En överenskommelse mellan medlemsländerna och parlamentet har nåtts om lagstiftningen om g CO2/km för personbilar runt 2020 [ref]Car CO2 emissions: MEPs reach a deal with Lithuanian Presidency of the Council. European Parliament. 26 Nov 2013. Länk[/ref][ref]EU agrees new compromise on car emissions limits. Reuters. 26 Nov 2013. länk [/ref][ref]EU agrees new deadline on car emissions limits. Euractiv. 26 nov 2013. länk[/ref].
Orginalförslaget från kommissionen var 95 g CO2/km för personbilar 2020.
Det förslaget gick inte igenom. Vi skrev om den koldioxiddansen i Luxemberg i nyhetsbrevet här. Tyskland tillsammans med några partners stoppade förslaget.
Det nya förslaget är:
* Medelvärdet av 95 % av alla bilar en tillverkare säljer i EU ska nå målet 95 g CO2/km 2020.
* 2021 ska alla bilar nå målet 95 g CO2/km
* Mycket mer superkrediter. Det nya förslaget har en maxgräns på en bonus på 7,5 g CO2/km per år under perioden 2020-2022. I förra förslaget var maxgränsen 2,5 g CO2/km.
En tillverkare får superkrediter om den säljer en personbil som släpper ut mindre än 50 g CO2/km. Superkrediter innebär att varje bil med ett utsläpp under 50 g CO2/km får räknas som fler bilar när medelvärdet för en tillverkare räknas ihop.
Nästa steg är att överenskommelsen ska presenteras för medlemsländerna på fredag. Mötetsgruppen som träffas på fredag heter COREPER.
Målet är sen att lagen ska godkännas av parlamentet och ministerrådet.
Kommentarer från olika aktörer om överenskommelsen var:
”Our objective was to stand firm and not weaken our targets, in order not to hold back innovation in the car industry and EU efforts against climate change. We accepted a very limited phase-in of one year only, combined with super-credits. We regret that some member states in the Council have tried to delay confirmation of a deal between the institutions. This could have dragged the procedure out until the next Parliament, while the automotive sector needs long-term certainty for its investments” said Environment Committee chair Matthias Groote (S&D, DE).
“Council’s attitude also sets a dangerous precedent among the institutions. We must ensure that this doesn’t happen again. Parliament has done its job, and we now expect the Council to do likewise”, he added.
“I am satisfied with what was agreed today” said rapporteur Thomas Ulmer (EPP, DE). We fought for a good agreement, combining flexibility for manufacturers, protection for the environment, and the best interests of consumers. This is a good deal for the three parties involved”, he said.
”We have worked together with the European Parliament for limited additional flexibility. Tonight we have found a very delicate balance,” said Arunas Vinciunas, the ambassador for Lithuania, which holds the rotating EU presidency.”
Egna kommentarer
Tyskland vann. De fick mer superkrediter.
Det kommer öka intresset att sälja laddhybrider, batterielbilar och bränslecellsbilar i EU fram till 2022.
I orginalförslaget skulle den nya testproceduren (World Light-Duty Test Cycle – WLTC/P) helst införas januari 2017 i EU. Jag försökte hitta om det fanns kvar i den nya kompromissen, men hittade inget.
Jag hittade inte något om vad målet ska vara 2025. I det gamla förslaget fanns intervallet 68-78 g/km nämnt.