USA har nyligen fastställt strängare krav på koldioxid och luftföroreningar från lätta och tunga fordon. De skärpta kraven börjar gälla 2027. De kommer sannolikt få stor betydelse för utvecklingen av laddbara fordon. Enligt den amerikanska miljövårdsmyndigheten kommer kraven resultera i en kraftig minskning av utsläppen, färre hälsoskador och dödsfall och lägre totala fordonskostnader för användarna.
Nya krav på lätta och medeltunga fordon
Dagens regler i USA för utsläpp av koldioxid från personbilar och lätta-medeltunga transportfordon löper till 2026-2027 [1]. För ett år sedan lade Biden-administrationen och den federala miljövårdsmyndigheten EPA fram ett förslag till skärpta krav. Förslaget orsakade protester från tillverkare och fackföreningshåll och har arbetats om. För en dryg månad sedan antogs de slutliga kraven. Innehållet liknar det tidigare presenterade förslaget men man har skjutit något på införandet [2]. Kraven börjar gälla 2027 och skärps gradvis fram till 2032 [3-5].
Reglerna gäller lätta fordon som personbilar, van, pickup och skåpbilar. De gäller även en grupp transportfordon från ungefär 3,8 till 6,3 ton som kallas medium duty vehicle (MDV) i USA.
Koldioxidkrav på lätta fordon
För lätta fordon förväntas de nya kraven ge ett genomsnittligt utsläpp från flottan som säljs 2032 på 85 gram koldioxid per mile, med fördelningen 73 g/mile från personbilar och 90 g/mile från lätt lastbil. (85 g/mile motsvarar 53 g/km.) Medelutsläppet 2032 bedöms bli ungefär 50 procent lägre med de nya kraven än genomsnittet för flottan 2026 med nuvarande krav.
Skärpningen förväntas minska utsläppen av växthusgaser från nyregistrerade lätta fordon med cirka 11 procent per år från 2027 till 2032. Dagens regler ger en minskning på 8 procent per år från 2023 till 2026 [6].
Krav på utsläpp av luftföroreningar från lätta fordon
Kraven skärps också gradvis på en rad luftföroreningar som icke-metankolväten, kväveoxider och partiklar. Utsläppen av icke-metankolväten plus kväveoxider från nysålda flottan 2032 kommer bli 50 procent lägre än medelutsläppen från 2026 års flotta med nuvarande krav.
Kraven skärps på partikelutsläpp med viss infasning, för att gälla fullt ut från 2030. Här är det fråga om gränsvärden för alla fordon som säljs, precis som i Europa, och inte medelvärden för den nyregistrerade flottan. Enligt EPA kommer skärpningen när den är fullt genomförd innebära att utsläppen från bensinbilar minskar med mer än 95 procent jämfört med dagens krav.
Koldioxidkrav på medeltunga fordon, MDV
För MDV-fordon mellan 3,6 och 6,3 ton skärps kraven på utsläpp av koldioxid från flottan år 2032 till 274 gram per mile som genomsnitt, med fördelningen 245 g/mile från van och 290 g/mil från pickup. (274 g/mile motsvarar 171 g/km.) De nya kraven ger 44 procent lägre utsläpp från nya MDV-fordon 2032 jämfört med flottan som kommer säljas 2026 med dagens krav. Utsläppen av icke-metankolväten plus kväveoxider minskar 58-70 procent jämfört med dagens krav. Partikelutsläppen ska minska lika mycket som från lätta fordon, men kraven införs ett år senare.
Batterikrav
Det införs också krav på batterier. Batteriet måste behålla minst 80 procent av sin ursprungliga kapacitet efter fem år eller 62 000 miles (c:a 100 000 km) och minst 70 procent efter åtta år eller 100 000 miles (160 000 km). Batteristatus ska anges i fordonet med information om lagringskapacitet jämfört med när bilen var ny [2].
Motiv till skärpningarna
I USA står transportsektorn för ungefär 30 procent av växthusgasutsläppen. 60 procent av dessa kommer från lätta fordon och 25 procent från tunga fordon. Det anges som motiv till att skärpa kraven. EPA lyfter också fram hälsovinsterna, inte minst för låginkomsttagare och färgade, som i högre grad bor i områden med höga halter av föroreningar från vägtrafik. Man anger exempelvis att fler än 70 miljoner amerikaner bor nära de huvudsakliga transportrutterna med mycket tung trafik [5, 8].
Påverkar försäljningen av elbilar
Till åren 2030-2032 tror EPA att de kommande reglerna kommer innebära att mellan 30 och 56 procent av nyförsäljningen av nya lätta fordon är helelektriska batterielfordon. För de tyngre MDV-fordonen tror man att el-andelen kommer nå 20 – 32 procent runt 2032. Kraven kommer också öka utbudet och försäljningen av elhybrider, laddhybrider samt renare och snålare bensinfordon.
Sänkta kostnader för användarna
De nya kraven beräknas öka tillverkningskostnaderna per fordon med 1 200 USD för lätta fordon och 1 400 USD för MDV-fordon som genomsnittsvärde för de sex år som reglerna omfattar (2027-2032). EPA beräknar att en genomsnittlig fordonskonsument trots detta kommer spara pengar jämfört med de krav som gäller för 2026 års fordon. I genomsnitt blir kostnaden 6 000 USD lägre under fordonets livslängd tack vare lägre kostnader för drivmedel och underhåll.
På aggregerad nivå bedöms de tekniska kostnaderna när åtgärderna är fullt införda till 40 miljarder USD årligen, medan nyttan av lägre drivmedelskostnader beräknas till 46 miljarder och lägre service- och underhållskostnader till 16 miljarder USD årligen. Det uppstår samhällsekonomiska vinster av minskade utsläpp som värderas till 72 miljarder USD årligen för minskad klimatpåverkan och 13 miljarder USD för minskade hälsoskador av partiklar.
Skärpta krav på koldioxidutsläpp från tunga fordon
I slutet av mars fastställde EPA även nya regler för genomsnittligt utsläpp av koldioxid från tunga fordon [3, 7-9]. Även dessa regler gäller från modellår 2027 till 2032. Dagens krav på koldioxidutsläpp från tunga fordon i USA fastställdes 2016 och började gälla 2021. De nya kraven omfattar tunga yrkesfordon som exempelvis bussar, renhållningsfordon, distributionslastbilar och dragbilar.
För nyttofordon i det ”lättaste” segmentet av de fordon som omfattas kommer utsläppen från flottan som säljs år 2027 att minska med 17 procent jämfört med dagens krav. Den skillnaden ökar gradvis till 60 procent lägre utsläpp år 2032 med de nya kraven. Medeltunga nyttofordon kommer minska sina utsläpp från 13 till 40 procent under samma period jämfört med dagens krav. För de tyngsta fordonen skärps kraven först 2029. Då ska utsläppen vara 13 procent lägre jämfört med dagens krav och det skärps gradvis fram till 2032 då utsläppen ska vara 30 procent lägre. Dragbilars utsläpp år 2032 ska vara 25-40 procent lägre än dagens krav, beroende på fordonstyp.
Samhällsvinster av skärpta koldioxidkrav på tunga fordon
EPA uppskattar att de skärpta kraven på tunga fordon ger en samhällsnytta som uppskattas till cirka 10 miljarder USD i minskade klimatskador och upp till 300 miljoner USD i minskade hälsoeffekter som ett resultat av minskade utsläpp av fina partiklar PM 2,5. Industrin kommer göra besparingar på 3,5 miljarder USD årligen på lägre kostnader för fordonsdrift, vilket jämförs med de ökade årliga kostnaderna av kraven som bedöms till cirka 1,1 miljarder USD. Om man tar hänsyn till de skattelättnader för fordonsköp som kan erhållas genom Inflation Reduction Act (IRA) kommer den typiske köparen av nya tunga fordon med miljöanpassad teknik kunna täcka sina merkostnader inom två till fem år.
Skärpta krav på kväveoxidutsläpp från tunga fordon
Utöver koldioxidkraven på tunga fordon har EPA även fastställt skärpta krav på utsläpp av kväveoxider. Det gjordes i slutet av 2022 [10, 11]. Även dessa krav införs gradvis från 2027. Beslutet motiveras med att dagens krav inte minskar utsläppen tillräckligt. Utan skärpning kommer de tunga fordonen stå för 90 procent av kväveoxidutsläppen från vägtrafik i USA år 2045. Den beslutade skärpningen kommer halvera utsläppen från tunga fordon i trafik detta år. Man beräknar de årliga hälsovinsterna i runda tal till 1 000 – 3 000 undvikna prematurdödsfall, 20 000 färre astmaanfall hos skolbarn, 3 miljoner färre fall av astmabesvär och allergisk rinit, 80 000 fler arbetsdagar hos yrkesverksamma och 1,1 miljon fler närvarodagar i skolan.
Egen kommentar
Inom EU är kraven på minskade utsläpp av koldioxid en viktig anledning – kanske den viktigaste – till vår jämförelsevis höga andel laddbara fordon. Det märks på försäljningen. Förra året 2023 var andelen laddbara personbilar dubbelt så hög i EU som i USA, ellastbilarnas andel var sju gånger högre och elbussarnas 10-15 gånger högre [12]. När kraven skärps kraftigt framöver i USA kommer andelen laddbara fordon öka även där.
En stor skillnad är dock att EU har krav på nollutsläpp av koldioxid för lätta fordon till 2035 och de tunga fordonens utsläpp ska minska 90 procent till 2040. USA har ännu inte beslutat något motsvarande. Det finns alltså ingen politisk signal om att förbränningsmotorn ska fasas ut på den amerikanska marknaden.
Länkar
[1] EPA om dagens regler för lätta fordon i USA. Länk 1 och länk 2.
[2] The Conversation 22 mars 2024 om bakgrund och beslutet. Länk.
[3] EPA översikt av regler för lätta och tunga i USA med länkar till regelverk och underlag. EPA. Länk.
[4] EPA om regelverken från 2027 för lätta fordon och MDV-fordon, koldioxid och luftföroreningar. Länk.
[5] EPA faktablad nya regler lätta fordon och MDV-fordon, koldioxid och luftföroreningar. Länk.
[6] ICCT pressmeddelande 29 mars om beslutet om lätta fordon. Länk.
[7] EPA om regelverken från 2027 för tunga fordon, koldioxid. Länk.
[8] EPA faktablad nya regler tunga fordon, koldioxid. Länk.
[9] ICCT kommentar 20 mars om beslutet om tunga fordon. Länk.
[10] EPA om regelverken från 2027 för tunga fordon, kväveoxider. Länk 1 och länk 2.
[11] EPA faktablad nya regler tunga fordon, kväveoxider. Länk.
[12] IEA Global EV Outlook 2024. Länk.