
OmEV har gjort två poddar om utveckling, planering och byggande av laddinfrastruktur för lätta och tunga fordon. Förra veckan publicerade vi en intervju med Lennart Olsson på Circle K.
Idag publicerar vi andra intervjun. Mats-Ola Larsson från vår redaktion samtalar med David Mowitz från intresseorganisationen Powercircle. David arbetar med elektrifiering av transporter, laddinfrastruktur och integration i elsystemet.
Innehåll i dagens podd
Vilka problem kan nätägare och laddoperatörer stöta på när laddtjänster byggs ut.
Hur kan processen att etablera laddning göras mer transparent.
Vilka möjligheter finns att påskynda processen.
Vilka flexibilitetstjänster utvecklas för att utnyttja elproduktion och elnätskapacitet mer effektivt.
Hur kan effekttariffer komma att påverka laddning.
Vilken roll kan V2X få i utvecklingen av flexibla elmarknader (V2X = återföring av el från fordonsbatteri till fastighet eller elnät).
Vad är lokala flexibilitetsmarknader, villkorade avtal, stödtjänster och aggregatorer.
Varför har lägre dieselpriser gjort det svårare att införa eldrivna lastbilar.
Vad kan underlätta för åkerier och speditörer att införa eldrift.