Arkiv / Samhälle

Fusket med stöd till laddfordon i Kina – mellanakt

Creative commons license

Kinesiska staten utreder fusk med stödsystem för laddfordon.
Finansministeriet släppte en första rapport förra veckan. Fem företag är namngivna som fuskare i rapporten, men en längre lista läckte samtidigt till media.
Enligt den listan är det 72 företag av 93 företag som utreds som på något sätt har fuskat.
Analytiker tror dock att händelsen är bra för den kommer leda till att företag som inte är konkurrenskraftiga kommer försvinna.
De fem företagen har fått 1 miljarder Yuan (0,15 miljarder USD) i stöd som är fusk.
Jag har fått hjälp av Lei Chen för Viktoria Swedish ICT att analysera vad kinesisk media skriver.
Tack för din hjälp Lei.
Fusket med laddfordon i Kina – en första rapport publicerad
skrivet av Magnus Karlström
I början av året startade kinesiska staten en utredningen om fusk med stödsystemet för laddfordon i Kina. Ann Yu (Viktoria Swedish ICT) skrev en analys om det här.
Nu är en första rapport från utredningen klar.
Rapporten pekar ut fem företag som fuskare. De har registrerat laddfordon, som ej blivit byggda.
Ett av företagen, Suzhou Gemsea, kommer förlora sin licens för att tillverka fordon.
De fyra andra kommer behöva återbetala 50% av de bidragen de fått. De tas bort från EV promotion listan, samt de får inga nya bidrag under 2016. Ett av företagen är busstillverkaren King Long United Auto Industry.
I samband med att rapporten blev släppt läckte en lista till media på andra företag som också fuskar på något sätt. Listan finnshär (kinesiska).
Den består av 72 andra företag. Några av företagen som är med på den läckta listan är Hyundai och Nissan.
De 72 har inte fuskat på samma sätt som de fem namngiva företag, utan t ex producerat fordon utan batterier eller att batterier är annorlunda än vad specifikationen är.
Det är en läckt lista och vi får vänta till den riktiga utredningen är klar innan vi vet mer säkert.
En konsekvens av utredningen är att subventioner under 2016 inte blir utbetalda på samma sätt. Därför har branschorganisationen China Association of Automobile Manufacturers minskat sin prognos för försäljning av laddfordon från 700 000 till 400 000 under 2016 i Kina [3].
Det är redan bestämt att subventionerna ska trappas av fram till 2020, men det pågår diskussionen ännu mer nu hur stödet bör se ut efter 2020.
Från statligt håll har de sagt att kontrollen ska bli mycket hårdare av vilka som får stöd.
Många analytiker anser att den ökade kontrollen samt att minskningen av utbetalningar under 2016 kommer göra att många ej konkurrenskraftiga företag slåss ut. Det är bra enligt analytikerna för de företag som blir kvar kommer vara starkare och göra bättre produkter.
Egen kommentar
Det var rörigt att försöka förstå vad som hänt och vilka konsekvenser händelsen kan få.
Den läckta listan är ej bekräftad och vi får vänta att övertolka den.
Företagen verkar vänta med sina kommentarer.
Den kommer nog en rapport till med mer bekräftade detaljer.
Ha en fin helg!
Referenser
[1] China’s car scam shows best and worst of subsidies. Reuters Blogs. 15 sep. länk
[2] China punishes five auto firms for green car subsidy violations. Reuters. 8 sep. länk
[3] Chinese auto group slashes new energy vehicle forecast in wake of subsidy fraud. South China Morning Post. 12 sep. länk
[4] China’s electric vehicle industry shaken by scandal. AP. 12 sep. länk
[5] Crackdown on electric-vehicle subsidy cheats expected to favour industry leaders. South China Morning Post. 14 sep. länk
[6] Chinese Government to Investigate Use of Green Car Subsidies. 12 sep. Business Korea. länk
[7] New energy vehicles kept a high-speed growth. 15 aug. CAAM. länk
[8] New energy vehicles enjoyed a high-speed growth. 20 jan. CAAM.länk
[9] länk
[10] 72 auto companies are involved in cheating subsidiaries: rethinking problems and top-level design. Gasgo. 14 sep 2016. länk

[11] “NEV cheating”, Xinhua News focus,  2016-09-08, (kinesiska). länk
[12] “The ministry of finance reveals sword to NEV cheating”, Xinhua Daily Telegraph, , 2016-09-09, (kinesiska), länk
[13] “What it means with an incomplete list of NEV cheating companies”, , 2016-09-11, (kinesiska), länk
[14] “Better policies are needed to prevent NEV cheating”, 2016-09-12, (kinesiska), 
länk
[15] “Leaking of the complete list of NEV cheating companies, 72 companies cheating 9.2 billion”, 2016-09-13. (kinesiska), länk
[16] Beijing: Stop trying to force-feed EV production. China Automotive News. 16 sep. länk