Arkiv / Samhälle

Norska regeringspartierna överens om fortsättning för stöd för nollemissionsbilar

Creative commons license

Igår kväll kom partierna i den norska regeringen samt stödpartier överens om hur skattesystem ska fungera för nollemissionsbilar och övriga bilar fram till 2017 och hur det ska utvecklas framåt.
Det befintliga skattesystemet för nollemissionsbilar fortsätter oförändrat fram till 2017.
Efter 2017 sker en förändring.

”Samarbeidspartiene enige om bilavgifter”

skrivet av Magnus Karlström
Norge har haft ett gynnsamt skattesystem för nollemissionsbilar.
Ett besked från de norska politikerna var att skattesystemet skulle fortsätta att vara gynnsamt fram till 2017 eller tills att det fanns 50 000 nollemissionsbilar på vägarna i Norge.
Norge nådde 50000 nollemissionsbilar för ett tag sen. Frågan var vad skulle hända nu?
Igår kom beskedet att partierna i norska regeringen samt stödpartierna kommit överens om hur de ser på utvecklingen av skatter och stöd för nollemissionbilar. Överenskommelsen innehåller också besked hur de ser på hur utvecklingen av bilavgifter för andra bilar också.
Principer för överenskommelsen
Teknologineutralititet är ett mål för hur avgifterna  ska utvecklas över tid.
Avgifterna ska driva teknisk utveckling.
Avgifterna ska bidra till målet 40% reduktion av växthusgaser i Norge till 2030.
Avgifterna ska bidra till en säkrare och nyare bilpark.
Det ska vara låga administrativa kostnader.
Eventuell ersättning för oönskade eller orimliga fluktuationer ska jag) vara tillfälligt, ii) hända på utgiftssidan av budgeten och iii) följa Norges internationella skyldigheter.
Avgifter ska vara ordnade så att nollemissionsfordon ska komma ekonomiskt bättre ut jämfört med en motsvarande traditionell bilmodell.
Överenskommelsen om bilavgifterna för alla bilar
Engångsavgiften ska vara konstruerade så att:
– Norge när målet 85 g CO/km
– Stödjer målet 40% reduktion växthusgaser i Norge till 2030.
– Ändringar av engångsavgiften sker gradvis efter 2016.
– CO2 delen i engångsavgiften ska ökas.
– NOx delen ska också ökas.
Det står också att regeringen ska utvärdera om en premie ska införas för laddhybrider med lång elräckvidd.
Överenskommelsen om nollemissionsbilar
– Det befintliga system fortsätter utan förändring fram till och med hela året 2017.
– Alla nollemissionbilar slipper engångsavgiften fram till 2020. Stödet utvärderas mot målen.
– Momsen ska till slut införas för nollemissionsfordon, men det ska finnas ett maxbelopp.
– Nollemissionsfordon ska betala halva den årliga fordonskatt från och med 2018 och hela från och med 2020.
– En process ska sättas igång som gör det möjligt för lokala myndigheter att välja om de ska ha stöd som fri parkering, fri laddning och andra lokala stödsystem.
– Regeringen ska utvärdera en miljödifferentiering för bompengar och färjor.
– Halv firmabilsbeskattning utgår 2018.
Egen kommentar
Otydlighet de närmsta åren är delvis borta.
Sen sker en nedtrappning, men den verkar inte vara plötslig.
Det ska bli spännande att se hur stor försäljningen kan bli nu när Norge behåller sitt stöd samt billigare och bättre laddelbilar kommer 2016/2017.
Jag är också nyfiken på vad som händer i Norge om laddhybrider får en större premie.
Samt jag är också nyfiken på hur många bränslecellsbilar som kommer säljas i Norge 2016/2017. Bränslecellsbilar är också nollemissionsbilar och kommer få de rejäla stöden.
Nu är inte jag norsk politisk reporter, men om jag uppfattat det rätt så verkar det finnas ett brett stöd för den här inriktning i Norge, så även om det blir byte av norsk regering så borde väl överenskommelsen fortsätta. Alla norrmän som läser nyhetsbrevet får gärna berätta om jag har fel.
Tack Erik Figenbaum för tipset.
[1] Samarbeidspartiene enige om bilavgifter. Höyre. 6 maj. länk
[2] Hela överenskommelsen som pdf.
[3] Elbilpolitikken fortsetter. Elbl.no. länk