Batteribyte som dellösning för laddning ökar i betydelse. Det sker främst i Kina, men även på andra platser. omEV har skrivit då och då om den här utvecklingen. Förra året skrev Helena om Batteriutbyte – på gång i Kina.
Några fler nyheter om batteribyte är:
- En kinesisk standard för elektriska personbilar som använder batteribytes-stationer förväntas lanseras 2021 enligt China Electric Vehicle Charging Infrastructure Promotion Alliance (EVCIPA) [1].
- Geely planerar att bygga 5 000 batteribytes-stationer i Kina fram till 2025 [2]
- NIO har målet att ha byggt 22 batteribytes-stationer i Norge fram till och med 2022. Den första kommer ligga i Lier [3]. NIO ska också börja sälja elbilar i Tyskland Q4 2022 [4].
- Piaggio, KTM, Honda och Yamaha har skapat The Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC) med målet att öka användningen av utbytbara batterier för elektriska motorcyklar och lätta elfordon [5].
- Taiwans Gogoro och Indiens Hero MotoCorp har startat ett strategiskt partnerskap för att sätta upp ett batteribytessystem för tvåhjulingar i Indien [6].
- Kaliforniska start-up företaget Ample har tagit in 160 miljoner USD för att satsa på batteribytes-stationer [7].
- Ett antal tyska partner testar batteribyte för en 18-tons lastbil i projektet Route Charger. Ni kan läsa mer här.
- SAIC har ordrar på 3 000 lastbilar med batteribytesteknik [9].
- Kina hade cirka 600 batteribytesstation under slutet av 2020 och planerar att ha 25 000 stationer 2025 [9].
Mycket av informationen ovan kommer från arbetet gjort inom projektet Sweden-China Bridge – Creating a Collaborative Academic Platform for Electrification of Transportation Systems.
Syftet med projektet, som startade under hösten 2020, är att utveckla en akademisk och industriell plattform för kunskapsöverföring mellan Sverige och Kina gällande elektrifiering av fordonssystem.
Akademiska projektdeltagare är Jönköping University (JU), Högskolan i Halmstad, Lunds universitet och Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI), men även ett antal kinesiska aktörer medverkar i projektet. Trafikverket finansierar.
Projektledare för ”Sweden-China Bridge” är Mike Danilovic, som är professor i industriell organisation vid Högskolan i Halmstad.
Inom projektet har de än så länge publicerat två rapporter:
- Exploring battery-swapping for electric vehicles in China 1.0 (länk, 105 sidor, pdf)
- Exploring battery-swapping for heavy trucks in China 1.0 (länk, 102 sidor, pdf)
I rapporterna har de sammanställt litteratur bland annat kinesiska artiklar och rapporter, men de har också genomfört intervjuer.
I rapporten om batteribyte för tunga fordon så har de hittat uppgifter på att det totalt finns ordrar på 15 000 tunga elfordon med batteribyte i Kina. Det finns i dagsläget 23 batteribytesstationer för tunga fordon i Kina.
De summerar sin analys av läget i Kina att batteribytesteknik och vätgas kommer bli de dominerade teknikvalen för elektriska lastbilar i Kina framåt [12].
Under oktober 2021 kommer de släppa tre omvärldsanalysrapporter till:
- En om vätgasteknologi för elfordon i Kina
- En om batterier för elfordon i Kina
- En om induktiv laddning i Kina
Om ni vill höra mer från professor Mike Danilovic är han en av talarna på Stora Mobilitetsdagen den 7 december. Andra talare är bland annat Lihong Qin och William Li, som är grundarna av NIO.
Referenser
[1] China’s association to launch standard for shared battery swap station construction. Gasgoo 18 oktober 2021. Länk
[2] Geely rolls out battery-swapping stations in China. 27 september. Electrive. Länk
[3] NIO ES8 Norway Launch Press Conference. Youtube. Länk (29:00 in i filmen).
[4] Florian Otto. Director COM and PA@ NIO Europe. Twitter 7 oktober 2021. Länk
[5] Piaggio, KTM, Honda and Yamaha set up swappable batteries consortium. EV auto.com. 6 september. länk
[6] Gogoro & Hero to establish battery swap network in India. 6 april. Electrive. Länk
[7] Ample raises $160 million to expand battery swapping. Electrive. 20 augusti. Länk
[8] Pure electric trucks are slow to charge, can switching stations be a way to break the game? Inf.news. 19 oktober. Länk
[9] Sweden-China Bridge: Creating a Collaborative Academic Platform for the Electrification of Transportation Systems. Presskonferens. 15 oktober 2021.
[10] Forskning om elektrifiering i Kina leds från Halmstad. Hallandsposten. Länk
[11] Snabba batteribyten i elbilen kompletterar laddning.Forskning. Länk
[12] Exploring battery-swapping for heavy trucks in China 1.0 (länk, 102 sidor, pdf)
[13] Battery swaps take off in China. Automotive News. 18 juli 2021. länk
[14] E-Auto: Bringt China den Durchbruch für die austauschbare Batterie? 7 okt 2021. Augsburger Allgemeine. Länk
[15] Battery Swapping Could Turbocharge Electric Vehicle Fleets. BNEF. 18 mars 2021. Länk
[16] Battery swap revisited. Automotive World (Bakom betalvägg). 11 november 2020. Länk
[17] Liang, Yanni, Hua Cai, and Guilin Zou. ”Configuration and system operation for battery swapping stations in Beijing.” Energy 214 (2021): 118883. Länk
[18] How Is This A Good Idea?: EV Battery Swapping Swap this technological dead-end out for better batteries, improved superchargers and more universal EV charging standards. IEEE Spectrum. 13 maj 2021. Länk
[19] Will battery swapping dominate ‘traditional’ EV charging? Automotive World.15 juli 2021. Länk (betalvägg)