
eCarExpo är numera Sveriges största mötesplats för e-mobilitet.
Elbilsmässan startade 2016. Den har växt. När mässan var i Friends Arena 2020 kom 14 650 betalande och inbjudna personer [2].
Dagens poddintervju är samtal med Gunnar Dackevall, mässchef och grundare av eCarExpo. Vi pratar om historien, nutid och hur han tror mässan kommer utvecklas.
Intervjun är på totalt 29 minuter.
Körschema – frågor och sammanfattning av svar
00:30 Varför startar en motorman som Gunnar Dackevall en elbilsmässa?
- Live-event fungerar bra om de görs på rätt sätt. Samt att omställningen till elbilar är en “no-brainer”.
03:20 Är du förvånad över utvecklingen sen 2016?
- Nej, egentligen inte. När vi gjorde sportbilsmässor tidigt på 2010-talet var det många som frågade efter Tesla.
05:10 Er branschdag varför har ni den?
- Branscherna efterfrågade det tidigt. Speciellt bolagen som sålde laddinfrastruktur samt elbolagen.
06:30 Är det några frågor som diskuteras mer under seminarierna?
- Det kommer nya frågor som t ex frågan om det finns bränder i elbilar, men många frågor finns kvar som t ex den om brister med elnätet, räcker elen och kostnadsutvecklingen för batterier.
08:10 Har det blivit någon skillnad i vilka som besöker mässan?
- De första åren var det många kunniga som besökte mässan. Besökarna kunde ofta mer än säljarna. Nu är det en större och mer diversifierad grupp som är där, samt många säljare har blivit riktigt duktiga.
09:50 Ni har lyckats bra med att göra eCarExpo till ett folkbildningsevent?
- Jag besökte Frankfurt-mässan 2013. Det gick att köra i3 inomhus. Jag tog med mig den idéen till eCarExpo. Provkörningarna fungerar väldigt bra.
11:50 Hur ser du på framtiden för bilmässor?
- En viktig del för framtiden är möjligheten att provköra elbilar. Det är en folkbildnings-insats.
14:00 Vad är framtiden för ert seminarium-program?
- Vi kommer fortsätta länge. Det är viktigt. Det är en del av hela upplevelsen att komma till mässan.
17:20 Ni kommer köra eCarExpo i Norge och Danmark. Varför?
- Det är en naturlig utveckling i vår affär. I Norge kommer vi satsa på en elbilsmässa, men inkludera många aspekter kring smarta hus. De hör ihop.
När mässan finns i Göteborg, Stockholm, Norge och Danmark tror vi också att på sikt kan vi locka till oss intressanta fordonskoncept tidigt från biltillverkarna.
23:00 Har ni funderat på att inkludera andra miljöbilar på mässan?
- Nej, vi kommer nog snarare att smala av mässan. Vi kommer fokusera på elbilar. På sikt kommer inte laddhybrider vara med. Däremot så kommer vi ta med bränslecellsbilar.
25:50 Vad är det viktigt att fokusera på nu?
- Konsumentinformation är extra viktigt nu. Det är delvis självgående nu, men vi måste få ut kunskapen till konsumenterna.
Tack Gunnar för att du ställde upp och blev intervjuad.
Tack också till bandet Wintergatan som står för musiken.
[1] Tur och retur framtiden: Rapport från premiären av eCar Expo 2016. 2016. länk
[2] Succé för eCarExpo på Friends Arena! 11 februari 2020. länk