Energimyndigheten släppte nyligen utredningen ”Analys och förslag för bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning oavsett boendeform”. I dagens podd pratar vi med Anders Lewald och David Mowitz på Energimyndigheten som deltagit i arbetet. Utredningen fokuserar på den typen av laddning som kräver aktiv medverkan av någon aktör utöver bilägaren.
00:30 Laddning vid parkering i samfälligheter. Behovet ökar i takt med fler laddbara bilar. Vad krävs för att en samfällighet ska kunna erbjuda laddning till dem som parkerar? Om inte laddning redan är inskrivet som en verksamhet behövs enligt dagens regelverk och rättspraxis i praktiken en ny förrättning. I juridisk mening är detta enligt utredningen inget större problem. Men det kommer krävas en aktiv insats av många föreningar och här finns troligen ett stort behov av kunskapsstöd.
07:30 Rätt till laddning. En närbesläktad fråga är om bilägare ska kunna kräva tillgång till laddning. I juridisk mening är bilägaren idag i händerna på fastighetsägaren eller samfällighet. Bilägaren kan önska sig, men inte begära laddmöjlighet. Norge, Frankrike och Spanien har regler som ger vissa typer parkerare rätt att få tillgång till laddning, med ett antal förbehåll. Utredningen har kartlagt skillnader och likheter mellan systemen. Man föreslår dock inget specifikt upplägg för Sverige. Det får regeringen fundera vidare på, om man ser behovet.
14:00 Kommuners roll. Många kommuner funderar på sin roll för att underlätta laddning. Utredningen ger exempel på hur Stockholm, Göteborg och Malmö börjat jobba med frågan om att tillföra laddning på gatumark. Anders Lewald betonar samtidigt i podden att kommunernas viktigaste roll i allmänhet är som fastighetsägare. De behöver bygga ut laddning i kommunägda flerbostadsområden. Möjligheten att ladda hemma är ju den enskilt viktigaste faktorn om merparten bilägare ska kunna välja laddbart.
19:30 Tillgänglighet. Tillgänglighet för funktionsvarierade vid publik laddning uppmärksammas sällan utanför gruppen som berörs. Men egenligen är det en lika viktig fråga som rätten att få tillgång till laddning, om än för en mindre grupp bilanvändare. Utredningen har tittat på frågan och uppmanar aktörerna att ta in sådana aspekter när man bygger laddare. Podden ger exempel.
21:00 EU-krav. Slutligen gör podden ett nedslag i EU-kommissionens kommande förslag på krav på laddinfrastruktur. Beslut väntas i slutet av året och Energimyndigheten ger några inspel om hur sådana regler bör utformas.
25:00 Avslut.