Vätgaspodd, 76 H2 stationer i Japan, H2-pris Tyskland, 5 H2-station i Danmark samt reklamfilm
Magnus Karlström
2015-04-27
Idag får ni nyheter om vätgas som fordonsbränsle.
I t ex Tyskland, Japan och Kalifornien byggs ett nät ut av publika moderna vätgasstationer. I alla de länderna/regionerna kommer det finnas 50-100 stationer 2015/2016. Hans Pohl skrev om den utvecklingen här. Det sker även en utveckling i andra länder. I Sverige finns en vätgasstation och två till kommer enligt planer öppnas i år. Den ena nya stationen kommer öppnas på Hisingen och den andra vid Arlanda.
Vätgaspodd
Total kommer åtta avsnitt publiceras. De två första finns ute för att lyssna på.
Det första avsnittet heter ”Vätgas i Sverige – varför är det viktigt?”.
”Björn Aronsson, verksamhetschef på Vätgas Sverige, berättar om utmaningarna och fördelarna med en introduktion av vätgas i den svenska fordonssektorn. Björn sätter också Sverige i perspektiv i förhållande till andra EU-länder som kommit längre i sina vätgas-satsningar, t.ex. Norge och Danmark.”
Det andra avsnittet heter ”Vätgas och Pingisbollar”.
”Raketforskaren Lars Stenmark berättar om sin senaste uppfinning makrosfärerna – en ”pingisboll” som fylls med vätgas och som potentiellt sätt kan komma att ersätta den traditionella tankningstekniken för makrosfärerna – en ”pingisboll” som fylls med vätgas och som potentiellt sätt kan komma att ersätta den traditionella tankningstekniken för vätgas och andra gaser. Avsnittets andra gäst är Jonas Flädjemark, är kollega med Lars och berättar bland annat om att köra rally med vätgasbilar.”
Avsnitten finns att lyssna på via soundcloud eller ITunes.
Japan kommer ha 76 vätgasstationer 2016
Japanska staten hade satt av ca 21 miljarder JPY (1,5 miljarder SEK) för att subventionerna vätgasstationer med.
Toyota har börjat bygga sin bränslecellsbil Mirai och planerar att producera 3000 Mirai/år 2017 [1].
Honda planerar att börja sälja sin bränslecellsbil mars 2016, men har ännu inte berättat hur många bilar de planerar att bygga [1].
Danmarks femte vätgasstation öppnad i Herlev
Danmarks Klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersenen öppnade stationen.
Q8, H2 Logic och Air Liquide ligger tillsammans bakom stationen.
[2] Ny brintstation i Herlev. 13 april 2015. länk
NREL släppt rapporter och beräkningsmodeller för H2-stationer
Beräkningsmodeller Hydrogen Financial Analysis Scenario Tool (H2FAST) finns att sehär (går också ladda hem som Excel). Det är möjligt t ex att göra kassaflödesanalys, räkna ut priset för vätgas samt räkna ut vinstprognoser.
Siffrorna är givetvis för en amerikansk situation.
[3] Energy Department Announces New Tools for Hydrogen Fueling Infrastructure Deployment. April 21, 2015. länk
[4] H2FIRST Reference Station Design Task report. (pdf)
[5] H2FIRST Hydrogen Contaminant Detector Task report (pdf)
Pris för vätgas bestämt för de tyska vätgastationerna
Det kommer inte täcka kostnaderna utan det kommer vara en förlustaffär i början.
En bränslecellsbil drar ungefär 1 kg vätgas/100 km, så kostnaden för kund per km kommer ungefär bli som för diesel i Tyskland.
Bachmeier nämnde de här uppgifterna i sin presentation på mässan Group Exhibit Hydrogen + Fuel Cells + Batteries HANNOVER MESSE 2015.
Bachmeiers presentation finns att se här.
Group Exhibit Hydrogen + Fuel Cells + Batteries HANNOVER MESSE 2015 har samlat videos med presentationer om vätgas och bränsleceller här. Det finns mer än 100 presentationer att se från årets mässa.
Det var ett antal svenska företag som presenterade på mässan också.
Inspelningar från deras presentationer finns nedan:
PowerCell Sweden AB – PowerCell stacks and systems – way to commercialization
Impact Coatings – Ceramic MaxPhase™ coatings for ramping metal bipolar plate production
Nilar Battery – NiMH batteries for industrial applications
Toyotas reklamfilm ”Fueled by Bullsh*t | Presented by Toyota Mirai”
Den heter ”Fueled by Bullsh*t” (youtube, 3 min).