Arkiv / Teknik

Batterier: Cellproduktion del 4: Kinesiska satsningar i Europa

Creative commons license

Vår resa genom Europas produktionsanläggningar av celler till elfordon fortsätter med ett stopp bland olika ”China Towns” i Tyskland: Erfurt, Bitterfeld, Saarlouis och Überherrn. Kina är och vill fortsätta vara världens största tillverkare av battericeller till elfordon vilket rimmar bra med planen från Beijing “Made In China 2025”, där man vill bli globalt ledande inom ett antal teknologier och branscher – så även batterier.

CATL, BYD, Farasis, CALB och SVOLT är stora jättar; vissa i verkligheten och vissa på pappret, men alla vill de etablera sig i Europa. omEV har försökt röja lite i nyhetssnåret.

CATL – störst i världen, men än inga celler från Europafabriken

CATL är världens största tillverkare av celler till elfordon och hade som mål att ha en produktionskapacitet på 230 GWh 2021 och 1200 GWh till 2025 [1]. Det är NMC-celler i prismatiska format som CATL i huvudsak tillverkar, men de har även LFP-celler som de precis börjat leverera till Tesla [2]. Under året presenterade CATL även sina satsningar på Na-jonceller, vilket omEV rapporterade om. På den europeiska kartan samarbetar CATL med BASF kring elektrodmateria och återvinning genom ett strategiskt partnerskap [3].

Förutom att leverera celler till Tesla, levererar CATL celler till Stellantis, Daimler, VW, BMW, Volvo, SAIC och Fisker. I Europa har CATL cellproduktion i tyska Erfurt, vilket omEV rapporterat om tidigare. Kapaciteten ska vara 14 GWh/år när allt är färdigt nu under året, men eventuella förseningar p.g.a. pandemin är inte kommunicerad. En utbyggnad till 24 GWh/år är tänkt [4]. En massiv rekrytering av personal är på gång för de ca. 2000 tjänster som behövs när produktionen är i full gång [4].

BYD – kanske, kanske det blir Ungern istället för Tyskland

För snart ett år sedan meddelade BYD att de förbereder sin första batterifabrik i Europa [5]. Det är dotterbolaget Fudi Battery Europe som ska etablera sig och de söker redan ingenjörer [6]. Det finns tyvärr inte så mycket mer information (kapacitet, startår, etc.), men det ryktas en del om att det blir i Ungern fabriken ska ligga. Planen är dock att det är inte enbart till sina egna elfordon cellerna ska gå till, utan även till andra OEM:er. Ännu inte bekräftat är vilken cellteknologi BYD planerar att tillverka där, men troligt är att det kommer vara LFP-celler i deras ’blade-format’ [7].

Farasis – småskaligt i Tyskland och sneglar på Turkiet

Farasis är dock en amerikansk celltillverkare av NMC-celler i pouch-format och som funnits sedan 2002 [8]. Dock är de starkt förknippade med satsningar i Kina och får därför vara med i denna Euorpaturné bland kinesiska celltillverkare. Förutom produktion av NMC-celler pågår en hel del utveckling och man har presenterat lovande celldata för celler med en anod av kisel och grafit (SCC55 – ett varumärke från amerikanska Group14 Technologies, vilka Farasis gjort utvecklingen tillsammans med) [9]. Med denna anod menar Farasis att energitätheten ökar med 25 % jämfört med motsvarande cell med en grafitaod.

Till en början var det kommersiella fordon och två-hjuliga elfordon som var målgruppen för Farasis celler och sedan 2016 har de levererat till personbilar och den europeiska grenen av Farasis (Farasis Energy Europe GmbH) ägs till 3% av Daimler [9].

Under våren 2021 bilades ett JV mellan Farasis och Geely Technology för att utveckla och tillverka Li-jonbatterier till åtminstone 80% av Geelys behov [10]. Ungefär 125-130 miljoner Euro är JV:ets kapital och 65% kommer från Geely. Detta JV verkar ha som målsättning att göra ’allt’: elektroder, elektrolyt, separatorer, celler, moduler, pack, styrsystem och även försäljning. Med tanke på Geelys intressen i Daimler är det ännu oklart hur detta JV kommer agera på den europeiska kartan.

Turkiska elbilstillverkaren TOGG vill inte vara sämre de, och under hösten skapades ett JV (50:50) med Farasis – Siro [11]. Till en början är det moduler och pack som ska sättas samman och cellerna kommer från Farasis Energy Europe. Senare är det även tänkt att Siro ska tillverka celler.

Troligtvis är det i tyska Bitterfeld, norr om Leipzig, som Farasis bygger sin anläggning med en årlig produktionskapacitet på 6-10 GWh [12]. Planen var att ha den tyska anläggningen i drift 2022, men försenas till 2024 för att säkerställa full produktionskapacitet i de kinesiska fabrikerna (som tillsammans hade en kapacitet på 21 GWh/år 2020) [8,13]. Troligtvis kommer det även bli en cellfabrik i Turkiet.

CALB – icke att förväxlas med CATL

Inte en felskrivning, det finns en kinesisk celltillverkare som heter CALB – China Aviation Lithium Battery Technology, eller som de nu mera kallar sig ’China Lithium Battery Technology’. Det är ett statsägt företag som bildades 2007 och som tillverkar både NMC- och LFP-celler till personbilar, kommersiella fordon och ett antal stationära ’grid-applikationer’. Idag hittar vi CALBs celler i elbilar från GAC Aion, Changan Auto, Geely och GAC-Toyota, men även elbussar från Kinglong, Foton och Yutong. Huvudkontoret finns i Luoyang, ca. 1700 anställda världen över och har tre fabriker i Kina med en total produktionskapacitet på runt 100 GWh/år, men som 2025 ska bli 300 GWh/år [14]. All denna kapacitet är inte enbart till elfordon, utan stationär lagring och till konsumentprodukter.

Givetvis har även de planer för cellproduktion i Europa. Den senaste informationen är att anläggningen kommer ha en produktionskapacitet på 20 GWh/år, men ingen information om tidplan eller var anläggningen ska ligga, men i Tyskland är mycket troligt. [15]

Dock är CALB inte nya på den europeiska kartan. Ett exempel är det JV som skapades redan 2018 mellan Continental och CALB (Continental CALB Battery Power System Co) för att utveckla 48V-system [16].

SVOLT – satsar på Co-fritt – stora planer men än en liten aktör

Sista kinesiska celltillverkaren i omEVs genomgång av produktionsanläggningar i Europa är SVOLT, som härstammar från fordonstillverkaren Great Wall, och har som mål att bli en global aktör och med 25% av världsmarknaden [17]. Under 2021 fick SVOLT in drygt 2,6 miljarder Euro från olika investerare [18].

De tillverkar koboltfria celler. De kallar sin Co-fria NMC-cell för NMX, vilken serietillverkas i Kina sedan i somras [19]. En annan Co-fri cellvariant som SVOLT tänker tillverka är ’short-blade’ LFP-celler [20]. ’Short-blade’ är troligtvis en anspelning på BYDs cell (se ovan).

I Kina tänker SVOLT sig ha ett flertal produktionsanläggningar som ständigt blir fler och större. Det senaste budet är att 2025 kommer den totala produktionskapaciteten i Kina vara 600 GWh/år [17]. Dock var den installerade kapaciteten under de första elva månaderna ifjol ynka 2,6 GWh, vilket motsvara 2% av Kinas produktion av celler till elfordon, enligt China Automotive Power Battery Industry Innovation Alliance (CAPBIIA) [21].

I Überherrn i västra Tyskland, inte långt från gränsen till Frankrike, bygger SVOLT en batterifabrik med en kapacitet på 24 GWh/år och som ska stå klar 2023 [22]. Vilken typ av cell de tänker tillverka i Europa är inte klart, men mycket tyder på NMX-celler. Det största samarbetet för SVOLT i Europa är Stellantis-koncernen [23], men de samarbetar även med BASF kring utveckling av nya batterimaterial och säkerställa tillgången på råmaterial, samt återvinning [24].

Egna kommentarer

Jämfört med vad som händer i Kina kring dessa företag känns det som att det är stiltje i Europa, även om det byggs för fullt. Tyskland verkar det land kinesiska celltillverkare vill till…

Fler och fler kinesiska elbilar lanseras i Europa, så som NIO och Xpeng. NIO köper sina celler från CATL, vilket även Xpeng gör. Dock funderar Xpeng att även köpa celler från CALB [25].

[1] CATL aims for 230 GWh production in 2021 (länk)

[2] CATL delivers first LFP cells to Tesla Giga Shanghai (länk)

[3] BASF and CATL align battery material & recycling goals (länk)

[4] CATL launches personnel recruitment in Germany (länk)

[5] China’s BYD hires engineers for Europe EV battery plant (länk)

[6] BYD recruiting engineers for EV battery factory in Europe (länk)

[7] BYD Blade Battery set to revolutionise EV market (länk)

[8] Farasis expands European strategic network (länk)

[9] Farasis presents new battery cell with anodes from Group14 (länk)

[10] Farasis and Geely establish JV for Geely batteries (länk)

[11] Togg & Farasis launch battery joint venture ‘Siro’ (länk)

[12] Farasis Energy To Build 6-10 GWh Battery Plant In Germany (länk)

[13] Zellfabrik in Bitterfeld wackelt: Daimler-Partner Farasis kämpft mit gravierenden Problemen (länk) (på tyska)

[14] CALB to expand production capacities by 2025 (länk)

[15] China’s CALB to build 20GWh+ power battery manufacturing base in Europe (länk)

[16] Continental bets on ’mild hybrid’ batteries in JV with China’s CITC (länk)

[17] SVOLT to increase battery production capacity to 600 GWh by 2025 (länk)

[18] SVOLT raises €833 million in financing round (länk)

[19] SVOLT launches production of cobalt-free battery cells (länk)

[20] SVOLT presents new LFP battery cell (länk)

[21] GWM-backed battery maker SVOLT bags 6 billion yuan in B+ funding round (länk)

[22] SVOLT to build German battery factory in Saarland (länk)

[23] Stellantis Will Use SVOLT’s Batteries From 2025 On (länk)

[24] BASF and SVOLT form partnership to advance battery materials development and battery recycling solutions globally … (länk)

[25] XPeng said to add CALB as its new battery supplier despite pressure from CATL (länk)