I serien om globala syd fokuserar vi idag på förnybar energi och elfordon. Sol- och vindel ökar snabbt och det kan ge billigare el i många sydländer. Tillsammans med fortsatt sjunkande inköpspriser på elbilar underlättar det en ökande användning av elfordon. Indien och Sydostasien tros nå 15-30 procent elbilar i nyförsäljningen runt 2030. I Latinamerika kommer den stora ökningen först efter 2030 och i Afrika kan det dröja ytterligare.
Rocky Mountain Institutes analys av förnybar energitillväxt i syd
Rocky Mountain Institute har nyligen publicerat en analys av hur globala syd ökar användningen av förnybar kraft [1]. Utbyggnaden drivs av billig förnybar el, ökande energibehov och ekonomisk tillväxt.
Låg energianvändning idag, men stark tillväxt
Totalt har globala syd uppåt sju miljarder invånare [2]. Mer än hälften bor i urbana områden [3].
Energianvändningen per person i Afrika, Latinamerika, Sydasien och Sydostasien ligger på en femtedel av den utvecklade världens nivå. Drygt 600 miljoner människor i världen saknar tillgång till elektricitet [4].
Detta kan ge intryck av att globala sydländer är ointressanta för aktörer inom förnybar energi och elektromobilitet. Men Rocky Mountain Institute vänder på perspektivet. Om bara en någorlunda stor andel av länderna ökar sin användning av förnybar energi någorlunda snabbt, så kommer de snarare utgöra mycket stora tillväxtmarknader.
Fyra viktiga faktorer för snabb tillväxt i globala syd
Rocky Mountain Institute har identifierat fyra faktorer som driver tillväxten av förnybar energi.
Ökande medelinkomster. Länder som har en låg andel förnybart idag förväntas stå inför en kraftig tillväxt. Den snabba kostnadsreduktionen för vindkraft och solkraft driver utvecklingen. Undantag utgör de länder som har allra lägsta medelinkomster. Där innebär bristen på kapital att man har små möjligheter att investera.
Behov av mer energiproduktion. Många länder har låg användning av energi per person idag. Det innebär en stor potential för tillväxt inom energisektorn när efterfrågan ökar som resultat av ökande medelinkomster och lägre priser på förnybar el.
Drivkrafter för att minska fossilberoendet. De flesta länder är möjligen självförsörjande, men i många fall importörer av fossila bränslen. Den typen av länder har starka motiv att ersätta fossilt med förnybara källor för att sänka energikostnader, förbättra bytesbalansen och trygga energiförsörjningen. Undantag är ett fåtal stora fossilexportörer. Där finns inga starka drivkrafter att ställa om till förnybart.
Gott om förnybar energi. I stort sett alla länder i syd har gott om förnybara resurser i form av tillgång till sol och vind.
Utifrån dessa fyra kriterier har Rocky Mountain Institute bedömt sydländernas tillväxtpotential. Bedömningen utgår inte som brukligt från antalet länder eller befolkningens storlek. De har istället utgått från ländernas energianvändning. De kommer fram till att 70-80 procent av det globala syd uppfyller alla kriterier ovan (räknat på ländernas energianvändning). Där kommer användningen av grön energi öka snabbt.
Snabb omställning av elsektorn
Så vad händer med förnybar-ökningen i globala syd nu? Rocky Mountain Institute ger några exempel. De senaste fem åren har elproduktionen med sol- och vindkraft ökat med 23 procent per år. Dessa kraftslag står nu för en tiondel av elproduktionen. I år bedöms 87 procent av investeringarna i ny elproduktion satsas på gröna tekniker. Installerad effekt ökar 60 procent i år.
Ökningen av el från sol och vind i globala syd följer kurvan i övriga länder med fem års fördröjning, men ökningen går snabbare. En femtedel av de globala sydländerna har idag högre andel sol och vind än medelvärdet för ”globala nord”. Latinamerika närmar sig genomsnittet för globala nord.
Begynnande elfordonsmarknad
Globala syd kommer också bli viktiga marknader för elfordon. Bättre tillgång till el till följd av investeringar i sol och vind kan bli en bidragande faktor.
Elbilarna står fortfarande för en liten andel, men andelen ökar. I några länder har det ökat på senare år. År 2023 var andelen elbilar i nyförsäljningen 15 procent i Vietnam, 12 procent i Costa Rica och 10 procent i Thailand [5]. Det är samma nivåer som i många västländer.
Men dessa länder är undantag. I viktiga marknader som Indien, Indonesien och Brasilien utgjorde elbilarna endast 2-3 procent. Samma nivåer såldes i många latinamerikanska länder. I Asien utanför Kina och Indien, och i Afrika var andelen lägre än en procent.
En viktig orsak till att globala syd trots detta kommer bli en viktig marknad för elbilar framöver är enligt Rocky Mountain Institute att det introduceras allt fler modeller med samma inköpspris som motsvarande bränslebilar, främst billiga kinesiska modeller. Det kommer driva marknaden för elfordon på liknande sätt som billig kinesisk solkrafts- och vindkraftsteknik driver på utbyggnaden av el.
Summering
Rocky Mountain Institute summerar analysen att sydländer kommer utveckla förnybar energi och eldrift snabbt på följande sätt:
· Syd drar nytta av att övriga världen har byggt upp kunskap och betalat utvecklingskostnader för ny teknik.
· Syd är inte lika fast i fossilbränslestrukturer och har inte lika stark fossillobby.
· Länder nära ekvatorn har billig sol-el.
· Ny teknik får snabbt genomslag på marknader som växer snabbt.
· Många sydländer är öppna för kinesisk teknik och har goda relationer med Kina.
· Investeringskostnader och tillgång till kapital är dock ett större hinder i syd.
IEA:s prognoser om grön el och elbilsmarknader i syd
IEA (International Energy Agency) har nyligen presenterat sin årliga World Energy Outlook [6]. Där presenteras scenarier om framtida energianvändning. Vi har jämfört Rocky Mountains förutsägelser med IEA:s scenarier [7]. Hur stort genomslag kan den nya tekniken kan få i globala syd?
Sol och vind ökar
Redan med hittills beslutad politik (”stated policy scenario”) kommer sol och vind vara den elkraftsteknik som växer snabbast i Latinamerika, Indien, Sydostasien och Afrika. Till 2050 bedöms en mycket stor del av elen produceras utan växthusgasutsläpp. Men fossila energikällor kommer samtidigt öka i övriga sektorer. Med dagens politik blir det mer av allt.
När IEA istället gör framskrivningar utifrån politiskt gjorda åtaganden i respektive länder om att minska växthusgasutsläppen (”announced pledges scenario”) kommer fossil teknik minska kraftigt. Det förutsätter förstås att ländernas viljeyttringar omsätts i beslutad politik.
Elbilsmarknaden
World Energy Outlook innehåller också scenarier om försäljningen av elbilar. Förutsägelserna presenteras med grafer som vi har räknat om till ungefärliga siffror i tabeller nedan.
Man får anta att åtminstone delar av ländernas politiska åtaganden (”announced pledges”) omsätts i konkret politik. I så fall kommer Indien och Sydostasien ha en kraftig tillväxt av elbilsmarknaden till 2030, och den har redan inletts. I Latinamerika och Afrika kommer den kraftiga ökningen först kring 2030. I Afrika kommer ökningen först kring 2040 med hittills gjorda åtaganden.
Kommentar
Rocky Mountain Institute nämner inte elnätskapacitet. För att eldrift ska slå igenom krävs utbyggda elnät och kapacitet där fordon laddas. Det finns säkerligen många regioner där elfordon är svåra att nyttja med dagens elinfrastruktur. Men med tanke på den stora potential av människor och kapital som finns enbart i urbana områden, så kommer den delmängd av globala syd som har tillräcklig tillgång till el sannolikt bli en mycket viktig tillväxtmarknad för elektromobilitet och elnät framöver.
Deras rapport är allmänt hållen. Det finns inga prognoser eller uppskattningar om hur snabbt förnybar el eller elfordonsmarknaden kan komma att växa. Den som är intresserad hittar en del sådant i IEA:s rapport.
En del av resonemangen i Rocky Mountain-rapporten stämmer dåligt på Kina. Jag fick intrycket att de har fokuserat på länder som har lägre medelinkomster och industriell nivå än Kinas.
I kommande nyhetsbrev tar vi upp utvecklingsbistånd till globala syd och hur det berör aktörer inom elektromobilitet. Vi tar också upp flödena av begagnade fordon till globala syd.
Referenser
[1] Powering Up the Global South. Rocky Mountain Institute, oktober 2024.
[2] Nyhet från WHO 12 juli 2024
[3] Data om befolkning från World Bank läst 7 november 2024
[4] Urbanization in the Global South. Oxford Research Encyclopedia läst 7 december 2024
[5] Global EV Outlook. IEA april 2024.
[6] World Energy Outlook 2024. IEA oktober 2024.
[7] IEA delar in världen i geografi och inte i syd – nord. Jämförelser kan inte göras rakt av. Man får ändå en viss uppfattning genom att titta på världsdelar som domineras av globala syd-länder.