
Lagom till den stora elbilsmässan Nordic EV Summit i Oslo 9-10 april har vi träffat Christina Bu, generalsekreterare i Norsk elbilsförening. Föreningen är en av arrangörerna till konferensen och har länge varit en viktig röst i den norska bilpolitiken. Vi fick en pratstund om norsk elbilspolitik och föreningens roll som lobbyorganisation.
Att Norge har världens högsta andel batteri-elbilar är knappast någon nyhet för våra läsare. Hittills i år är 95 procent av de nybilsregistreringen elbilar. I år är målet 100 procent.
Nästan 30 procent av personbilarna i trafik är nu batterielektriska i Norge. I huvudstaden Oslo är andelen 40 procent.
Från en svensk horisont kan den norska elbilspolitiken tyckas har varit enkel för ett relativt litet land med goda statsfinanser. Men precis som i Sverige är det mesta av Norges glest befolkat och det har krävts både piskor och morötter för att nå målen. Även om en majoritet i parlamentet har stått bakom åtgärderna har det också funnits ett stort motstånd mot den förda politiken.
Så hur har Norge gjort och vilka åtgärder används i dagsläget för att ställa om till eldrift?
Ur innehållet
- Vad gör Norsk elbilsförening och viken roll har Norsk elbilsförening spelat
- Vad hände med förbudet att sälja nya bensin- och dieselbilar i Norge från 2025 och vad kommer hända med elbilsandelen i år?
- Vad händer med subventionerna av elbilar och avgifterna på försäljning av nya bensin- och dieselbilar.
- Elbilar är momsbefriade idag. Hur tycker Norsk elbilsförening att Norges regering bör hantera moms på elbilar (som är momsbefriade idag)
- Hur har attityder till elbilar förändrats
- Hur utvecklas utbudet av publika snabbladdare
- Hur har elbilsanvändarnas attityder till snabbladdning förändrats
- Varför hade flera norska landsbygdskommuner en högre andel laddbara bilar i nyregistrering än Oslo
- Hur används appen från Norsk elbilsförening för att styra användares laddmönster efter tillgång och efterfrågan på el i lokala elnät.
- Har Norge lärt sig något av andra länder?
Länkar