ChargePoint – ett amerikanskt laddinfrastruktursbolag på väg till börsen
Magnus Karlström
2020-10-20
190 miljarder USD kan de globala investeringarna i laddinfrastruktur vara 2030 [1].
Ett företag som vill ha en stor del är amerikanska ChargePoint, som kommer bli börsnoterade under slutet av året. Värderingen kommer vara 2,4 miljarder USD och de kommer ha 600-700 miljoner USD i sin kassa för att expandera i Europa och USA [2,3].
Börsnoteringen sker genom en sammanslagning med ett redan börsnoterat bolag, som heter Switchback Energy Acquisition. Ett tag efter sammanslagningen kommer företaget byta namn till ChargePoint Holdings.
Sammanslagning (Reverse merger) är en taktik att bli börsnoterade. Det blir allt vanligare i USA. Nikola gjorde så samt Fisker och QuantumScape kommer göra det [4].
Jag har bevakat elfordon i ungefär tio år. På konferenser, workshops och möten har olika personer tipsat om ChargePoint, som bolaget att följa inom laddinfrastruktur. De verkar bli ännu mer relevanta att bevaka framåt eftersom de kommer bli ännu mer aktiva i Europa.
ChargePoint – historia och utveckling
ChargePoint blev grundat 2007. De säljer numera både hårdvara och mjukvara, samt har en affär kring drift och underhåll [4-6]. De har redan haft flera investeringsrundor och totalt fått ihop 659 miljoner USD innan börsnoteringen [7].
Ägare är i dag t ex Siemens, Daimler, BMW, CPPIB och Chevron.
En central del i deras affärsmodell är att de inte äger laddinfrastruktur. Det gör deras partner, som ChargePoint i sin tur har sålt hårdvara och mjukvara till. Fördelen med att inte äga laddinfrastruktur är att ChargePoint inte behöver ha så mycket kapital.
De började med att lösa laddning för arbetsplatser, affärer och sjukhus. Chargepoint har dock utvecklat sin affär. De säljer numera laddlösningar till ägare av flottor, till villaägare och till flerfamiljhus [4].
En viktig del av deras affär är att koppla slutkunder till deras ekosystem av laddning. De har appar, integrerade lösningar för bilar och mjukvara för ägare av fordonsflottor.
ChargePoint har varit fokuserad på att lösa överföring av energi via växelström, men de är på väg att fokusera mer på snabbladdarstationer längs med vägarna. De har bl a en egen forskningsavdelning som utvecklat lösningar för snabbladdning. ChargePoint har också nyligen skrivit avtal med amerikanska NATSO, som är en organisation som representerar USA:s lastbilsstopp och rastplatser. De ska tillsammans investera 1 miljard USD i laddning vid 4 000 rastplatser i USA [9].
ChargePoint flyttar fram sina positioner i Europa
De är stora i USA, men håller på att utveckla sin affär i Europa. De har via roamingpartnerskap med andra nätverk i Europa tillgång till 133 868 laddpunkter. ChargePoint har valt en strategi i Europa att gå via leasingbolag och energibolag för att nå slutkunderna. Det är möjligt att via ChargePoints app ladda på ett antal publika stationer i Sverige.
I dagsläget är omsättningen liten i Europa, men ambitionerna är stora [10,11]. De vill ha sålt 2,5 miljoner laddpunkter globalt 2025. Hälften ska vara i Europa.
De har också blivit aktiva inom påverkansarbetet i Europa. ChargePoint var med och grundade ChargeUp Europe i år, som är en lobbyorganisation i Bryssel. Organisationen ska tala för laddinfrastruktursbolag när det gäller lagstiftning och stöd på Europanivå [12].
Omsättning och vinster – nu och sen
ChargePoint omsatte 2019 147 miljoner USD, men de gick med en förlust på 133 miljoner USD [5, se bild 42]. Målet är att de ska börja gå med vinst först 2024 [5, se bild 31] .
80% av deras omsättning i dag kommer från att sälja eller leasa hårdvara till laddinfrastruktur, samt 20% av omsättning kommer från mjukvara/service [6].
De vill utveckla mjukvarudelen så den står för cirka 30% i närtid [6].
Affärsmodell
ChargePoint kan sälja laddinfrastruktur till CPO (laddpunktsägaren), men de har också en modell att de kan leasa ut hårdvaran. Då betalar CPO:n en årlig leasingavgift.
De bygger också på sin försäljning av hårdvara så att kunden också måste köpa deras mjukvara.
Det innebär att större delen av deras inkomster av laddinfrastruktur inte är kopplat till hur många kunder som kommer till laddpunkten eller hur mycket de laddar. ChargePoint får visserligen en liten andel av varje transaktion, men de stora inkomsterna är via försäljning/leasing av hårdvara samt prenumeration på mjukvarutjänster.
ChargePoint har också aktivt valt att fokusera på att hjälpa ägare av fordonsflottor att lösa deras laddningsbehov. ChargePoint tror att det kan bli en stor del av deras affär på sikt [5, se bild 28].
För att laddning och elfordon ska bli en bra affär för ägare av flottor krävs system med uppkopplade fordon samt bra fleet management system enligt ChargePoint [11]. De köpte därför fleet management solution Kisensum 2018. ChargePoint har utvecklat den lösningen ihop med laddning ända sen dess. Målet är att ha information om hur fordon använder energi och när de behöver ladda samt koppla det till bra utnyttjande av laddinfrastruktur och vilka priser som gäller för el och effekt. ChargePoint bygger alltså upp hela mjukvarusystemet för optimering av fordon och laddning.
Egna kommentarer
En del kallar ChargePoint laddinfrastrukturens AirBnb. Det är en svag analogi. AirBnb tjänar inte sina pengar på att bygga lägenheter och sedan sälja till lägenhetsägare som sedan hyr ut lägenheterna via Airbnb. ChargePoint tjänar mest på hårdvara än så länge.
Jag blev väldigt nyfiken på deras lösning att koppla fleet management och laddinfrastruktur.
Jag gissar att ChargePoint kommer synas och höras mer i Europa och i Sverige snart [13].
Referenser
[1] Bloomberg New Energy Finance. Electric Vehicle Outlook 2020. länk
[2] ChargePoint, Inc. to Become Public Company, Advancing EV Charging Network’s Reach Across North America and Europe. 24 september 2020. ChargePoint. länk
[3] ChargePoint to go public in $2.4bn reverse merger. Financial Times. länk
[4] Like Nikola And Fisker, QuantumScape Will Go Public Via Reverse Merger. InsideEVS. 8 september. länk
[5] Investor Presentation – September 24, 2020. ChargePoint and Switchback Energy Acquisition. länk (49 sidor, pdf)
[6] SwitchBack Energy Acquisition Corp. and ChargePoint Investor Call Transcript. September 23, 2020. länk (10 sidor, pdf)
[7] ChargePoint. Crunchbase. länk
[8] Switchback Energy Acquisition Corp. Offentliga dokument om sammanslagningen. länk
[9] ChargePoint, NATSO to expand EV charging for highways and rural areas. FleetOwner. 11 februari 2020. länk
[10] ChargePoint gives Europe equal billing in electric car grid plan. Reuters. 9 november. länk
[11] Interviewing ChargePoint’s CEO As ChargePoint Raises $127 Million To Accelerate Europe & Fleet Charging Deployments. CleanTechnica. länk
[12] ChargePoint Joins Industry Players to Form New Mobility Alliance. 31 mars 2020. länk
[13] ChargePoint: ”Städer förbereder sig för elektrifiering av transporter i en föränderlig värld”. Dagens Infrastruktur. 16 oktober 2020. länk