Lätta eldrivna fordonblir blir allt vanligare. De kan vara delvis muskeldrivna och enbart ha elassistans. Nyligen skrev Jesper från Clean Motion AB en bevakning av den första internationella konferensen som hållits angående just lätta elfordon.
Idag forsätter vi att försöka förstå utmaningarna och drivkrafterna för branschen.
Dagens poddavsnitt är därför ett samtal med Johan Erlandsson som utvecklar Armadillo lastcyklar och driver Pling Transport (godsföretag som använder lastcyklar) samt Christoffer Sveder och William Collings från Clean Motion AB, som är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer elektriska trehjulingar. Deras produkt heter Zbee, som är ett lätt elfordon på tre hjul. Här finns ett filmklipp på hur Zbee används i Indien som SVT gjort.
Här finns video som beskriver hur Pling Transport fungerar och här finns en video på den nyutvecklade Armadillo med passagerarsäte och väderskydd.
Under samtalet diskuterar vi miljöfördelarna med lätta elfordon vs elpersonbilar. Nedan finns lite siffror för att förstå storleksordningar.
En miljönackdel med dagens produktion av större batterielbilar är att det krävs energi och resurser för att sätta ihop en bil på ca 1500-2000 kg. T ex att producera en batterielbilversion av Ford Focus idag ger upphov till ca 10 ton CO2-ekvivalenter, varav batterisystemet står för ca 3,5 ton [1,2]. Det kan förbättras med t ex förbättrade processer, nya material och en elproduktion med mindre utsläpp av växthusgaser.
En Zbee väger enbart 270 kg och en Velove Armadillo knappt 100 kg. De behöver inte lika mycket batteri eller elmaskiner. Det minskar utsläppen vid produktion av fordonen. De kan också minska problem med användning av begränsade resurser som t ex sällsynta jordartsmetaller och annat [3]. De lätta elfordon behöver också mindre energi per km. En typisk batterielbil behöver ca 15 kWh/100 km, men en Zbee behöver ca 4 kWh/100 km och en Velove Armadillo ca 2 kWh/100 km i form av elektricitet För Velove Armadillo måste också muskelkraft tillföras. Att muskelkraft används innebär också att behovet av räckviddsförkortande kupévärme minskas.
Tack till bandet Wintergatan att vi får använda deras låt “Biking is better” som musik, samt tack till Jöran Fagerlund som tog hand om inspelning och redigering.
[1] Ford, LG Chem team reports 1st cradle-to-gate LCA for mass-produced battery pack in commercial BEV; cell manufacturing key GHG contributor. Green Car Congress. 29 juni 2016. länk
[2] Hyung Chul Kim, Timothy J. Wallington, Renata Arsenault, Chulheung Bae, Suckwon Ahn, and Jaeran Lee (2016) “Cradle-to-Gate Emissions from a Commercial Electric Vehicle Li-Ion Battery: A Comparative Analysis”Environmental Science & Technology. länk (sub.)
[3]. Will metal scarcity limit the use of electric vehicles? Maria Ljunggren Söderman, Duncan Kushnir, Björn Sandén. länk