skrivet av Magnus Karlström
Bilen symboliserar mycket i Italien. Efter andra världskriget fick många italienare arbete i Fiat:s fabriker och åkte till kusten med familjen i Fiat 500. Fiat moderniserade Italien [1].
Ägarfamiljen Agnelli dominerade företagsvärlden i Italien efter kriget. 1966 tog Giovanni ”Gianni” Agnelli, även kallad advokaten, över företaget. Gianni var krigsveteran, stilikon, playboy, världskändis och en stor del av Italien under 30 år [1]. Han styrde ett tag ett företag som var det fjärde största bilföretaget i världen. Under 60- och 70-talet hade Fiat en svår period när det var mycket strejker i Italien, men även en blodig tid när Röda brigaderna sköt en premiärminister och även en Fiatchef. Fiat kom tillbaka under 80-talet, men efter 90-talskrisen så hade företaget en tung period igen. ”Gianni” Agnelli blev sjuklig och avled i början av 2000-talet, men Marchionne kom in och blev VD 2004. Han började en omstrukturering av Fiat och fick företaget att gå med vinst igen. 2014 gick Fiat och Chrysler ihop och bolaget Fiat Chrysler Automobiles bildades.
2021 gick Fiat Chrysler Automobile ihop med PSA-gruppen och företaget Stellantis skapades. Och ägarfamiljen Agnelli finns kvar som huvudägare. De kontrollerar Exor som i sin tur är storägare i Stellantis. Gianni Agnellis utvalda arvinge John Elkann är styrelseordförande både i Stellantis och i Exor.
Fiat ska snabbt gå över till elbilar
John Elkann och Stellantis ledning vill också ta Stellantis snabbt till något modernare. De presenterade Stellantis nya strategi Dare Forward 2030 1 mars i år.
Målet är 100% BEV försäljning i Europa [2]. Samt de har i företagspresentationer skrivit att Fiat ska gå före. Fiat ska 2027 ha elbilar i alla bilklasser [3].
Om Fiat så snabbt ska över till elbilar så kommer det påverka Italien som fordonsland. Den italienska bilindustrin är på sjätte plats när det gäller produktion av fordon och är den fjärde största marknaden gällande försäljning [4]. Industrin står för cirka 6% av landets BNP och mer är 278 000 är anställda i sektorn [5].
Oro för arbetstillfällen
Det finns dock en oro för de arbetstillfällena. Flera fackföreningar har hävdat att Italien kan förlora 70 000 arbetstillfällen om transformeringen till elfordon går för fort [5].
Trots att Italien fortfarande är ett stort produktionsland, så är inte trenden bra. 1997 tillverkade landet 1,8 miljoner fordon och 2021 var det 700 000 [5]. Fackföreningarnas uttalande kom som ett svar på att Italiens regeringen kom med en viljeinriktning om att förbjuda all försäljning av förbränningsmotorbilar i Italien från och med 2035 [6].
Italiens regering stödjer med det EU kommissionens förslag som vi skrivit om innan.
Inköpsstöd för elbilar i Italien
Det finns ett antal olika styrmedel för att öka försäljningen av laddbara bilar i Italien [7].
Italienska regeringen tillförde också nya medel i början av 2022. De har allokerat 650 miljoner euro per år för åren 2022, 2023 och 2024. En privatperson kan få ett inköpsstöd på 3000 euro om de köper en elbil (BEV). Om privatpersonen samtidigt skrotar ut en Euro 5 (eller lägre) personbil så får personen också 2000 euro till [8].
Vid köp av en laddhybrid kan en privatperson få 2000 euro [8].
Det finns också inköpstöd för elmopeder, elmotorcyklar och eldriva lätta lastbilar i samma paket [8].
Försäljningstrenden av laddbara personbilar i Italien
Under perioden januari till mars 2022 blev 11 293 elbilar och 17 051 laddhybrider sålda i Italien. Det är en minskning med 4% i jämförelse med samma period 2021. Det huvudsakliga skälet till minskningen var att marknaden väntade på att det skulle bli klart med nya medel för inköpsstöd i budgeten [9].
De elbilsmodeller som säljer bäst är Fiat 500E (1552), Dacia Spring (1234), Tesla Model Y (912), Smart Fortwo (841) samt Tesla Model S (455) [9].
Den totala flottan av laddbara bilar är 264 065 i slutet av mars 2022 [9].
Egna kommentarer
Fiat fortsätter vara en viktig del av Italien. Nu ska Fiat elektrifieras snabbt.
De anställda i Italiens fordonsindustri har sett produktionen i landet minska snabbt. Det är rimligt att förstå deras oro för en snabb transformation.
Agnellifamiljen fortsätter att ha stor betydelse för vad som händer i Italien.
Stellantis och John Elkann kommer vi skriva mer om längre fram.
Referenser
[1] Tvserie om Agnelli. HBOMax
[2] Dare Forward 2030. Stellantis. 1 mars 2022.
[3] FULL YEAR 2021 RESULTS FEBRUARY 23, 2022. Stellantis. (pdf, se sidan 10)
[5] Electromobility could cost Italy more than 70,000 jobs, unions warn. Autovista24
[6] Italy to ban sales of new ICEs in 2035. Electrive.
[7] Italy. Incentives and Legislation.
[8] Italy to invest €650 million per year to lower emissions. Electrive.