Teslas V3 – 250 kW, Norsk elbilsförenings plan för snabbladdare samt Vattenfall satsar på laddning i Norge

Creative commons license

Tesla presenterade “V3” Superchargers i natt svensk tid

“V3” Superchargers ska kunna gå att ladda upp till 250 kW. Tesla visade beta-laddningstation under ett evenemang vid sitt huvudkontor.

Till april ska de ha byggt flera stationer med “V3” Superchargers.

De hade också nyheter om sin V2 superchargers. De är idag begränsade till 120 kW, men de ska öka det med en uppgradering, så de ska klara 145 kW.

De är endast Model 3 bilarna som klarar 250 kW just nu. Model S och Model X kommer vara begränsade till 120 kW.

Model S och Model X ska dock inom några månader via mjukvaruuppdatering klara högre laddeffekt.

V3 ska också klara att ladda flera bilar vid samma stall utan att effekten sjunker.

De kommer också införa en ny mjukvara som kallas “On-Route Battery Warmup”. Det innebär att när föraren navigerar till en supercharger kommer batteriet värmas upp till en optimal temperatur, så när föraren laddar så ska laddningen gå 25% snabbare [2].

[1] Tesla launches faster third generation Supercharger. The Verge. 6 Mars 2019. länk

[2] Introducing V3 Supercharging. Tesla. press. 6 Mars 2019. Länk

Norsk elbilsförening presenterar sin strategi för snabbladdare i Norgeskrivet av Magnus Karlström

Norsk elbilsförening har presenterat sin plan “Ladeklart Norge 2025 – En kur mot ladeangst” för laddare i Norge.

De vill att Norge ska bygga 1200 snabbladdare per år. Det för att ligga i fas med elbilstillväxten.

Norsk elbilsförening har följande önskemål:

  • 50 snabbladdare per 150 km huvudväg i Norge.
  • 1 snabbladdarstation per 50 km längs de mindre vägarna.
  • Varje kommun måste ha två snabbladdare.
  • De måste finnas stöd från staten på de platser där byggnadskrav gör att kostnaderna blir för stora för operatörerna.
  • Tarfiffsystemet måste ändras så det blir lönsamt att erbjuda snabbladdning i hela landet.
  • Stöd till laddning i garage och flerbostadshus.
  • Användning av snabbladdning måste göras mer konsumentvänlig. Betalningslösningarna måste vara enkla och effektiva. Realtidsdata måste göras tillgängligt för alla tjänster.

Norge har målet att alla bilar som säljs 2025 ska vara nollemissionsfordon.  

[3] Krever tilrettelegging for 8000 nye hurtigladere innen 2025. Behovet er skrikende, viser ny undersøkelse. Norsk elbilsförening. länk

Vattanfall satsar på laddning i Norge
“InCharge från Vattenfall har redan en etablerad marknadsplats i norra Europa och tar nu sikte på Norge – med målet att bli en betydande aktör med en snabb tillväxttakt.”

“Vattenfalls laddlösningar finns redan idag i Sverige, Tyskland, Nederländerna och sedan oktober även i Storbritannien. Nu är siktet inställt på att ta upp kampen med flera etablerade aktörer i världens mest elbilstäta land, Norge.”

“InCharge laddlösning ”Smart Hjemme” erbjuds i Norge från och med den 6 mars 2019 tillsammans med ett lanseringserbjudande. Alla kunder får även 20 procent billigare snabbladdning i Sverige, till exempel vid Nordby shoppingcenter i Strömstad.”

[4] InCharge – ny utmanare på den norska marknaden för elbilsladdning. 6 mars 2019. Vattenfall. länk