Arkiv / Samhälle

Företagsanalys: Xiaomi

Jens Hagman
Creative commons license

Moderna bilar beskrivs ofta som datorer på hjul. I batterielektriska bilar blir mjukvara och elektronik helt centrala, vilket borde gynna teknikbolag som vill ta steget in i fordonsbranschen.

Tidigare satsningar av ledande teknikföretag har dock misslyckats. År 2024 lade Apple ner sin bilsatsning ”Project Titan”, efter att ha satsat flera miljarder dollar under projektets tioåriga livstid [1]. Bilsatsningen hos elektronik/dammsugarföretaget Dyson gick samma öde tillmötes år 2019 [2]. Den första teknikjätten som verkar lyckas på allvar är i stället kinesiska Xiaomi. Sedan lanseringen av sin första batterielektriska bilmodell förra året har Xiaomi rönt framgång i Kina. Företaget är en av världens största tillverkare av elektronikprodukter. Exempelvis är Xiaomi världens tredje största tillverkare av mobiltelefoner [3]. Företagets andra verksamhet och eventuella synergier däremellan skiljer dem från andra fordonstillverkare. Ett möjligt undantag är BYD som förutom fordon tillverkar batterier till elektronikindustrin. Dagens nyhetsbrev är en analys av Xiaomis resa in på marknaden för laddbara bilar.

Ett av världens största företag

Xiaomi startades år 2010 som ett mjukvaruföretag men breddade tidigt verksamheten till hårdvara. Den första mobiltelefonen lanserades år 2011 [3]. Xiaomis produkt- och tjänsteutbud, och med det försäljningen, har under åren växt. Företaget har positionerat sig inom segmentet för prisvärda teknikprodukter.

Framgångarna har byggt en stark finansiell- och marknadsposition. År 2024 omsatte Xiaomi 483 miljarder kronor och gjorde en vinst på 36 miljarder kronor [4]. Som jämförelse: Sveriges största företag (i omsättning) Volvo Group, omsatte förra året 526,8 miljarder kronor med en vinst på 65,7 miljarder kronor [5]. Xiaomi hade i augusti ett börsvärde på cirka 1 684 miljarder kronor [6]. En jämförelse med fordonsbranschen visar att endast Tesla och Toyota har högre börsvärden [6]. Nyligen publicerade uppgifter för andra kvartalet 2025 visar på fortsatt tillväxt, inte minst för bildivisionen som har växt 233 procent jämfört med samma period förra året [7]. Kvartalsrapporten avslöjar också att bildivisionen närmar sig lönsamhet [7]. Sammantaget blev det andra kvartalet det mest framgångsrika i företagets historia, både i försäljning och vinst [7].

Prisvärda produkter och starkt varumärke

Enligt analyser är Xiaomis styrkor aggressiv prissättning, starkt varumärke och en diversifierad produktportfölj inom konsumentelektronik [3, 8]. Bidragande till företagets starka varumärke är grundaren Lei Juns närmast hjältestatus som teknikinnovatör hos Xiaomis kinesiska kunder, vilket har lett till stark varumärkeslojalitet [9]. Lei Jun har beskrivits som Kinas version av Steve Jobs [9]. Xiaomi har även framgångsrikt etablerat sig utomlands. Exempelvis är Xiaomi det bäst säljande smartphonemärket i Indien, topp tre i Europa och har tillväxt i Asien, Afrika och Sydamerika [3]. Xiaomis produkter säljs även i Sverige. I juni i år hade Xiaomi över 730 miljoner användare globalt [7]. Planer finns för fortsatt internationell expansion. En viktig investering är att utöka antalet showrooms/butiker, från dagens hundratal till över 10 000 inom ett par år [9].

Bilar var ett sätt att diversifiera från geopolitiskt känsliga produkter

En oväntad förklaring till Xiaomis bilsatsning var amerikanska sanktioner. I en intervju har Lei Jun förklarat att beslutet togs när Trumpadminstrationen i början av 2021 listade Xiaomi på USA sanktionslista [10]. Xiaomi såg en satsning på laddbara bilar som ett sätt att diversifiera sin verksamhet [10]. När Xiaomi några månader senare togs bort från sanktionslistan var bilprojektet redan upprättat och projektet fick fortgå [10].

Framgångar för modellerna SU7 och YU7

Under våren 2024 lanserades den första modellen SU7, en mellanstor batterielektrisk sedan [11]. Under förra året levererades 135 000 SU7 och 248 000 beställningar gjordes av kunder [12]. SU7 finns även i en prestandaversion ”Ultra” (1 500 hästkrafter) som nu innehar rekordet som snabbaste eldrivna produktionsbil (med modifiering) på den kända tyska racingbanan Nürburgring [13]. SU7 har snabbt nått betydande försäljningsframgångar, under april i år var modellen den mest sålda bilen (över 133 000 kr) i Kina [14].

I juni lanserades den andra modellen från Xiaomi: YU7, en batterielektrisk SUV i samma segment som Tesla Model Y. Hypen fortsatte med YU7. Över 200 000 förhandsbokningar gjordes av kunder inom tre minuter efter lanseringen [9]. Den tekniska specifikationen för både SU7 och YU7 har visat sig konkurrenskraftig. Se nedan tabell för ett urval av dess specifikationer, Tesla Model Y är inkluderad som referens. Priserna gäller för den kinesiska marknaden och har översatts från kinesiska yuan till svenska kronor:

Bortom den rent fordonstekniska specifikationslistan kommer både SU7 och YU7 med omfattande utrustning och mjukvarufunktionalitet. Detta inkluderar magnetiska tillbehör som kan fästas i interiören, programmerbara smarta funktioner som integrerar med övriga Xiaomiprodukter, AI assistent, Lidar, ”zero gravity-stolar” och mycket mer [19]. Xiaomi bekräftade nyligen att de kommer inleda försäljning av sina modeller i Europa år 2027 [20]. Och fler modeller är på gång, rykten i Kina pekar på att nästa modell från Xiaomi kommer vara en större SUV med räckviddsförlängare (EREV) [21].

Etablerad värdekedja i Kina var en fördel för Xiaomi

Tidskriften The Economist tillskriver att vara på rätt plats vid rätt tillfälle som en viktig faktor för Xiaomis framgångar på bilmarknaden [9]. Företaget har lyckats rekrytera erfaren personal från andra fordonstillverkare. Vidare har priset på komponenter och tillverkningsutrustning sjunkit under senare år i Kina på grund av överutbud [9]. Xiaomi har därmed kunna använda befintlig kunskap och underleverantörer för att snabbt kunna bygga upp sin bilverksamhet. Exempelvis köper de in LFP-batterier från BYD [19].

En annan aspekt är att Xiaomi frångick sin tidigare strategi av att använda kontraktstillverkning. SU7 och YU7 tillverkas i två egna fabriker utanför Peking [9]. Tillverkningskapaciteten är totalt 300 000 bilar årligen [22]. Företaget uppges ha köpt mark för att bygga en tredje fabrik i samma område, men uppgifter om tidsplan och tillverkningskapacitet har ännu inte släppts [22].

Human x Car x Home 

Xiaomis breda produktportfölj av konsumentelektronik skapar andra strategiska möjligheter jämfört med de flesta andra fordonstillverkare. Xiaomi har lanserat strategin ”Human x Car x Home” som bygger på en integration av bilens ekosystem med användarens digitala liv och hem [23, 24]. Strategin väntas både driva merförsäljning av andra Xiaomi-produkter och differentiera bilarna mot konkurrenterna [24]. För exempel på möjliga funktionaliteter, se video [19] med start 12:45.

Egen kommentar

Xiaomi är en udda fågel i fordonsindustrin. Ett teknikbolag som (hittills) framgångsrikt har etablerat sig på världens troligen mest konkurrensutsatta bilmarknad. Xiaomi har använt sig av en kombination av eget kunnande och innovationer från konsumentelektronik och mjukvara med extern kompetens från fordonsindustrin. En tolkning är att Xiaomi valde att göra bilar som marknaden efterfrågar idag, med avstamp hos befintliga användare som får en unik enhetlig digital användarupplevelse. I kontrast mot andra teknikbolag som satsar/satsade stora resurser på framtidens självkörande bilar (t ex Google och Apple), med allt vad det innebär i osäkerhet. En möjlig flaskhals för Xiaomi är en relativt begränsade tillverkningskapacitet. Det återstår att se hur snabbt de kan bygga ifatt kapacitet för att matcha dagens efterfrågan.

Referenser

[1] The Verge. 2024. Crash of the Titan: a short history of Apple’s doomed car project. länk

[2] BBC. 2019. Dyson has scrapped its electric car project. länk

[3] Tridens Technology. 2025. Xiaomi Sales Statistics. länk

[4] Fortune. 2025. Xiaomi reports a 35% jump in revenues as CEO Lei Jun’s EV Bet helps drive a 280% share rally. länk

[5] Volvo Group. 2025. Annual report 2024. länk

[6] Companies Market Cap. 2025. länk

[7] Xiaomi. 2025. Quarterly results. länk

[8] EWA Publishing. Advances in Economics, Management and Political Sciences. 2024. The Future Development Prospects of Xiaomi Corporation. länk

[9] The Economist. 2025. China’s smartphone champion has triumphed where Apple failed. länk

[10] Reuters. 2024. Trump sanctions prompted China Xiaomi’s EV entry, CEO says. länk

[11] CNEVPOST. 2024. Xiaomi SU7: Specs and pricing. länk

[12] CNEVPOST. 2025. Xiaomi SU7 gets over 248,000 locked-in orders in 9 months by end of 2024, CEO says. länk

[13] Top Gear. 2025. The Xiaomi SU7 Ultra is now the Nurburgring’s fastest electric production car. länk

[14] PAI. 2025. Lei Jun breaks the skepticism, Xiaomi Motors takes first place in sales. länk

[15] ArenaEV. 2025. länk

[16] Tesla China. 2025. Design Model Y. länk

[17] CNEVPOST. 2025. Tesla launches facelifted Model Y in China. länk

[18] Xiaomi. 2025. Xiaomi YU7 hits the market starting at RMB 253,500. länk

[19] Wheelboy (Youtube). 2025. Xiaomi YU7: Electric Ferrari with 22nd Century Tech. länk

[20] Automotive News. 2025. Xiaomi targets Europe sales by 2027 after EV upstart gains traction in China. länk

[21] Car News China. 2025. Xiaomi YU9 SUV Prototype spotted, full-size SUV EREV with 1,500 km range likely. länk

[22] Car News China. 2025. Xiaomi YU7 production capacity sold for the next year. länk

[23] Xiaomi. 2025. Human x Car x Home. länk

[24] Canalys. 2025. Xiaomi’s bold entry into the EV market: navigating success and challenges. länk