Trafikverket föreslår att Sverige inte ska planera för elvägar och den permanenta elvägssträckan pausas
Mats-Ola Larsson
2024-12-03
I måndags redovisade Trafikverket ett regeringsuppdrag om framtida utbyggnad av elvägar i Sverige. De föreslår att Sverige inte ska planera för en större utbyggnad av elvägar på det statliga vägnätet under rådande förutsättningar. Vi bör avvakta en eventuell samordnad utbyggnad i flera länder i Europa. Trafikverket pausar också sin upphandling av elväg mellan Örebro och Hallsberg.
Bakgrund om elvägar
I vintras skrev vi två nyhetsbrev om elvägar [1, 2]. Vi beskrev då tester på flera håll i världen och läget i Sverige.
Trafikverkets uppdrag i nationell plan
I nationell plan för transportsystemet från 2022 fick Trafikverket i uppdrag att bygga en första permanent elvägspilot mellan Hallsberg och Örebro. De påbörjade en upphandling av elvägspiloten som dock avbröts på grund av oväntat höga kostnader hösten 2023. Trafikverket inledde en utredning med målsättningen genomföra en ny upphandling [1].
I nationell plan gav regeringen även Trafikverket i uppdrag att identifiera lämpliga sträckor för en större utbyggnad av elvägar. Det uppdraget skulle redovisas senast 1 december (alltså i söndags). Utredningen är nu publicerad [3]. Nyhetsbrevet sammanfattar rapporten.
Trafikverket avråder från större utbyggnad
Trafikverket avråder från att bygga elväg storskaligt i Sverige. Enligt utredningen skulle det troligen bli alltför dyrt för Sverige att vara först i Europa med en större utbyggnad. Kostnaderna riskerar bli alltför höga i jämförelse med de nyttor som en tidig elvägsutbyggnad skulle kunna ge. Nyttjandegraden riskerar bli låg eftersom det sannolikt inte kan skapas en mogen marknad för elvägsfordon om Sverige är enda marknaden. En relativt stor del av den tunga trafiken i Sverige är dessutom internationell.
Samhällsekonomisk analys
I den samhällsekonomiska kalkylen görs ett antal antaganden. Man räknar på en typsträcka 60 km väg med 6 000 tunga fordon per årsmedeldygn med 55 procent fjärrtransporter. Halva sträckan förses med elväg och 20 procent av den tunga trafiken antas vara elvägsfordon som nyttjar infrastrukturen. Kalkylperioden är 40 år med start 2040.
Samhällsekonomiskt olönsamt
Resultatet är en nettonuvärdeskvot på minus 0,67. Det betyder i princip att varje investerad skattekrona beräknas ge en samhällsekonomisk förlust på 67 öre. Det blir alltså troligen samhällsekonomiskt olönsamt att etablera elvägar i större omfattning på det statliga vägnätet i Sverige. Om elvägar i större skala kan tas i drift först kring år 2040 skulle klimatnyttan dessutom bli marginell eftersom stora delar av fordonsflottan sannolikt är elektrifierad då.
Beräkningarna har testats i känslighetsanalyser och Trafikverket skriver att resultatet är “relativt robust”. Då görs alternativa antaganden om batteristorlek och batteripriser (påverkar fordonskostnaden), nyttjandegrad (hur många fordon drar nytta av infrastrukturen) samt kostnader för investeringar och drift. Den enda simulering som gav en (liten) samhällsekonomisk vinst var när nyttjandegraden ökades från grundantagandets 20 till 50 procent.
Trafikverkets rekommendation
Trafikverkets rekommendation till regeringen är att Sverige med nuvarande förutsättningar inte ska planera för en större utbyggnad av elvägar på det statliga vägnätet. Det finns däremot skäl att fortsätta följa teknikutvecklingen om förutsättningarna skulle förändras.
Elvägspiloten pausas
Samtidigt meddelade Trafikverket att de pausar utbyggnaden av elvägspiloten mellan Hallsberg och Örebro åtminstone fram till 2026 [4]. Anledningen är att utbyggnaden inte kan finansieras inom nuvarande nationell plan. Trafikverket avvaktar nästa nationell plan som kommer 2026. Framtiden för detta elvägsprojekt beror på vilka medel som ställs till buds i nästa nationell plan.
Under pausen av elvägspiloten kommer Trafikverket att se över andra möjligheter. De vill se om det finns andra mer marknadsorienterade lösningar där elvägsteknik kan bidra till elektrifiering, exempelvis att elektrifiera kollektivtrafikstråk med en kombination av statisk och dynamisk laddning.
Beslutsläget i Europa
Inga EU-länder har hittills beslutat bygga större system av elvägar. Om elvägar ska bli lönsamma behövs någon form av samordning mellan flera länder med viktiga transportkorridorer för vägburet gods. I dagsläget är det många EU-länder som inväntar beslut från andra länder, eller ett kollektivt beslut inom EU. För att kunna ta beslut krävs en gemensam syn på exempelvis finansiering, val av teknik och val av korridorer.
Så länge det inte tas några gemensamma politiska beslut om storskaliga elvägssystem så kommer det troligen heller inga större satsningar från tillverkare. Det pågår dock flera samarbeten och initiativ.
Pågående tester internationellt
Det pågår tester med både induktiv och konduktiv teknik bland annat i Frankrike, Italien, Israel, Tyskland, USA, Kina, Japan och Sverige.
Ett av de större projekten i USA är en elektrifierad motorväg i Indiana där induktiv teknik testas. Anläggningen ska börja användas som en pilot under 2025.
I Kina påbörjades ett test år 2023 i ett slutet vägsystem med induktiv teknik och autonoma fordon. Ett större demonstrationsprojekt planeras längs 14 km väg med konduktiv luftledning och tester med induktiv teknik för bussar och lastbilar i en industripark.
Tyskland har pågående demonstrationsprojekt sedan 2019.
Frankrike har hittills främst gjort försök på testbana men planerar nu tester på högtrafikerade motorvägssträckor under 2025 och 2026 med både induktiv och konduktiv markbunden teknik. Resultaten ska ligga till grund för ett framtida beslut om elvägar i Frankrike.
I Norge planeras ett test för kraftförsörjning av busstrafiken i Trondheim. Där används en kombination av statisk och dynamisk laddning.
Kommersiella system
Det finns omfattande samarbeten mellan tillverkare av elvägsteknologier och fordonstillverkare på kommersiell grund. Där handlar det dock i första hand om att utveckla system för lokala fordonsflottor i avgränsade områden med regelbunden trafik som kan utnyttja en lokal elväg. Det kan exempelvis vara fordon i hamnar och terminaler samt kollektivtrafik.
Trafikverkets talesperson
Hos Trafikverket är Kenneth Natanaelsson talesperson för utredningen och elvägspiloten.
Egen kommentar
Det finns olika syn på elvägar hos experter och kommersiella aktörer. Vi varken kan eller bör ta ställning i frågan. Här redovisar vi Trafikverkets beslutsunderlag. I tidigare nyhetsbrev beskrev vi några olika aktörers syn.
Referenser
[1] Omev om elvägar del 1. 6 februari 2024. Länk.
[2] Omev om elvägar del 2. 7 februari 2024. Länk.
[3] Planeringsunderlag elväg. Trafikverket 2 december 2024. Länk.
[4] Arbetet med Sveriges första permanenta elväg pausas. Trafikverket pressmeddelande 2 december 2024. Länk.