Arkiv / Samhälle

Världens tredje största fordonstillverkare håller på att skapas

Creative commons license

Cirka fyra veckor har passerat sedan VD:arna för Honda, Nissan och Mitshubishi Motors tillkännagav att de överväger en sammanslagning [1]. Affären gäller i första läget Honda och Nissan. Mitsubishi Motors (med Nissan som stor aktieägare) ska ge besked i slutet av januari om även de ska ingå i den nya koncernen [1]. Om sammanslagningen blir ett faktum skapas världens tredje största fordonstillverkare i antal sålda fordon (baserat på 2023 års försäljning), endast Toyota och Volkswagengruppen skulle vara större [1].

Nyheten kommer möjligen inte som en blixt från klar himmel. Redan förra året annonserades en allians för utveckling av mjukvara och elektrifiering mellan de tre japanska fordonstillverkarna [2]. Behovet av ökad konkurrenskraft inom bland annat elektrifiering har av vissa analytiker lyfts upp som en viktig faktor för sammanslagningen [3].

Dagens nyhetsbrev ägnas dels åt detaljerna och bakgrunden till den eventuella fusionen, dels till en sammanställning av analyser av hur ett gemensamt Honda-Nissan-Mitsubishi tros kunna konkurrera på marknaden för laddbara bilar.

Flera detaljer kvarstår innan sammanslagningen är klar

Förutom att Mitsubishi Motors ännu inte har gett besked återstår sannolikt flera månader innan Honda och Nissan kan slutföra förhandlingarna om sammangående [3]. Målsättningen är att ett gemensamt holdingbolag ska noteras på Tokyobörsen i augusti 2026 [3]. Baserat på nuvarande aktievärden kan det nya bolaget värderas till 58 miljarder USD [4], vilket gör sammanslagning finansiellt större än skapandet av Stellantis (ej justerat för inflation) [5]. Baserat på nuvarande försäljning kan det nya bolaget nå en försäljning på över åtta miljoner bilar årligen [6].  Det är dock inte ett bolag av jämlikar, rykten säger att maktförhållandet kan bli fem till ett till Hondas fördel gentemot Nissan [7]. Vilket delvis speglar de olika finansiella förutsättningar som bolagen går in i förhandlingarna med. Honda hade i slutet av december 2024 ett cirka fyra gånger högre aktievärde än Nissan [7]. Vilket kan förklaras av Nissans svaga utveckling under senare tid. Honda har poängterat att Nissan måste inleda en återhämtning, annars riskerar affären att inte bli av [8]. Honda ska även pressa Nissan om att köpa ut Renault, vilket äger 35,7 procent av Nissan [9].

Hondas utveckling har varit starkare än Nissans 

Honda befinner sig som tidigare nämnt i en bättre finansiell ställning än Nissan. För det brutna året 2023/2024 (med bokslut i mars 2024) ökade Hondas bildivision sin omsättning med närmare 28 procent och bruttovinsten steg från ett mindre minusresultat till cirka 40 miljarder SEK jämfört med året innan [10]. Dessutom tjänar Honda nästan lika mycket i bruttovinst från sin motorcykeldivision [10]. Efter mars 2024 har Honda fortsatt att öka, dock i avtagande takt, både omsättning och vinst [11]. För Nissan har utvecklingen varit sämre. Senaste bokslutet i mars 2024 visar visserligen på ökad försäljning och vinst [12], men från mars till september i år minskade Nissan vinst med cirka 90 procent [13].

Inget av bolagen är ledande på laddbara bilar

Honda och Nissan har hittills haft relativt låg försäljning av laddbara bilar. Honda erbjuder endast ett fåtal laddbara modeller på sina olika marknader. Exempelvis ett fåtal BEV-SUV:ar i Kina [14], en mindre BEV-SUV [15] och en PHEV-SUV [16] i Europa och en BEV-SUV utvecklad tillsammans med GM i USA [17]. Vi har inte lyckats hitta uppgifter för hur stor andel av den globala försäljningen som är laddbar för Honda. Däremot har det rapporterats om en överraskande försäljningssuccé för BEV-SUV:en Prologue i USA. I november var modellen tredje bäst säljande BEV:en efter Tesla model 3 och model Y [17]. Honda är starka och satsar mycket inom icke-laddbara hybrider. Honda ska öka FoU med 25 procent i år, främst riktat mot hybridbilar [18]. Företaget hoppas att lönsamhet från hybrider ska kunna finansiera ökade satsningar på FoU för laddbara bilar framöver [18].

Nissan var en pionjär med BEV-modellen LEAF under tidigt 2010-tal. Sedan dess har företaget halkat efter konkurrensen, med undantag för hemmamarknaden Japan där Nissan har den bäst säljande batterielektriska modellen. Kei-bilen Nissan Sakura stod år 2023 för nästan hälften av försäljningen av batterielektriska bilar i Japan med sina 37 000 sålda enheter [19]. På övriga marknaden har försäljningen inte varit lika framgångsrik. I Europa och USA erbjuds endast en uppdaterad LEAF och den nyare modellen ARIYA. Ingen av dessa modeller når topp tio mest sålda batterielektriska bilar i vare sig Europa eller USA [20, 21].

Blandade åsikter bland analytikerkåren 

Det finns ett stort antal analyser gjorda om de affärsmässiga grunderna för fusionen mellan Honda-Nissan-Mitsubishi. Automotive News har samlat ett antal av dessa analyser [8]. Analysföretaget AlixPartners ser vissa skalfördelar och kompletterande egenskaper hos företagen som kan vara värdefulla för att tackla hotet från Kina [8]. Bloomberg Intelligence ser möjliga kostnadsfördelar i att konsolidera företagens tillgångar för utveckling och tillverkning av laddbara bilar – plattformar, leveranskedjor och FoU [8]. Pelham Smithers Associates ser behovet för Honda att hitta en samarbetspartner, men är tveksam till att ett finansiellt skadat Nissan är rätt val [8]. Båda företagen lider dessutom av överkapacitet i sina produktionsanläggningar vilket kan kräva stora optimeringsinsatser enligt en analytiker från Macquarie Securities Korea [8]. En analytiker från ITS Logistics menar dock att det finns viktiga synergier i att kombinera utvecklingen av hybrider och laddbara bilar, vilket kan stärka det gemensamma företagets konkurrenskraft [3]. Nissan är exempelvis i stort behov av attraktiva hybrider i USA [8].

Förutom rent kommersiella skäl för en sammanslagning pekar en del analyser på att den japanska staten kan ha haft en påverkan. Förre Nissan VD:n Carlos Ghosn menar att affären främst är driven av en rädsla för att Nissan ska säljas till en utländsk aktör [8]. Rykten har florerat att kontraktstillverkaren Foxconn har visat intresse av att köpa Nissan [8, 6] vilket har fått den japanska staten att agera [6].

Egen kommentar

En sammanslagning av Honda-Nissan- Mitsubishi är stora nyheter. Men det är ännu inte säkert att affären blir av, tuffa förhandlingar kvarstår. Klart är att den japanska fordonsindustrin och staten(?) agerar för att kunna tackla allt hårdare internationell konkurrens, främst från Kina. Honda är idag ett relativt hälsosamt företag men anses behöva större volymer för att kunna konkurrera mot exempelvis kinesiska fordonstillverkare. Likt storebror Toyota har Honda valt en försiktigare väg till elektrifiering via hybrider. Men nu sker större satsningar. Nya BEV-modeller/prototyper har exempelvis visats på CES i Las Vegan [22] och Hondas BEV-samriskbolag med Sony har öppnat för förhandsbokningar i USA [23].

Om affären går i lås kommer det finnas två stora fordonsgrupper i Japan: Toyota (med intressen i Subaru, Mazda och Daihatsu) samt Honda-Nissan-Mitsubishi. Liknande konsolidering har tidigare skett i Europa och USA i och med skapandet av Stellantis år 2021. Ökad volym verkar vara en prioriterad strategi för att hantera de stora transformationerna som sker i fordonssektorn, inte minst för elektrifieringen.

Referenser 

[1] Reuters. 2024 Honda, Nissan aim to merge by 2026 in historic pivot. länk

[2] Omev. 2024. Honda, Nissan och Mitsubishi inleder en allians inom mjukvara och elektrifiering. länk

[3] Automotive Dive. 2025. Honda, Nissan merger would boost automakers’ global position: analyst. länk

[4] Autoblog. 2025. Honda, Nissan, and Mitsubishi merger could be bigger news than you think. länk

[5] Reuters. 2024. How Nissan and Honda stack up against each other. länk

[6] Automotive News. 2024. Could Honda-Nissan be the new Japanese juggernaut, or just ‘coalition of the weak’?. länk

[7] CEO Today. 2024. Nissan’s stock faces sharp decline amid Honda merger concerns. länk

[8] Automotive News. 2024. Why Honda’s rescue of Nissan comes with only a thin silver lining. länk

[9] Vi Bilägare. 2025. Honda pressar Nissan att köpa ut Renault. länk

[10] Honda. 2024. Honda Report 2024. länk

[11] Honda. 2024. Consolidated Financial Results for the Fiscal First Half Year Ended September 30, 2024. länk

[12] Nissan. 2024. FY2023 Consolidated Financial Results. länk

[13] Nissan. 2024. Financial Results for Six Months Ended September 30, 2024. länk

[14] Honda. 2024. GAC Honda to Begin Sales of All-new e:NP2, the Second Model of e:N Series. länk

[15] Honda. 2024. e:Ny1. länk

[16] Honda. 2024. CR-V. länk

[17] Electrek. 2025. Honda Prologue sales are on fire in the US as 2024 total reaches over 33,000. länk

[18] Automotive Dive. 2024. Honda banks on hybrid profits to fund EV transition. länk

[19] InsideEVs. 2024. This $15,000 Nissan Kei Car Is Japan’s Best-Selling EV.

[20] InsideEVs. 2024. These Were The Best-Selling EVs In Europe For 2024’s First Half. länk

[21] Electrek. 2025. Here are the top 10 best-selling EVs in the US of 2024. länk

[22] Honda. 2025. Honda Presents World Premiere of Honda 0 Saloon and Honda 0 SUV Prototypes at CES 2025. länk

[23] Automotive News. 2025. Sony Honda Mobility Afeela 1 EV innovative blueprint still in development, but challenges lie ahead. länk