerate the uptake of European zero-emission trucks.”
Det finns också förslag om software-defined vehicles och självkörande fordon. Där handlar förslagen mycket om att förenkla regler och ha samma regler i hela EU. De vill också skapa en särskild europeisk allians för uppkopplade och självkörande fordon.
Kommissionen har också förslag om kompetensutveckling och att de ska följa hur Europas arbetsmarknad påverkas av förändringarna.
Egna kommentarer
Handlingsplanen innehåller många lagförslag och en del pengar.
Mycket är fortfarande oklart om hur det kommer att bli. Många lagförslag eller lagändringar är inte presenterade.
Efter att kommissionen lagt fram sina förslag måste de godkännas av EU-parlamentet, som är betydligt mer skeptiskt till att EU ska gå före.
Det är också nya tider med tullar och hot. EU:s medlemsländer satsar mer på försvar. Hur mycket pengar har systemet?
Dialogen kommer fortsätta mellan fordonsindustrin och kommissionen. Kommer fordonsindustrin prata samlat? Det verkar finnas ganska mycket splittring.
Referenser
[1] Transition to zero-emission mobility: The EU’s plan to save Europe’s car industry. Euro News. Länk
[2] EU-kommissionen. Industrial Action Plan for the European automotive sector. Brussels, 5.3.2025 COM(2025) 95 final. Länk (pdf)
[3] Remarks by Commissioner Tzitzikostas at the press conference of the Industrial Action Plan for the European automotive sector and Decarbonise Corporate Fleets. 5 mars. Länk
[5] President von der Leyen launches Strategic Dialogue on the Future of the Automotive Industry and announces Action Plan. 30 januari 2025. Länk
[6] EU-kommissionen. Decarbonise Corporate Fleets. Länk. (pdf)
[7] Commission boosts European automotive industry’s global competitiveness. Pressrelease. 5 mars. Länk
[8] Press statement by President von der Leyen on the Strategic Dialogue on the Future of the Automotive Industry. 3 mars. Länk
[9] Questions and answers on the Commission unveiling the Action Plan to drive innovation, sustainability, and competitiveness in the automotive sector. 5 mars. Länk
[10] Volvo Cars vd rasar mot EU:s uppluckrade klimatkrav. DN. 5 mars. Länk
[11] EC press conference by European Commissioner Apostolos TZITZIKOSTAS on the Industrial Action Plan for the European automotive sector and a proposal to decarbonise corporate fleets. Videoinspelning av tal och presskonferens. Länk
[12] ACEA. Robust action essential to put transition back on track and turn focus to long-term decarbonisation strategy. Länk
[13] EU wants to weaken CO2 targets for 2025. Electrive. 5 mars. Länk
[14] EU-Kommission will Auto-Klimaziele schon im Herbst überprüfen. Handelsblatt. Länk
[15] EU Auto Plan is a major concession to industry – it must be the last. Transport & Environment.5 mars Länk
[16] EU’s Automotive Action Plan charts positive first steps, but misses addressing crucial needs of the supplier industry. CLEPA. Länk
[17] Europe to protect auto sector from ’mortal danger’: EU industry chief. The Economic Times. 5 mars 2024. Länk
[18] Over two billion for “made-in-EU” battery, Commission unveils car action plan. EU News. Länk