Shell planerar att ha 500 000 laddpunkter globalt 2025. De har 60 000 idag [1]. Shell har nyligen köpt Ubitricity, som är en aktör som bl a arbetar med laddning på gatumark [2]. Köpet måste bli godkänt av konkurrensverk [2]. Shell köpte NewMotion, som 2017 hade 30 000 laddpunkter i västeuropa [3].
Total har målet att ha 150 000 laddpunkter 2025 i Europa. De köpte nyligen Viessmann group of Charging Solutions, som har 2000 laddpunkter i Tyskland [4]. Total fick nyligen rättigheten att ansvara för Paris publika laddnätverk på gatumark i tio år [5].
BP har målet att ha 70 000 laddpunkter globalt 2030. De har partnerskap med Uber och Didi att elektrifiera deras flottor [5]. BP köpte Storbritanniens största publika laddnätverk Chargemaster 2018.
I Sverige ska OKQ8 tillsammans med Skellefteå Kraft etablera 800 snabbladdare på 300 stationer i Sverige de närmsta åren. Effekten kommer vara 150 kW [8]. OKQ8 har lovat att betalning ska ske på samma sätt som när man står vid pumpen [9].
Circle K har två laddpartners, Bee Charging Solutions (tidigare Clever och nu har de gått ihop med Statkraft och heter Mer [10]) och IONITY, men företaget har också lanserat sina första snabbladdare under eget varumärke [11]. Målet var att 60 Circle K stationer skulle ha snabbladdare i slutet av 2020 [9].
Det är inte alldeles enkelt att satsa på laddinfrastruktur för bensinstationer. I elbilslandet Norge har bensinstationsägare nyligen svarat att de är tveksamma till att investera i snabbladdarpunkter. De anser att för låg intjäning och stora risker är problem. Ett skäl är att den befintliga modellen för att betala för elnät är för dyr [11].
Trenden att bensinstationsbolag arbetar med laddning är inte ny, men det verkar bli starkare. Elbilar är dock inte den enda trenden som påverkar framtidens bensinstation.
Bränsleintäkten blir en allt mindre andel av inkomsten på en bensinstation
KPMG gör bedömningen att förr var bränsleförsäljningen 90% av omsättningen av en bensinstation [12].
Nu står den i medel för 50% och 35% är inköp av livsmedel, kaffe och snabbmat. De övriga 15% är tjänster som t ex reservdelar eller reparationer, men även tjänster som t ex utlämning av varor.
KPMG anser att den här trenden kommer fortsätta. I framtiden kommer endast 20% av omsättningen vara att sälja bränsle/energi. 40 % procent kommer vara resturang, cafe och livsmedelsförsäljning. En viktig del kan vara försäljning som är digital där kunden kan köpa och hämta ut utan att gå in i affären. En ny del är nya satsningar som apotek, amazon-uthämtning, kemtvätt, lekpark eller arbetsplatser. De helt nya tjänster kommer stå för 35% av omsättningen i framtiden [12].
Trenderna autonoma fordon, uppkoppling och mobility as a service kommer alla påverka bensinstationsaffären. För mobility as a service så blir inte kunden privatpersoner utan de bolagen som styr de tjänsterna. För uppkopplade fordon så möjliggör de mycket mer specifika erbjudande för kunderna baserat på data om kunderna. Det är också en möjlighet att bensinstationer kan bli mobilitetshubbar i framtiden.
Många bensinstationer kan tvingas stänga
BCG har gjort en analys hur många bensinstationer som kan tvingas stänga globalt beroende på hur snabbt trenderna nya bränslen, nya mobilitetslösningar och nya kundkrav sker [13].
Om alla de trenderna sker mycket snabbt kan 60-80% av alla bensinstationer vara olönsamma 2035 [13].
Även om trenderna går långsamt kan 25-30% av bensinstationerna gå med förlust 2035 [13].
BCG tror att stationer längs med motorvägarna kommer klara sig bättre. Det beror på två skäl. Lastbilar kommer fortsätta att tanka flytande bränsle längre, men även att många privatbilister stannar för att äta eller köpa varor.
Det kommer bli svårare för bensinstationer nära städer. Obemannade stationer som huvudsakligen erbjuder att tanka flytande bränsle kan också få det svårt.
BCG anser att företagen måste satsa hårt för att bli kvar. De måste erbjuda nya tjänster på sina stationer, samt erbjuda nya mer kundanpassade lösningar som gärna ska vara digitala. Ett värde som bensinstationsägare har är att de ofta har ett bra läge. De bör fundera hur de kan utnyttja det.
BCG rekommendation till de stora oljebolagen är dock att de ska satsa hårt på sin kedjor av bensinstationer. Det finns stora värden med att de har direktkontakt med slutkunder, det skapar varumärke samt det finns många outnyttjade möjligheter med bensinstationer [14].
Fler anledningar till att åka till bensinstationen
Arthur D Little har gjort en analys av kundkrav på framtidens bensinstationer [15].
En del kommer vilja komma dit för att ha någonstans att arbeta utanför hemmet. De vill ha bra mat och sköna miljöer.
Några vill hämta bränsle/el utan att behöva gå ur bilen. De vill ha en enkel upplevelse för att få sin energi.
Några kunder vill gör all sin interaktion via smartphones. De vill kunna beställa och betala digitalt.
En del kunder vill att stationen ska vara en plats att träffa sina vänner och vara länge på.
Några vill att stationen kan vara platsen där de stannar för att fixa många ärenden som t ex gå till apotek, lämna tvätt, hämta beställda varor och låta barnen leka av sig.
Arthur D Little anser att ägarna kommer behöva satsa mycket på hur den fysiska miljön ser ut.
Egna kommentarer
Framtidens bensinstation/energistation kommer bli mer för människor än för deras fordon.
Det är en trolig lösning att snabbladdarstationer längs med motorvägar också kommer behöva ha mycket tilläggstjänster på sikt. Kommer du stanna på ett ställe utan något eller på ett ställe där du kan arbeta bekvämt, låta barnen leka, äta gott eller få ärenden gjorda?
Oljebolagen, som äger bensinstationer, kommer satsa mycket på laddning med mycket extra. Jag lovar. Det blir många pressmeddelanden att läsa.
Referenser
[1] Shell accelerates drive for net-zero emissions with customer-first strategy. Shell. 11 Februari. länk
[2] Shell looks to wholly own Ubitricity. Electrive. 25 januari 2021. länk
[3] Shell buys NewMotion charging network in first electric vehicle deal. Reuters. 2017. länk
[4] ELECTRIC MOBILITY IN GERMANY : TOTAL ACQUIRES CHARGING SOLUTIONS AND BECOMES THE OPERATOR OF A NETWORK OF 2,000 EV CHARGE POINTS. TOTAL. 12 nov 2020. länk
[5] ELECTRIC VEHICLES: TOTAL TO OPERATE 2,300 EV CHARGE POINTS OF THE BÉLIB’ NETWORK IN PARIS. Total. 18 nov 2020. länk
[6] Super-charging the drive to electric. BP. 9 september 2020. länk
[7] BP to acquire the UK’s largest electric vehicle charging company. BP. 2018. länk
[8] OKQ8 blir ledande inom supersnabbladdning. OKQ8. 15 december 2020. länk
[9] OKQ8:s storsatsning – vill bli bäst på supersnabbladdning. Ny Teknik. 17 dec 2020. länk
[10] Mer becomes a leading EV charging operator in Sweden. Statkraft. 9 feb 2021. länk
[10] Circle K ingår partnerskap med Power Circle. 13 Januari 2020. länk
[11] Norske bensinstasjoner synes det er for dyrt å bygge hurtigladere. Aftenposten. 13 feb 2021. länk
[12] Fuel Forecourt Retail Market. KPMG. Maj 2020. länk
[13] Is There a Future for Service Stations? BCG. 2019. länk
[14] For Big Oil, Retail Is the New Black. BCG. 14 jan 2021. länk
[15] The forecourt of the future. ADL. Jan 2020. länk