skrivet av Helena Berg
Finland har som mål att halvera CO2-utsläppen från transportsektorn till 2030. I början av oktober publicerades en rapport om hur Finland kan gå tillväga för att nå målet.
Syftet med studien var att utföra en konsekvensanalys av ökad andelen biobränslen i trafiken. Resultatet pekar på att Finland kan nå en utsläppsminskning i trafiken på 50% år 2030: om 30% av trafikens energibehov kommer från hållbara biobränslen (ca 800 kton), 250 000 elbilar och 50 000 gasdrivna bilar tas i bruk och energianvändningen effektiveras enligt regeringens tidigare energi- och klimatstrategiplaner.
Befintlig och planerad inhemsk produktionskapacitet av biobränslen skulle räcka för att täcka en distributionsplikt på 30 %. Dock kommer det krävas att Finland importerar råmaterial för biodrivmedelproduktionen.
Idag ligger resultaten som en proposition till grund för ett lagförslag. Man vill främja användningen av biodrivmedel i trafiken och användningen av biobrännolja vid uppvärmning och i arbetsmaskiner. [1]
En av författarna till rapporten är Nils-Olof Nylund. Idag får ni lyssna på en intervju vi fick med honom angående studien, svårigheter, vad som kommer härnäst och hur vi i Sverige bör gå till väga för att göra en liknande studie.
Ha en fin helg!
[1] länk