Toyota, Honda och Hyundai berättade bränslecellsbilnyheter på mässorna.
Toyota hade ”världspremiären för FCV, en bränslecellsdriven konceptmodell som ger en tydlig försmak av den bränslecellsbil som är tänkt att lanseras kommersiellt redan 2015.” [ref]Toyotas nya bränslecellsbil och fler koncept premiärvisas i Tokyo. Toyota Sweden 21 nov 2013. länk[/ref].
”Det är en fyrsitsig 4,87 meter lång sedanmodell, utrustad med Toyotas egen kompakta vätgasdrivna bränslecell.” [1].
Toyotas Satoshi Ogiso sa att bränslecellsbilen kommer at kosta mellan 50 000 – 100 000 USD (330 000 – 666 000 SEK) när den börjar säljas 2015 [ref]Nissan unfazed by EV delays, dismisses rivals’ fuel cell targets. 20 nov Reuters.länk[/ref].
Osigo tror att bilens pris kommer vara mer åt 50 000 USD än 100 000 USD [ref]Toyota vows fuel cell model by 2015 in green push. YAHOO NEWS. 20 nov 2013. länk[/ref].
Toyota kommer börja sälja FCV i Japan 2015 och gå vidare till USA och Europa året efter [3].
Hyundai presenterade prissättningen av sin bränslecellsbil på LA Auto Show. Bilen är Tucson och börjar säljas våren 2014 i Los Angeles/Orange County.
Bilen kostar först ca 3000 USD (20000 SEK) sen en månadsbetalning på 499 USD/månad (3300 SEK/månad) i 36 månader).
I månadskostnaden ingår all vätgaskostnad. Hyundai betalar alltså all vätgas kunden tankar under perioden.
Honda presterade också en bränslecellskonceptbil i LA. Konceptet ska visa ungefär hur deras bränslecellsbil kommer se ut som de börjar sälja 2015 [ref]Hyundai Offers Tucson Fuel Cell Hydrogen-Powered Electric Vehicle To Retail Customers In Spring 2014. 20 nov 2013. länk[/ref],[ref]Honda FCEV Concept Makes World Debut at Los Angeles International Auto Show. 20 nov 2013. länk[/ref].
Hyundai prismodell att vätgasen ingår i leasingkostnaden tror jag andra biltillverkare funderar på.
USA (Kalifornien) är den första marknaden för bränslecellsbilar. Honda och Hyundai visar sina bilar först i LA trots att Tokyo pågår.
Både Honda och Toyota har en effektdensitet på ca 3 kW/liter för stacken. Det är bra.
Jag återkommer med mer nyheter om laddhybrider och batterielbilar från LA och Tokyo snart.