Överflödskramp en torsdagsnatt

Creative commons license

För tio år sedan började mitt pass som redaktionschef för ett nyhetsbrev om eldrivna vägfordon. Min föregångare Kanehira Maruo hade skrivit mer än tio år före mig. Han skapade hur vi skriver och arbetar. Vi har försökt fortsätta.

2020 är annorlunda i jämförelse med 2010.

Mitt 2010-jag skulle haft svårt att föreställa sig någon av följande artikelämnen:

  • Volvo Cars VD tror att de enbart kommer sälja elbilar (BEV) 2030 [1], samt anser att förbud mot bensinmotorer kan vara ett bra styrmedel [2].
  • “Sverige bör utbilda 1000 batteriexperter om året”. Fossilfritt Sverige har med många andra tagit fram en strategi för en hållbar batterivärdekedja. En av de viktigaste åtgärder är att öka tillgången på kompetent arbetskraft  [3-5].
  • Förra veckan var European Conference on Batteries 2020. Europeiska finansministrar, kommissionärer, chefer och toppforskare var överens om behovet av fler batterifabriker, mer investeringar för att bygga hela värdekedjan, konkurrensfördel gröna batterier och mer forskning. Europa ska producera tillräckligt mycket battericeller, så det räcker till alla elfordon som tillverkas här 2025 [6].
  • Panasonic funderar på att bygga batterifabrik i Norge [7].
  • Varje dag är det analyser om behovet av vätgas för att nå klimatmål. Det är nästan ett seminarium om dagen. Idag har Energiforsk ett om “Vätgasens möjligheter för transportsektorn”. European Hydrogen Week var hela förra veckan. Energikommissionär Kadri Simson var där och berättade om vad EU ska göra inom styrmedel och satsningar inom vätgas [8-10].
  • Eldrivna lastbilar och/eller elvägar och/eller bränsleceller diskuteras mer och mer. Jag har ett tiotal rapporter och artiklar som vill bli skrivna om. Debatter, demonstrationer, och investeringar sker.
  • I Norge var marknadsandelen i november för elbilar (BEV) 56% och laddhybrider var 24% dvs totalt 80% [11].
  • I Sverige var nyregistreringen av laddbara bilar i november 38,7% [12].
  • Bilföretagen gör nya elbilsstrategier och satsar ännu mer som t ex GM [13] och Audi [14] och Hyundai [15].
  • Laddinfrabolagen samlar sig för att lobba för deras intressen i Bryssel. Branschorganisationen ChargeUp har ett digitalt möte i dag där transportkommissionären Adina Valean ska prata. Roaming och användarbehov är i fokus. Nästa veckan (7 december) är det debatt om AFID inom ramen för Platform for Electromobility. De ska bl a diskutera vad som kommer inom tunga fordon och infrastruktur.
  • Tesla går det alltid att skriva en artikel om.
  • VOI har tagit in 160 miljoner USD i finansiering [15].

Det är för mycket intressant och skrivbart. Överflödet ger skrivkramp. Får gå och lägga mig igen.

Referenser

[1] Volvo to be electric-only by 2030, CEO says. Automotive News Europe. 3 december 2020. länk

[2] Volvo chief suggests ban on petrol cars to drive the switch to electric. Financial Times. 3 december 2020. länk

[3] Så blir en hållbar batterivärdekedja en ny svensk industriframgång. Fossilfritt Sverige. länk

[4] Strategi för fossilfri konkurrenskraft EN HÅLLBAR BATTERIVÄRDEKEDJA. länk (själva rapporten, 40 sidor, pdf)

[5] Sverige bör utbilda 1000 batteriexperter om året. DI. Debatt. länk

[6] Speech by Vice-President Šefčovič at the European Conference on Batteries. European. 24 november 2020. länk

[7] Panasonic explores a European battery deal with Norway’s largest energy and industrial companies. TechCrunch. 18 november 2020. länk

[8] In-depth Q&A: Does the world need hydrogen to solve climate change? 30 november. Carbon Brief. länk

[9] Hydrogen Is a Trillion Dollar Bet on the Future. Forbes. Bloomberg. 2 december. länk

[10] Speech by Commissioner Simson at the European Hydrogen Forum. 26 november. länk

[11] Bilsalget i november 2020. OFV. länk

[12] Andelen laddbara bilar större än både bensin- och dieselbilar i november. Bil Sweden. 1 december 2020. länk

[13] GM Boosts Investment, Grows Electric Portfolio to Lead in EV Race. GM. Pressrelease. länk

[14] Audi increases budget for electromobility up to 2025. Audi Pressrelease. länk

[15] Kia och Hyundai Motor Group visar vägen in i den elektriska eran med dedikerad elbilsplattform: E-GMP. 2 dec 2020. länk

[16] Sustaining our Future: Voi is proud to announce our $160 million Series C funding. VOI Pressrelease. länk