Kalifornien dominerar försäljningen av laddbara bilar i USA. Delstaten har en marknadsandel på cirka 8,0%. Medel i USA är 2% [1].
Kumulativt har mer än 580 000 laddbara bilar blivit sålda från 2011 fram till juni 2019 [1].
De har mycket erfarenhet. Ikväll kan ni lyssna på web-sändning från en av deras främsta forskare inom området. Han heter Gil Tal och ska prata om Advanced Plug-in Electric Vehicle Travel and Charging Behavior. Gil Tal. Sändningen börjar 22:30 svensk tid. Här finns länken till info om vad han ska prata om, samt till web-länken.
Anledningen till att försäljningen är stor i Kalifornien beror till stor del på att delstaten kan ha egen lagstiftning om krav på personbilar. Bl a finns krav på försäljning av nollemissionsbilar. Det heter ZEV mandatet.
Nu vill amerikanska staten ta bort ZEV mandatet, men också att avsluta Kaliforniens möjlighet att ha egen lagstiftning för bränsle-ekonomi.
Kalifornien har haft rätt att ha egen lagstiftning för bilar
2013 fick delstaten Kalifornien rätt att ha lagstiftningen California’s Advanced Clean Car (ACC) program, Zero Emissions Vehicle (ZEV) och mandate Greenhouse Gas (GHG) för åren 2021 till 2025 [3].
Kalifornien har bl a målet att för det ska finnas 5 miljoner nollemissionsbilar 2030 i Kalifornien. De har lagstiftningen för att försöka tvinga bilföretagen uppnå målen.
Det finns också cirka tio delstater i USA, som följer Kaliforniens lagstiftningen. Det innebär att det finns en lagstiftning på nationell nivå och att det finns cirka tio delstater som följer en annan lag.
Förra året ändrade USA sin lagstiftning för bränsle-ekonomi och undantaget för Kalifornien ska bort
2012 blev det beslutat nya krav på bränsleförbrukning för lätta fordon i USA.
Den nya administrationen ändrade den lagstiftningen 2018. Kraven på bränsleförbrukning blev lägre.
Men de lovade också att försöka ta bort Kaliforniens undantag. Huvudargumentet är att det blir dyrare för konsumenter och bilföretag med två olika lagstiftningar i USA.
EPA och NHTSA har upphävt undantaget, men det kommer bli ett lagligt krig
Förra onsdagen (19 september) informerade EPA (US Environmental Protection Agency (EPA)) och NHTSA (The US Department of Transportation’s National Highway Traffic Safety Administration) att nu gäller “One National Program Rule”.
Det innebär att EPA upphäver Kaliforniens undantag, samt att NHTSA är den enda som har rätt att sätta krav för bränsleförbrukning i hela USA.
Om cirka 60 dagar kommer den nya villkoren gälla enligt NHTSA och EPA.
24 delstater, Los Angeles, New York har dock överklagat [4].
Det kommer bli ett lagligt krig.
Egna kommentarer
Detta har stor betydelse för framtiden för laddbara bilar och bränslecellsbilar i Kalifornien, men även i USA.
Jag har verkligen ingen aning vem som kommer vinna. Båda verkar säkra på att de kommer gå segrande ur striden.
Hade egentligen tänkt att skriva om lagstiftningen som Kalifornien planerar för lastbilar med krav på en viss procent på nollemissionsförsäljning.
Är osäker, men det borde inte bli någon lastbilslagstiftning om Kalifornien inte får göra något eget med personbilar.
Om jag får gissa, så finns det stora politiska vinster för Trump att göra så här oavsett hur det går.
Referenser
[1] Quarterly Market Report. Global Automakers. 6 sep 2019. länk
[2] Trump Administration Announces One National Program Rule on Federal Preemption of State Fuel Economy Standards. EPA. 19 sep 2019. länk
[3] PROPOSED CALIFORNIA WAIVER WITHDRAWAL. länk
[4] 24 states, LA and NYC file suit against Trump Administration over One National Program Rule. Green Car Congress. 21 swp 2019. länk
[5] State’s Progress on 5 Million Zero Emission Vehicles (ZEV) by 2030: Q1 2019 Results. California Center for Jobs & the Economy. länk
[6] Final Rule: One National Program on Federal Preemption of State Fuel Economy Standards. EPA. länk
[7] One National Program Rule on Federal Preemption of State Fuel Economy Standards. EPA. 2019. länk (pdf)
[8] Trump moves to kill California’s clean car standards. The Verge. 18 sep 2019. länk
[9] Trump and California go to war over clean cars. Reuters. 18 sep 2019. länk
[10] By Freezing Vehicle Standards, The Trump Administration Will Grind Auto Innovation To A Halt. Forbes. 20 aug 2018. länk