BNEF: Faktabok om tunga fordon med nollutsläpp

Magnus Karlström
Creative commons license

En ny rapport sammanfattar statusen för tunga kommersiella fordon med nollutsläpp [1,2]. Syntesen är skriven av BloombergNEF och Smart Freight Centre.

Slutsatsen är att trots utmaningar med ekonomi och infrastruktur, så har skiftet mot renare godstransporter påbörjats och går allt snabbare.

Första halvåret 2025 såldes 89 000 medeltunga och tunga lastbilar med nollutsläpp globalt.

Ökningen i jämförelse med H1 2024 var 136 % [1].

Den globala marknadsandelen var 4 % H1 2025.

90 procent av försäljningen sker i Kina.

97 procent av försäljningen är batterielektriska fordon. Ungefär 1 000 tunga bränslecellsfordon såldes första halvåret, dvs. en marknadsandel på cirka en procent av nollutsläppsfordonen.

Batteribyten fortsätter att vara en del av Kinas satsning på el-lastbilar, även om dess relativa betydelse minskar. Batteribyte stod för en marknadsandel av alla sålda ellastbilar i Kina på ca 30 till 40 procent första halvåret 2025 (Se bild 14 av 51 [2]).

Försäljning av medeltunga och tunga lastbilar är relativt stabil globalt

2024 såldes 4,4 miljoner medeltunga och tunga lastbilar globalt.

Sen 2017 har försäljningen varit ungefär 4,3–4,6 miljoner/år. Det var dock en rejäl minskning 2022 då försäljningen var under 4 miljoner.

Försäljningen i Kina var ca 1 miljon 2024.

Europas andel var 9 procent, som är ungefär 0,4 miljoner.

Det fanns ungefär 85 miljoner medeltunga och tunga lastbilar på vägarna 2024.

Marknadsandel av batterielektriska lastbilar i Europa och USA

Försäljningen av batterielektriska tunga lastbilar ökade med 50% i Europa första halvåret 2025 i jämförelse med samma period 2024.

Marknadsandelen första halvåret 2025 av tunga lastbilar (mer än 3,5 ton) med nollutsläpp var:

1.        Schweiz 17%
2.        Nederländerna 16%
3.        Sverige 15%
4.        Norge 13%
5.        Grekland 13%
6.        Danmark 11%
7.        Island 6%
8.        Tyskland 6%
9.        UK 5%

Observera att det är alla fordon över 3,5 ton. I till exempel Sverige var marknadsandelen för batterielektriska tunga fordon som väger mer än 16 ton bara sju procent första halvåret 2025 [4].

Europa utmärker sig också med att det finns många länder där försäljningen är lägre än 1%.

En negativ trend är att försäljningen sjönk i Tyskland första halvåret 2025.

I USA har försäljningen sjunkit drastiskt. Endast 200 batterielektriska lastbilar såldes första halvåret 2025. Försäljningen har sjunkit med 80% i jämförelse med samma period 2024.

Anledningen är förändringen av styrmedel [2].

Marknadsandelarna för Volvo, Traton och Daimler är fortfarande låga

Traton, Daimler och Volvo står tillsammans för ungefär 25 procent av all försäljning av diesellastbilar globalt.

De har satt upp ambitiösa mål för försäljningen av utsläppsfria lastbilar, men med en volatil marknadsadoption och omogna leverantörskedjor utanför Kina ligger de efter sina förväntade försäljningsnivåer.

Volvo sålde ungefär lika många helelektriska fordon globalt under första halvåret 2025 som under samma period 2024. Daimler och Traton ökade sin försäljning av el-lastbilar och elbussar men ligger fortfarande efter Volvo.

Volvos försäljning av batterielektriska lastbilar är ungefär två procent av all deras försäljning.

Traton och Daimler ligger på ca 0,8 procent.

LFP är den dominerande batteriteknologin i lastbilar och priset har sjunkit

Nästan 90 procent av de batterielektriska lastbilarna använder LFP som batterikemi 2025.

2020 var det ca 55 procent. I Kina använder de i princip bara LFP.

Priset för medelvärdet av batteripack till kommersiella fordon (utanför Kina) har sjunkit från cirka 500 USD/kWh 2018 till att vara cirka 200 USD/kWh 2024. Ett utmärkande drag var också att priset inte sjönk mellan 2023 och 2024.

Priset i Kina är dock lägre. BNEF uppskattar att priset är ca 90 USD/kWh för ett batteripack till ett kommersiellt fordon i Kina.

Priset för publik snabbladdning är högt

Medelpriset att ladda snabbt publikt med ellastbilar i Europa var cirka 0,7 euro/kWh.

Några länder har lägre pris. Frankrike och Sverige var bland dem. Priset där var cirka 0,6 euro/kWh.

Nederländerna hade de högsta priserna. De låg på ungefär 0,8 euro/kWh.

Om lastbilar laddar långsammare publikt så var priset också lägre. Priset var då ca 0,5 euro/kWh i medel i tio europeiska länder.

Garantiavstånd för el-lastbilar ökar

Tidiga data visar att lastbilstillverkare förväntande sig att batterier skulle hålla mellan 200 000 och över 500 000 kilometer, beroende på fordonstyp. Vid den tidpunkten har batterierna nått slutet av sin användbara livslängd i lastbilen men behåller fortfarande 70–80 % av sin ursprungliga kapacitet.

En allmän trend är att garantitiderna ökar med fordonets storlek. Tyngre lastbilar – som körs hundratusentals kilometer under sin livstid – har garantier som gäller för längre körsträckor.

Nyare modeller har dock längre garantitider. Mercedes-Benz eActros 600 och Peterbilt 567 EV har garantier för 700 000 kilometer. Iveco har en garantitid på 1,2 miljoner kilometer.

Egna kommentarer

Rapporten innehåller också en del analyser kring TCO- och värdeminskningstrender. Kan vara värt att läsa om också.

Igår skrev jag om att branschen önskar ett pris på 0,3 euro/kWh för publik snabbladdning [5]. Just nu är prisnivån 0,7 euro/kWh. Skillnaden är betydande.

Historien om den ökade försäljningen handlar mest om Kina och några länder i Europa. Men en ökning på 136% är mycket.

Informationen om längre garantitider var ny för mig.

Referenser

[1] Transition to Cleaner Road Freight Accelerates with Surge in Zero-Emission Truck Adoption. 18 september 2025. New BloombergNEF och Smart Freight Centre. Länk

[2] Zero-Emission Commercial Vehicles Accelerating the Transition 2025 Factbook for Investors. New BloombergNEF och Smart Freight Centre. 2025. Länk (pdf)

[3] Electric Trucks Are Rapidly Approaching A Tipping Point — Just Not In The US. CleanTechnica. Länk

[4] Registreringar av lätta lastbilar minskar för fjortonde månaden i rad. Mobility Sweden. Länk

[5] Forskning och innovation om tunga vägtransporter med nollutsläpp. OmEV. 30 sep 2025. Länk