Arkiv / Samhälle

Sydkoreas mål 1 miljon "gröna bilar"

Creative commons license

Igår skrev jag om Kinas mål för försäljning av ”new energy vehicles”. Idag fortsätter vi med Sydkoreas mål.
Det kommer nog mål från fler länder snart.

Koreas mål 1 miljon ”gröna” bilar 2020

skrivet av Magnus Karlström
Sydkoreas näringsdepartement släppte en plan för ”gröna bilar” i tisdags.
Sydkorea kommer ha målen:
– 1 miljon ”gröna bilar” på vägarna i Sydkorea 2020.
– Försäljningen av ”gröna bilar” ska vara 20% av nybilsförsäljningen 2020.
– De ska bygga 1400 publika laddstationer.
– De ska bygga 80 vätgasstationer.
– Korea ska också exportera 600 000 ”gröna bilar” under de närmsta fem åren.
De definierar ”gröna bilar” som hybrider (HEV), laddhybrider (PHEV), batterielektriska (BEV) samt bränslecellsbilar (FCV).
Korea kommer ha ett subventionssystem för de olika fordonstyperna på:
FCV :  27,5 miljon won (ca 200 000 SEK)
BEV :  12 miljon won (ca 100 000 SEK)
HEV :  1 miljon won (ca 7000 SEK)
Det står inte vad laddhybrider får för subventionerna i artiklarna jag hittat [1,2].
Korea kommer också satsa på forskning och utveckling. De kommer ha ett program på 150 miljarder won  (ca 1 miljard SEK). Prioriterade områden är batteriprestanda, eldrivsystem samt klimatkontroll.
Hyundai berättade ungefär samtidigt som planen blev presenterad att de ska släppa en ny bilmodell 2016. Bilmodellen heter Ioniq och ska finnas som HEV, PHEV och BEV i samma modell [3,4].
Jag skrev om Kias och Hyundais planer fram till 2020 nyligen. De råkar ha samma inriktning som Sydkoreas mål.
Egen kommentar
20% marknadsandel för bilar med eldrivlina 2020 är ett rejält mål.
Subventionerna är ganska kraftiga i ett internationellt perspektiv. De är dock osäkert om det enbart är i början som subventionerna har den storleken och att det kommer trappas av.
Det är väl ganska troligt att Sydkorea kommer bli ett land med stor försäljning ganska snart.
Det var intressant att de hade ett mål hur många ”gröna bilar” landet ska exportera.
Referenser 
[1] 1 Million ‘Green Cars’ on South Korean Roads By 2020. Hybrid Cars. 9 dec 2015. länk
[2] S. Korea aims to have over 1 mln eco-friendly cars by 2020. The Korea Times. 8 dec 2015. länk
[3] Hyundai Ioniq Could Be First Real Challenger To Toyota Prius On Efficiency. Forbes. 8 dec 2015. länk