Ett nytt kommersiellt slagfält får ökad betydelse [1].
Kinesiska företag investerade 160 miljarder USD i globala syd 2023. Deras försäljning till andra länder i globala syd har ökat fyra gånger sedan 2016 och den sammanlagda försäljningen uppgår numera 800 miljarder USD per år. De säljer mer till den delen av världen än till västvärlden. The Economist beskriver situationen som att de kinesiska företagen vinner globala syd i dagsläget [1].
Globala syd är ett oexakt begrepp [2], men ofta inkluderas alla länder i Latinamerika, hela Afrika (inklusive Sydafrika) samt alla länder i Asien och Oceanien med undantag för Israel, Japan, Sydkorea, Taiwan, Singapore, Australien och Nya Zeeland.
Bakgrunden till utvecklingen, att Kina har ökat sitt intresse för globala syd, är delvis att USA och EU fördyrar eller förhindrar att kinesiska varor säljs till dem. Samtidigt har tillväxttakten avstannat i Kina och den interna konkurrensen är stenhård. Kinesiska företag satsar då på att sälja till den globala syd som också växer ekonomiskt och många länder har fått ökad ekonomisk köpkraft. Kina behöver också råvaror och investerar därför i gruvor och anläggningar i de länderna [3].
Vi kommer i ett antal nyhetsbrev att beskriva några trender i globala syd. Ett brev handlar om utveckling av förnybar kraft och elbilsförsäljningen, ett brev beskriver möjligheterna med utvecklingsbistånd samt slutligen ett brev om flödena av begagnade fordon till globala syd.
Först några ord om den nya globala ordningen och sedan en analys av vad kinesiska företag gör i Latinamerika.
En ny värld: Westlessness och globala syd vill ta sin plats
Världen har förändrats.
Den före detta diplomaten Samir Puri använder begreppet “Westlessness”, som kortfattat är en värld där västvärlden fortfarande har betydelse, men betydligt mindre [4]. Han har i en ytterst läsvärd bok summerat alla nivåer som det sker och skett [5].
Några siffror för att beskriva trenden:
Befolkning:1950 hade västvärlden 28,5 % av världens befolkning. 2030 kommer västvärlden ha 13 % av världens befolkning.
Produktion: Under perioden 1900–1980 producerade Europa och USA 70–80 procent av alla produkter och tjänster i världen [5]. Kina producerade 6% av alla varor 2000. Nu pekar trenderna på att Kina kommer tillverka hälften av alla varor 2030 [6].
Ekonomi: Västvärldens andel av världens bruttonationalprodukt minskar. USA hade 21 procent av världens bruttonationalprodukt 1980. 2023 var den 15%. Västeuropas andel har också minskat från 28% 1980 till 15% 2023.Den ekonomisk makten flyttas från G7 till E7. G7 är Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Storbritannien och USA. E7 är Kina, Indien, Brasilien, Ryssland, Indonesien, Mexico och Turkiet. Under 2030-talet kommer E7 vara viktigare ekonomiskt än G7.
Teknologi: Kina har numera fler godkända patent per år än USA i områdena avancerad transporter, energiteknik, automatiserade maskiner och robotar, informationsteknologi och nya material [7].
Historien om förändringen är mycket Kinas snabba tillväxt, men Samir Puri lyfter även de andra ländernas utveckling i globala syd.
Indiens premiärminister Narendra Modi summerade 2023 trenden att globala syds maktposition växer: “We, the Global South, have the largest stakes in the future … As the eight decade-old model of global governance slowly changes, we should try to shape the emerging order.” [8].
Ordningen handlar bland annat om WTO-regler, dollars position, beslut i FN, definition av mänskliga rättigheter, hur internationell rätt bestäms. Globala syd vill ta sin plats.
Kina i Sydamerika
Ett exempel på vad som händer är hur kinesiska företag har flyttat fram sina positioner i Latinamerika [9–13].
Utbytet av alla sorters varor mellan Latinamerika och Kina har växt snabbt från 18 miljarder USD 2002 till 450 miljarder USD 2022 [11]. Brasilien är ett av de få länderna som har positiv handelsbalans med Kina. Det beror bland att på att Brasilien har tagit över från USA att vara den största exportören av sojaprodukter till Kina [13]. Kina behöver också kopparimporten från Chile. Kina importerar häften av den koppar som Chile producerar [12].
Kinesiska företag har också investerat en hel del i värdekedjan kring elfordon och batterier i Latinamerika nyligen. De har huvudsakligen investerat i gruvor, men andra investeringar sker också som i tillverkningsanläggningar för fordon [12]. Ett annat exempel är att BYD kommer investera i Brasilien för att bygga batterier [12]. Det finns flera skäl som till exempel ökad efterfrågan på elfordon i regionen, men också om det är möjligt att producera fordon för den amerikanska marknaden via Latinamerika.
De har funnits en tillväxt av försäljningen av laddbara bilar i Brasilien. 2023 var 4,3 % av nybilsförsäljningen laddbara bilar. BYD och Great Wall har dominerat försäljningen [13]. Sommaren 2024 infördes dock tullar på kinesiska elbilar till Brasilien som gjorde att importen av kinesiska elbilar dök snabbt [12]. Brasilien var BYD:s största marknad utanför Kina för elbilar innan tullarna kom [10].
Det finns också cirka 6 000 batterielbussar i Sydamerika. Det är i princip enbart kinesiska [13].
Egna kommentarer
Hälften av alla producerade varor i världen kan produceras i Kina 2030. Det är en överraskande siffra.
Gillar begreppet ”Westlessness” för den värld vi numera är i.
Globala syd är många länder och människor. Det är svårt att prata om dem som en gemensam enhet. Samt mycket av globala syds tillväxt har varit dominerat av Kinas tillväxt.
Kina har också utmaningar med stora skulder, relativt lägre tillväxt och demografi. Det är också ett land som tillverkar 50% av alla industrirobotar och börja leda teknologiskt i många områden [15].
Jag läste en hel del analyser från amerikanska organisationer om Kinas stora investeringar i Latinamerika. USA är fundersamma.
Referenser
[1] Chinese companies are winning the global south. The Economist. (låst artikel). Länk
[2] The Elusive Global South. UI.se. Länk
[3] Chinese firms are growing rapidly in the global south. Western firms beware. The Economist. (låst artikel). länk
[4] Westlessness: A New Era Where the West Still Matters, Just Not as Much. China Global South Podcast. Länk
[5] Westlessness: The Great Global Rebalancing. Amazon.
[6] The future of industrialization – MIPF 2024 conference paper. United Nations Industrial Development Organization (UNIDO). länk
[7] US Efforts to Contain Xi´s Push for Tech Are Faltering. 30 oktober. Bloomberg. Länk (låst artikel)
[8] Measuring the power of the Global South. Brookings. länk
[9] The United States and China in Latin America: Rivalry, cooperation, or something in-between? Brookings. Länk
[10] China’s EV Makers Set Sights on Latin America in Global Expansion. MSN. länk
[11] China’s presence in Latin America has expanded dramatically. The Economist. Länk (låst artikel)
[12] Driving Change: How EVs Are Reshaping China’s Economic Relationship with Latin America. CSIS. länk
[13] Economic Giants Align: Brazil’s Growing Partnership with China. Podcasts. länk
[14] 5,900 e-buses are in operation in Latin America, with BYD, Foton and Yutong leading. Sustainable Bus. länk
[15] The Intelligence Squared Economic Outlook China Special, with Keyu Jin. Youtube. länk