
/
RSS-flöde
Chalmersforskaren Maria Ljunggren Söderman berättar om hur dagens bilåtervinningssystem fungerar och vilka trender som finns i dagens poddavsnitt. Vi har också en diskussion om elfordon och återvinning.
Argumentet för elfordon är ofta baserat på en önskan att minsta utsläpp av växthusgaser, men ett annat hållbarhetsproblem är tillgång till resurser som t ex knappa metaller.
Återvinning av uttjänta bilar är en kritisk del för att få till återcirkulation av de material vi använder i våra fordon. Bilåtervinning har funnits nästan lika länge i vårt samhälle som bilen, men hur välrustat är det nuvarande systemet för de nya trender i fordonskonstruktion som t ex elektrifiering, autonoma fordon, nya material samt mer elektronik?
Dagens poddavsnitt handlar mest om att få insyn i hur det fungerar idag och hur diskussionerna går. Det är en introduktion och samtalen pågår redan idag i Sverige, EU och världen. T ex har några tyska forskare sammanfattat kunskapsläget om elfordon och återvinning i Tyskland [1,2]. Deras bedömning är att elfordon är en ny trend och voylmer är inte stora. Det innebär att ingen industriell skala för återvinning av elfordon har byggts ut än. Det är svårt att börja bygga ut systemet eftersom flödena är så små, men också att komponenter är så varierande, De gör också bedömning att teknikutvecklingen gör att materialsammansättning och design kommer förändras den närmsta tio åren. De är också oroade över att många system som planeras inte återvinner knappa metaller i tillräckligt stor andel [1,2].
Maria har varit projektledare för forskningsprojektet Realize (2012-2015) som hade som syfte att undersöka strategier för en mer resurseffektiv återvinning av fordon [3]. Realize var ett Mistra–finansierat projekt. Projektet ”Explore ” är ett fortsättningsprojekt på Realize och löper 2016-2019.
Nyligen presenterade Chalmers-doktoranden Magnus Andersson sin lic ”Innovating Recycling of End-of-Life Cars” där han diskuterar återvinningen av knappa metaller från fordon och hur bilåtervinning vuxit fram över tid [4,5].
Dagens poddavsnitt var inspelat med hjälp av Jöran Fagerlund.
Vi tackar också bandet Wintergatan att vi får använda deras låt ”Biking is better”.
Vi har också använt ljud från projektet Realize:s film om demontering av bilar. Musiken i filmen är från bandet Night Owl och låten heter Broke for free.
Referenser
[1] Current Developments and Challenges in the Recycling of Key Components of (Hybrid) Electric Vehicles. Recycling 2016. länk
[2] Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen beim Recycling von Elektro- und Hybridfahrzeugen Tobias Elwert, Daniel Goldmann, Felix Römer, Matthias Buchert und Doris Schüler. 2016. länk
[3] Ökad återvinning av bilar skapar nya resurser. Populärvetenskpaling beskrivning av projektet Realize. länk
[4] Innovating Recycling of End-of-Life Cars. Magnus Andersson. 2016. Lic.. länk
[5] M Andersson, ML Söderman, BA Sandén (2016) Are scarce metals in cars functionally recycled? Waste Management, länk