Mats-Ola Larsson har skrivit en artikelserie om socialt ansvar i fordonsindustrin. I dagens avsnitt diskutera jag och Mats-Ola artiklarna.
00:27 Anledningen till att serien skrevs. Den första är att det är en viktig fråga hur de sociala villkoren är. Fokusen kommer också öka på de här frågorna eftersom det kommer bli fler elfordon. Den här frågan är också troligtvis intressant för våra läsare.
01:55 Frågornas betydelse. De kommer öka på grund av kommande lagstiftning och många kommer behöva arbeta med att hantera ansvaret.
02:40 Statusen för EU-lagstiftningen som är på gång. Det finns redan en lagstiftning kring konfliktmineraler, men det kommer en ny lagstiftning som kommer kräva att företag tar ett större ansvar (arbetsmiljö,miljö) för sina leverantörskedjor.
03:45 Ett företags ansvar när lagstiftningen är på plats. Det är rimligt att anta att deras uppgift blir att säkerställa att de mänskliga rättigheterna efterlevs längs med sitt företags leverantörskedjor.
05:00 Koboltfrågan. En genomgång av brytningen i Demokratiska republiken Kongo.
09:00 Diskussion om sätt att tänka kring de sociala villkoren för produktion av metaller och mineraler för elfordon. Det är ett ihåligt argument om man använder det för att vi inte ska satsa på elfordon. Det viktiga är att vi som kan försöker påverka så att de sociala villkoren blir bättre.
11:30 Bra aktiviteter om man som svensk aktör vill försöka förbättra situationen. Det finns en hel del internationella organisationer som arbetar aktivt med att stödja aktörer att arbeta med frågan. Ett bra svenskt exempel är hur SL, Västtrafik och Skånetrafiken har arbetat med till exempel krav vid upphandling. Ett annat exempel är att arbeta väldigt nära leverantörerna och hjälpa dom att bli bättre.
17:40 omEV bör bevaka följande utvecklingar inom området på sikt. Vi bör följa EU-lagstiftningen. Om sociala villkor kommer påverka vilka teknikval som görs framåt. Följa diskussionen om svenska nya gruvor eller om vi ska importera metaller. Vi bör också bevaka om aktörer som till exempel Amnesty bedömer om situationen blir bättre. En annan vinkel är att undersöka hur mycket konsumenterna bryr sig om de sociala villkoren för arbetarna och om det finns en konsumentmakt.
25:40 Mats-Ola reflekterar om varför det var en meningsfull och rolig artikelserie att skriva.
27:44 Slut