omEV

  • Utforska
  • Podcast
  • Kalender
  • Om oss
  • Sök
close
  • Utforska
  • Podcast
  • Om oss
  • Kalender
search
menu
Stäng

omEV podd #89 Om batterisäkerhet med Annika Ahlberg Tidblad

omEV
omEV
omEV podd #89 Om batterisäkerhet med Annika Ahlberg Tidblad
Laddar in
00:00 / 27:40
RSS-flöde
Dela
Länk
Bädda in

Ladda ner | Spela i nytt fönster | Varaktighet: 27:40 | Inspelat 10 april, 2025

Av Mats-Ola Larsson

I slutet av mars arrangerades en internationell konferens om batterisäkerhet i Göteborg. Vi har skrivit om konferensen i ett nyhetsbrev [1]. En av talarna var Annika Ahlberg Tidblad, batteriexpert på Volvo Cars. Hon sitter i internationella arbetsgrupper som hanterar regler och standarder om säkerhet och olycksrisker för elfordon [2]. Vi träffade Annika efter konferensen och fick en pratstund om pågående processer och regelverk kring säkerhet för batterier i elfordon.

Ur innehållet

  • Vilka frågor fokuserar man på i framtagandet av nya internationella regler och standarder kring batterisäkerhet
  • Hur fungerar termisk rusning, termisk propagering, rökutveckling och brand i ett batteri till elfordon
  • Vad görs på området inom FN-organet UNECE
  • Vad innebär de uppdaterade kraven för att hantera termisk propagering i R100.05
  • Vilka alternativ kan fordonstillverkaren använda för att testa och godkänna
  • Hur certifieras fordonet eller dess komponenter
  • Hur kan räddningstjänster hantera bränder i elbilar och vilka stödsystem finns
  • Vilka krav på information om brandskyddsaspekter hos elbilar ställs av krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP
  • Testmetoder och brandskyddskrav förutsätter att batterier i fordon börjar brinna – men vad händer om fordonstillverkare tar fram system där batteriet inte kommer kunna ta eld?
  • Motiven till att Kina flyttar fokus från brandrisker för förare och passagerare till brand i byggnad

Några termer som nämns i podden

UNECE är FN:s ekonomiska kommission för Europa.

UNECE WP 29 är det övergripande organet för fordonsfrågor och regelverk där man bland annat hanterar regler för fordonssäkerhet.

Termisk propagering innebär att okontrollerad värmeutveckling i en battericell sprids till omkringliggande celler och riskerar överhettning, rökutveckling och brand.

UNECE GTR 20

UNECE har en grupp som kallas Informal Working Group, Electric Vehicle Safety. Det är en tekniska expertgrupp som tar fram förslag till Global Technical Regulations (GTRs). Batterisäkerhetsfrågor hanteras i regelverket GTR 20 (Electric Vehicle Safety EVS) [3].

Special Interest Group och GRSP

Gruppen Special Interest Group on Thermal Propagation har arbetat parallellt med ovan nämnda GTR 20 under ledning av EU-kommissionen. Arbetet i den gruppen har resulterat i uppdaterade regler i UNECE R100 som kallas R100.05, se nedan. Reglerna antogs formellt i december 2024 av gruppen Working Party on Passive Safety (GRSP) inom UNECE och antogs även formellt av WP29 inom UNECE i mars 2025. GRSP är det formella beslutsforumet för fordonslagstiftning avseende säkerhet där alla länder har nationella representanter med rösträtt. WP.29 har en exekutiv ledningsgrupp som formellt antar nya lagkrav som godkänts av respektive beslutsforum.

UNECE R100

Inom UNECE R100 (Vehicle Electrical Safety And Power Battery Regulation) specificeras vilka tester som ska göras och vilka krav som måste uppfyllas för uppladdningsbara batterisystem i motorfordon med avseende på el- och batterisäkerhet i elfordon. Regler handlar om att det inte ska uppstå läckage, sprickor, brand eller explosion i batterierna och det finns också krav på isolationsresistens. Ambitionen är att R100 kan bidra till globalt harmoniserade regler för motorfordon [4, 5].

R100.05

Reglerna i R100 är utformade för att säkra elsystemen och batterier i elbilar. Uppdateringen i version 5 tydliggör verifieringsmetoden som ska säkra att förare och passagerare i ett fordon ska ges tillräckligt med tid att evakuera fordonet i händelse av en spontan inre kortslutning i en cell [REF].  Man ska ha minst fem minuter på sig att evakuera fordonet från det att indikation uppstår om brand eller rök. De uppdaterade reglerna från mars 2025 är ett tillägg som hanterar termisk propagering.

ISO 6469

Risker med batterier i elfordon behandlas även i en ISO-standard. De hanteras i Electrically propelled road vehicles — Safety specifications 6469-1. Part 1, Rechargeable energy storage system (RESS). I denna standard specificeras säkerhetskrav för uppladdningsbara energilagringssystem för eldrivna vägfordon som syftar till skydd av människor [6].

Ett tillägg i ISO 6469 kallat Safety management of thermal propagation gjordes 2022. Det har fokus på termisk propagering [7]. Det pågår ett revisionsarbete av hela ISO 6469-1 som syftar till att utveckla riktlinjer och metodbeskrivningarna i avsnitten om termisk propagering samt en allmän översyn av hela standarden.

Referenser

[1] OmEV 21 mars 2025. Rapport från Battery Safety Conference. Länk.

[2] Annika Ahlberg Tidblad på Linkedin. Länk.

[3] Om UNECE WP29. Länk.

[4] TÜV om UNECE R100. Länk.

[5] Rise om testning enligt UNECE R100. Länk.

[6] Om ISO 6469-1. Länk.

[7] Annika Ahlberg Tidblad, uppgifter under Battery Safety Conference.

omEV

Om oss Kontakt Prenumerera GDPR Licens
Värd
Finansiär