Förra veckan hade EU-parlamentet en fyra timmar lång debatt om “The crisis facing the EU’s automotive industry, potential plant closures and the need to enhance competitiveness and maintain jobs in Europe” [1].
En anledning till debatten är att den största politiska grupperingen, EPP, i EU-parlamentet vill ändra i lagstiftningen om CO2-krav för personbilar [2]. De vill “We need a revision of the ban on internal combustion engines” [2]. Anledningen är “The ban on internal combustion engines must be urgently revised to protect workers and defend their future job prospects during the green transition” [2].
Italien har också föreslagit en förändring av lagstiftningen [3]. Tyskland har motsatt sig Italiens förslag [4].
ACEA (Fordonsbranschen intresseorganisation i EU) vill två saker. De vill att kommissionen ska göra utvärderingen av CO2-kraven både för personbilar och lastbilar 2025 i stället för 2026/2027 som det står nu. Samt de har också målet att “discuss a package of short-term relief for the 2025 CO2 targets for cars and vans”. I princip vill de att de nya CO2-kraven för 2025 ska flyttas fram några eller något år [5].
Det finns fordonsföretag som motsäger ACEA:s krav om ändring av årtalet 2025. Europas näst största fordonsföretag Stellantis vill behålla kraven 2025 [6].
En industrigruppering som kallar sig Industry for 2035 vill behålla det 100% kravet på nollemissionfordon för 2035 [7]. Volvo Cars är med i Industry for 2035 [7].
Miljöorganisationen Transport & Environment hävdar att det inte finns någon kris i fordonsindustrin, som gör att kraven måste ändras. De anser också att “2035 target brings investment certainty and competitiveness of the auto value chain in Europe” [8].
EU-parlamentets utredning: Fordonsindustrin kris
EU-parlamentets personal har gjort en skrift inför debatten om vad den europeiska fordonsindustrin har för utmaningar [10].
Fordonsbranschen i Europa har 13,8 miljoner anställda i Europa. Det finns 255 fordonstillverkningsanläggningar i EU.
Trenderna e-mobility, uppkopplade och självkörande fordon sker samtidigt. De här trenderna har ändrat hur branschen fungerar. Fordonsföretagen går igenom den största strukturella förändringen under deras historia [10].
Problem för branschen är ekonomiska faktorer som låg ekonomisk tillväxt, höga energikostnader i Europa, problem i värdekedjorna, geopolitiska risker och industripolitik i USA och Kina [10].
I den nyligen presenterade Draghi-rapporten framgår att EU:s fordonsindustri har problem med höga produktionskostnader (fordonsproduktion är ungefär 30% dyrare i EU i jämförelse med Kina), inte tillräckligt bra tekniskt kunnande, beroende av andra länder i värdekedjan samt minskande varumärkesvärde [10].
Kommissionen om krisen och ändringar i lagstiftning kring CO2-kraven
Kommissionären Dombrovski höll ett anförande under starten av debatten i EU-parlamentet [11].
Han sa att det finns flera faktorer som påverkar konkurrenskraften för Europas fordonsindustri:
- Kostnader är ungefär 30% högre i Europa i jämförelse med Kina. Det beror på högre kostnader för energi, arbetskraft och material.
- Europa har starkt tekniskt kunnande i en del områden, men Kina är bättre på batterier, mjukvara, infotainment och hur snabbt de utvecklar fordon.
- Slutligen så finns också problem med subventioner i andra länder.
Kommissionens fokus ska vara att skapa stödjande förutsättningar för fordonsindustrin så att vi når våra gemensamma mål [11].
Angående möjligheten att ändra årtalet för utvärdering av CO2-kraven till 2025, så har kommissionen uttalat sig och sagt att de ser 2026 som det mer troliga året [12].
Sammanfattning av debatten
Kommissionär Dombrovski tryckte på att kravet på 100% har skapat tydlighet för tillverkare och investerare. Kraven är också tillräckligt långt fram för att det ska vara möjligt att skapa en rättvis transition [9].
Talesmannen för EPP, Jens Gieseke, ansåg att transitionen inte fungerar. Han sa att Europa saknar tillräckligt med laddinfrastruktur. Han sa också att lagstiftningsändringen till 2025 är för oflexibel och hård. Europas bilindustri kan få stora böter nästa år, samtidigt som industrin är i kris. Slutligen sa han att “Focusing on electric vehicles is a dead end, we need a broad mix of technology, we need also to recognise climate-neutral fuels” [9].
Mohammed Chahim från den socialdemokratiska grupperingen sa att Kina håller på att konkurrera ut oss inom e-mobility. Men han ansåg också att “Companies and colleagues who are lobbying for delays and rolling back legislation are only thinking of the short-term gain and not the future for workers – and, more importantly, European consumers” [9].
Kommissionären sa också att Europa inte har råd att komma efter och förlora sin konkurrenskraft i den här kampen [9].
Egen kommentar
Den här debatten har precis börjat.
EPP är viktigast i EU-parlamentet. Deras ståndpunkt kommer få betydelse för möjliga ändringar i CO2-kraven för personbilar.
Jag lyssnade på debatten i fyra timmar. Det finns mycket ilska mot den gröna given och kraven på fordonsindustrin.
Det är många jobb (och röster) som står på spel.
Referenser
[1] Plenary session. EU-parlamentet. Inspelning. Debatten pågår mellan 12:37:17-16:09:50. The crisis facing the EU’s automotive industry, potential plant closures and the need to enhance competitiveness and maintain jobs in Europe. länk
[2] Revise the Combustion Engine Ban. EPP. 8 oktober. länk
[3] Italy to present proposal for early review of EU combustion engine ban. Reuters. länk
[4] Germany rejects Italy’s proposal for early review for EU combustion engine ban. Reuters. Länk
[5] European auto industry calls for urgent action as demand for EVs declines. ACEA. 19 september. Länk
[6] Stellantis opposes any delay in EU’s 2025 CO2 emissions target. Länk
[7] European industry calls for no reopening of the 2035 car CO2 law. Industry for 2035. länk
[8] This is not a ‘crisis’. Transport & Environment. länk
[9] MEPs battle over green tech cars as EU automotive industry faces Chinese EV competition. länk
[10] The crisis facing the EU’s automotive industry. 2024. At a Glance. EU-parlamentet. Länk
[11] Opening statement by Executive Vice-President Dombrovskis at the European Parliament plenary: ”The crisis facing the EU’s automotive industry, potential plant closures and the need to enhance competitiveness and maintain jobs in Europe”. länk
[12] Cars: EU Commission sets CO2 emissions review for 2026. Agenzia Nova. länk
[13] Fossil fuel cars phase-out comes up again in Brussels. Argus Media. länk