EVENEMANG
26 mars 10:00- Webinar: The revision of the EU Alternative Fuels Infrastructure Directive (AFID) – Come hear and discuss what the EU plans for the future of EV infrastructure, what is at stake and AVERE’s vision for transparent, consumer-friendly zero emission infrastructure. Arrangör: AVERE Register here.
31 mars 14-16 REVOLUTION DIGITAL
(Konferensen REVOLUTION blev framflyttad till september, men de kör en digital version). Arrangör EvBox. Många av cheferna och influencers inom laddinfra.
Anmälan och mer info
2 april 9:00-10:30 Webinar – Off-street charging for plug-in electric vehicles in Nordic cities Arrangör: Energimyndigheten Anmälan och mer info
2 april 10:00 Pricing of public charging for electric vehicles and the EAFO project: We will present the work of the European Alternative Fuel Observatory (EAFO), the ongoing research, the challenges to the research, and the future of pricing and business model for charging. Arrangör: AVERE Register here.
20-21 april.ONLINE PLUGFEST OCPP 2.0.1
Arrangör: Open Charge Alliance Mer info
Inspelat seminarium Vehicle to grid (V2G)
Seminarium av Power Circle med Daniel Kulin. Vad är vehicle to grid, vehicle to home och vehicle to everything? Varför är ISO 15118 en så spännande standard? Och var ligger teknikutvecklingen? Film finns här Youtube (22 min). Power Circle har också skrivit ett faktablad om “Vad är V2G – Vehicle to Grid?finns här (pdf, 14 sidor).
NYHETER OM LADDINFRASTRUKTUR/ELVÄGAR
ROAMING/INTEROPERABILITET
Lång intervju med Christian Hahn från Hubject & Gireve:s Bruno Lebrun. 17mars länk Intervju om roaming-trender i Europa.
Share&Charge har lanserat Open Charging Network (OCN). I Share&Charge ingår EDF, EVBox, Innogy, Wallbe och Volkswagen Financial Services. OCN konkurrerar med roaming providers som Hubject och Plugsurfing. 3 mars 2020. länk
NewMotion och Fortum samarbetat om roaming i Skandinavien
3 feb 2020. Länk
Elfordon Sverige Ekonomisk Förening och GreenCharge, två ledande aktörer inom elektromobilitet, samarbetar nu för att möjliggöra ett nordiskt roamingnätverk som skall vara öppet för alla parter. 16 feb 2020. Läs mer
Eways inleder samarbete med EasyPark. Kunden kan, i EasyPark-appen, enkelt se vad elbilsladdning kostar och planera utifrån hur länge de tänkt att parkera. Betalning sker på mindre än en minut, direkt i appen. 5 dec 2019. länk
TEKNIK
Tesla har akkurat åpnet sine første V3-ladere i Norge. Laddade med 1645 km/timme. 13 mars. länk
24 supersnabbladdare, kafé, lounge och stormarknad. Britiska Gridserves framtidsmackar kommer att vara en helt annan upplevelse än de du hittar i dag längs motorvägen. Nu har bygget av den första startat. Ny Teknik 13 mars. länk
CEVT och Momentum Dynamics Corporation demonstrerat autonom parkering och trådlös laddning Pressrelease. 11 mars. Ny Teknik artikel.
VW-ägda Electrify America börjar använda soldriva laddstationer i USA. 30 stationer. 2 miljoner USD investering totalt. 6 kW laddning. 32 kWh batterilager. Självförsörjande. 27 feb länk
Eways har sammanställt vilka elbilar som kommer kunna ladda 3-fas. 19 februari länk
EU-projekt INVADE använder algoritmer för att lösa problem med nätkapacitet med smart laddning. Tyngdpunkt i Nederländerna. Ett test med 50 hushåll med elbil/solceller. Samt ett test med kontorsbyggnader med 199 laddplatser. Det speciella är att de inte installerat någon hårdvara utan gjort allt via ett moln-baserat system och öppna standards. 19 feb länk
STANDARDER OCH LAGSTIFTNING
Krav på laddstationer i bostadshus och lokaler – Allt om den kommande lagen. Eways. 11 feb 2020. länk. Själva förslaget finns här Genomförande av EU:s ändringsdirektiv om byggnaders energiprestanda. SR:s artikel “Krav på laddplats för elbilar införs”
SAE publicerar “International’s new standard SAE J-3105: Electric Vehicle Power Transfer System Using Conductive Automated Connection Devices Recommended Practice” 27 feb 2020. länk
BRANSCH-NYHETER
Norska Statkraft tar över Vattenfalls laddningsaffär i UK. 18 mars. länk.
PSA berättar vilka de ska arbeta med som laddningspartner. Det är olika i olika länder. 6 mars. länk
Franska elbolaget EDF blir brittiska laddinfra-tillverkarens Pod Point största aktieägare. 14 feb . länk
ELVÄGAR
ElectReon har genomfört ett test av dynamisk trådlös laddning av en 40 tons lastbil på Gotland. 18 mars. länk
Rapport visar att Elvägar för tung trafik är lönsamma. 11 mars. länk
Sweco ska planera elväg från Nynäshman till Västerhaninge
En vägplan för elväg, med dynamisk laddning av fordon under färd, ska tas fram för sträckan Nynäshamn–Västerhaninge. Parallellt med detta projekt kommer även en vägplan att upprättas för sträckan Örebro – Hallsberg. Vägplanearbetet och dess utredningar kommer att bidra till beslutet om vilken av sträckorna som är bäst lämpad för en första elvägspilot. Swecos arbete ska vara klar hösten 2020. 4 mars. länk
Konferensen 4th Electric Road Systems Conference (ERSC2020), 12–13 May 2020 in Lund, Sweden är inställd. Mer info
ARTIKLAR/RAPPORTER OM LADDINFRASTRUKTUR
Open Acess artikel “The role of charging and refuelling infrastructure in supporting zero-emission vehicle sales”. Handlar om situationen i Kanada. Slutsatsen är att publik laddinfrastruktur har liten påverkan på försäljningen av elbilar. Fokus bör vara på hemmaladdning. (Redaktörens kommentar: Detta är en debattfråga i den vetenskapliga litteraturen om hur mycket publik laddning påverkar försäljning av elbilar. I artikeln finns en genomgång av litteraturen).
ICCT har publicerat en rapport Electric vehicle charging guide for cities (24 sidor). De går igenom om vad städer bör tänka på. Den använder Stockholm som ett bra exempel. ICCT anser att hur mycket publika laddpunkter som behövs beror på hur folk bor, körmönster, fordonsmix PHEV/BEV, pendlingsmönster och mängd snabbladdare.
Rocky Mountain Institute har skrivit en rapport om Reducing EV Charging Infrastructure Costs. En slutsats är att hårdvaran har sjunkit i pris, men att de mjuka kostnaderna är fortfarande höga och förklarar delvis varför laddinfra är dyrare i USA än Europa.
UK: EV Energy Taskforce har publicerat sin slutrapport om vad Storbritanniens offentliga och privata aktörer bör göra inom laddinfrastruktur. Den innehåller 21 förslag. 350 organisationer har tagit fram rapporten. 14 januari. länk (läsvärd)
Forskare från UC Davis och UC Berkeley höll en informationsdag för offentliga aktörer i Kalifornien. De sammanställde kunskapen om laddinfrastruktur, elnät och elfordon. Ni kan läsa deras budskap i den här artikeln. Några slutsatser:
- Sluta prata om hemma- och arbetsplatsladdning. Börja prata om lösningar när föraren är hemma eller på arbetsplatsen. Kalla laddmöjligheter “while-at-work” istället för “work-place” laddare. Det möjliggör fler lösningar.
- Arbetsplatsladdning är viktigt.
- Börja arbeta med att det ska vara möjligt för den som laddar publikt att informera om när den ska sluta ladda. Det är viktigare än när de börjar ladda.
World Electric Vehicle Journal kommer ha ett specialnummer om snabbladdning. De vill ha vetenskapliga artiklar om ämnet, sista datum är 30 sep. Mer info