Honda, Nissan och Mitsubishi inleder en allians inom mjukvara och elektrifiering
Jens Hagman
2024-08-26
Ökad konkurrens från kinesiska elfordonstillverkare skapar stora politiska och kommersiella förändringar i väst. Vi har tidigare skrivit om hur både USA och EU har infört importtullar för kinesiska batterielektriska bilar [1]. Även om beslutet ännu inte är helt fastställt i EU [2]. Det pågår även febril aktivitet hos de traditionella fordonstillverkarna för att öka sin konkurrenskraft med fokus på elektrifierade bilar. Dagens nyhetsbrev fokuserar på Japan och främst dess fordonstillverkares svar på elektrifieringen och den ökade konkurrensen från Kina. Ett svar som åtminstone delvis verkar bygga på allianser.
Andra förutsättningar i Japan jämfört med USA och Kina
Även i Japan och hos de japanska fordonstillverkarna börjar insikten om att spelplanen håller på att förändras att sjunka in. Situationen är dock annorlunda jämfört med USA och EU. Hotet från Kina är mindre akut på den inhemska marknaden, som domineras av japanska tillverkare. År 2023 var marknadsandelen för japanska fordonstillverkare cirka 95 procent [3]. Den japanska bilmarknaden har av vissa ansetts som den mest skyddade i den industrialiserade världen, skyddet består främst av icke-tullmässiga handelshinder som speciella statliga regleringar [4].
Bilmarknaden är även betydligt mindre i Japan (cirka 4,8 miljoner sålda enheter), än USA (cirka 15,6 miljoner enheter [4]) och EU (cirka 10,5 miljoner [5]). Japanska fordonstillverkare är mycket exportberoende. Exempelvis utgjorde den japanska marknaden endast cirka 14 procent av Toyotas totala försäljning år 2023 [3, 6]. Samtidigt har ingen av de japanska fordonstillverkarna på allvar lyckats konkurrera på den globalt växande marknaden för batterielektriska bilar (även om flera med Toyota i spetsen är ledande på hybrider). Detta kan delvis exemplifieras i Kina där de flesta japanska fordonstillverkare har haft en negativ försäljningstrend under senare år, vilket bland annat har lett till att Mitsubishi har lämnat Kina och att Nissan, Toyota och Honda har tvingats till besparingar [7]. Det jobbas såklart på flera fronter för att bibehålla Japans ledande ställning inom utveckling och försäljning av fordon, men en av de mest intressanta strategierna är nya allianser mellan japanska fordonstillverkare.
Allians mellan Honda, Nissan och Mitsubishi
I mars i år kom nyheten att den näst största japanska fordonstillverkaren Honda och den tredje största Nissan övervägde att skapa en allians för utveckling av elektrifierade drivlinor och mjukvara [7]. Honda och Nissan angav ett antal orsaker till det något oväntade samarbetet mellan två väldigt olika företagskulturer [7]. Bland annat hänvisades till att båda företagen står inför liknande utmaningar med att hantera den accelererande transformationen av mobilitet, konkurrens från nya aktörer på fordonsmarknaden och behov av att utmana gamla sanningar och metoder [7].
De preliminära planerna i mars har under sommaren konkretiserats till en allians som ska innefatta gemensamt arbete med mjukvaruutveckling, batterier och andra drivlinekomponenter samt laddning och energitjänster [9]. Nytt är även att Mitsubishi Motor ansluter till alliansen [9]. Ett antal projekt har redan sjösatts. Exempelvis har Honda och Nissan inlett arbetet med att utveckla ett gemensamt operativsystem för fordon som ska kommersialiseras tidigast år 2027 [10]. Andra exempel inkluderar en gemensam upphandling av e-axlar, harmoniserade specifikationer av batterier, att Nissan ska börja köpa batterier från Honda samriskbolag med LG Energy Solutions i Nordamerika [10]. Det finns även planer på att gemensamma modeller i framtiden [10].
En aktör värd att notera är underleverantören Hitachi Astemo som kommer att spela en nyckelroll i utveckling och leverans av elmotorer och kraftelektronik till alliansen [10]. Bolaget som är en av världens tio största underleverantörer till fordonsindustrin startades så sent som år 2021 som ett samgående mellan Hitachi Automotive Systems och ett antal av Hondas underleverantörer [11].
Kina är en viktig orsak till alliansen enligt analytiker
Även om Kina inte uttryckligen nämns av Honda, Nissan eller Mitsubishi så menar flera analytiker och journalister att försäljningsfallet i Kina och konkurrensen från kinesiska elfordonstillverkare är en drivande faktor för alliansen. Tatsuo Yoshida från Bloomberg Intelligence menar Honda och Nissan måste göra fler batterielektriska bilar för att kunna stanna i Kina [9]. Automotive News poängterar att mjukvaruutveckling främst inom operativsystem (reds. anm., för mjukvarudefinierade fordon) är kritiskt för att komma i kapp kinesiska aktörer och deras innovationer inom mjukvara [10]. Andy Palmer som tidigare var hög chef på Nissan menar att alliansen är en konsekvens av en insikt i Japan om att batterielbilar är en ofrånkomlig framtid och att Japan har halkat efter i utveckling gentemot Kina [12]. Felipe Munoz från JATO Dynamics är inne på liknande spår och tillägger att japanska aktörer traditionellt har satsat på hybrider men att de nu ser att de tappar marknadsandelar till kinesiska elfordonstillverkare i delar av världen där det tidigare har varit starka [12].
Alliansen kan vara koordinerad av den japanska staten
Enskilda fordonsanalytiker har pekat på att alliansen mellan Honda, Nissan och Mitsubishi troligen är koordinerad av den japanska staten med syfte att bygga en konkurrenskraftig fordonsindustri i Japan [9]. Alliansen tros kunna adressera att de flesta fordonstillverkare i Japan är för små för att kunna investera tillräckligt i elektrifiering som enskilda bolag [9]. Rykten om att den japanska staten vill se ökad konsolidering inom fordonssektorn bland annat genom ett samgående mellan Honda och Nissan har florerat sen år 2020 [13]. Redan då angavs en oro för framtiden för den japanska fordonsindustrin på grund av accelererande utveckling inom automation och elektrifiering [13].
Egen kommentar
Det finns en lång historia av samägande i Japan, där stora företag äger aktier i varandra för att minska risken för fientliga uppköp och för ökad kontroll [14]. Alliansen mellan Honda, Nissan och Mitsubishi verkar inte ha detta syfte. I stället handlar det om att öka farten i utvecklingen och skalfördelar för viktiga teknologier inom mjukvara och elektrifiering. Det bör nämnas att även Toyota är involverade i diverse allianser/samarbeten med andra japanska fordonstillverkare. Exempelvis ska Toyota, Mazda och Subaru gemensamt utveckla nya typer av förbränningsmotorer anpassade för elektrifiering [15]. Det är oklart huruvida alliansen mellan Honda, Nissan och Mitsubishi är uppmuntrat av den japanska staten, men att Japan likt USA och EU känner pressen från Kina står helt klart.
Referenser
[1] OmEV. 2024. länk
[2] OmEV. 2024. länk
[3] Statista. 2024. länk
[4] Struck, Gordon. ”How the US Auto Industry Can Increase Its Market Access in Japan.” (2023). länk
[4] MarkLines. 2024. länk
[5] ACEA. 2024. länk
[6] Statista. 2024. länk
[7] The Japan News. 2024. länk
[8] The Telegraph. 2024. länk
[9] Bloomberg. 2024. länk
[10] Automotive News. 2024. länk
[11] Automotive News. 2024. länk
[12] The Telegraph. 2024. länk
[13] SMM. 2020. länk
[14] Fidelity International. 2024. länk
[15] Toyota. 2024. länk