Shanghaimässan: Volvo Cars ska producera sin BEV i Kina 2019, fler OEM:s planerar EV produktion i Kina samt kineserna vill ha SUV:ar
Magnus Karlström
2017-04-21
Kina är centrum för produktion av laddbara fordon.
43% av alla laddbara fordon som blev producerade i världen 2016 kom från Kina. Tyskland producerade 23% och USA 17% [4].
Kinas dominans beror på en stark hemmamarknad för laddbara fordon.
Ca 1,8% av alla sålda bilar var laddbara bilar i Kina 2016 samt ca 97% av alla laddbara bilar i Kina blev producerade av kinesiska märken (ibland i form av joint venture) [9].
De senaste åren har försäljningen ökat mycket av laddbara fordon i Kina. Vi skrev om en rapport som beskrev varför för ett tag sen.
Nu har försäljningen av laddbara bilar i Kina minskat något i början av 2017. För första kvartalet sjönk försäljningen med 4,4% i i jämförelse med första kvartalet 2016 [10].
Kinesiska staten vill dock öka försäljningen mycket mer. I september 2016 publicerades ett utkast på policy att staten vill att försäljningen i Kina ska vara:
– 8% NEV (new energy vehicles) 2018
– 10% 2019
– 12% 2020
Det kan jämföras med försäljningen som var 1,8% 2016. Det är dock inte helt jämförbart för i siffran 8% så ingår ett kvotsystem där t ex batterielbilar med lång räckvidd räknas som flera bilar.
Det pågår mycket diskussioner om framflyttning av datum och kanske ändring av mål-%, men inriktningen är tydlig. Jag har inte hittat något om något beslut samt konstruktion av hur styrmedlen ska se ut.
Det hetaste i Kina hos konsumenterna är crossover-SUV segmentet. Första kvartalet ökade försäljningen av det segmentet med 24% i Kina. Det på en marknaden där ökningen va 1,7% för hela bilmarknaden [10].
På bilmässan i Shanghai verkar det vara mycket fokus på laddbara bilar [3]. Mässan visade upp 1400 bilar varav ca 159 var ”gröna” bilar, där 96 var från kinesiska företag och 63 från utländska.
De laddbara som säljs i Kina är relativt enkla bilar med t ex ganska kort elräckvidd. De utländska bilföretagen verkar mer satsa på premiumkunder för deras laddbara fordon samt det var en hel nyheter om laddbara bilar i SUV-crossover-klassen.
De utländska bilföretagen verkar också tävla om att berätta att de kommer göra mycket av sin utveckling av laddbara bilar i Kina [4].
Även leverantörer, som t ex brittiska GKN, berättade att de kommer producera komponenter i Kina i form av ett Joint Venture som heter SDS. GKN berättade att de brukade tillverka utanför Kina och exportera till Kina, men nu kommer de göra elektriska drivlinor i Kina [4]. Det är första gången som GKN gjort så.
Volvo Cars bygger sin första batterielbil i Kina
”Volvo Cars bygger sin första fullt elektrifierade bil i Kina. Det meddelade företaget idag på Shanghai bilsalong i Kina.
Den nya modellen kommer att baseras på Volvos CMA-plattform för de mindre bilarna, och den blir tillgänglig att köpa under 2019 och exporteras ut i världen från Kina.
Företaget ska också utveckla en fullt elektrifierad bil på sin SPA-plattform. Volvo planerar också att erbjuda en plug-in-hybrid version till varje modell.
– Volvo Cars stödjer fullt ut kinesiska regeringens mål för renare luft som de har stakat ut i sin senaste femårsplan. Det är helt i linje med våra kärnvärden miljöomsorg, kvalitet och säkerhet, säger Håkan Samuelsson, VD för Volvo Cars.
– Vi menar att elektrifiering är svaret för en hållbar mobilitet.” [1]
Skoda satsar på batterielbilar i Kina
Skoda visade upp en konceptbatterielbil med 500 km elräckvidd i Shanghai.
Bilen kommer börja säljas 2020.
Skoda kommer ha också börja sälja betydligt fler batterielbilar fram till 2025.
Kina är en viktig marknad för Skoda eftersom det är deras största marknad.
VW pratade också om laddbara bilar på Shanghai
VW sa att de gjort stora framsteg med att sänka kostnaderna för helelektriska bilar.
Under deras varumärke I.D. ska de sälja fyra helektriska bilar i Kina.
De kommer delvis utveckla bilarna i Kina.
Bilmodellerna är en crossover, midsize crossover, en hatchback och en sedan.
Toyota verkar vara tvingade av Kinas policy att utveckla batterielbilar med lång elräckvidd
Toyotas VD Akio Toyoda är ansvarig för en ny enhet som heter EV Business Planning Department. Den startade i slutet av förra året.
EV Business Planning Department ska utveckla Toyotas strategi för elfordon. Den består av flera personer högt upp i Toyotas ledning.
Det verkar som Toyota känner sig tvingade att utveckla batterielbilar eftersom Kina har så starka styrmedel [6].
Under Shanghaimässan sa Hiroji Onishi, som är chef för Toyotas Kina-avdelning, att Toyota ska börja sälja laddhybrider i Kina nästa år samt att de ska sälja en helelektrisk bil i Kina på sikt [6]. Men Onishi sa också att Toyota fortsätter med att satsa på fullhybrider i Kina.
Ett problem för Toyota är att fullhybrider troligtvis inte kommer inkluderas i kvotplikten för NEV fordon i Kina [6].
Toyota ska också börja testa sin bränslecellsbil i Kina från och med oktober i år.
Referenser
[1] Volvos första elbil tillverkas i Kina. 19 april 2017. Volvo Cars. länk
[2] Chinese-owned Volvo to export cars from US to China. Financial Times. länk (sub.)
[3] Atmosphere is electric at Shanghai auto show. Irish Times. 19 april 2017. länk
[4] Foreign carmakers embrace China as electric car development hub. 19 april. Reuters. länk
[5] China’s numerous green-car startups to dwindle to two to three in five years: Nio. Reuters. 20 april 2017. länk
[6] Hybrid blues: China policies force Toyota into electric U-turn. Reuters. 20 april 2017. länk
[7] Why electric crossovers, SUVs will dominate China’s roads. Automotive News China. 21 april 2017. länk (sub.)
[8] VW touts ’huge progress’ in plan to roll out 4 affordable EVs. Automotive News China. 21 april 2017. länk (sub.)
[9] Global automakers finally jump into fast-growing EV market. 11 april 2017. länk (sub.)
[10] China car dilemma: Beijing wants electric, buyers want SUVs. Yahoo Finance. 17 april 2017. länk
[11] Toyota to start China hydrogen fuel cell vehicle tests in October. Reuters. 19 april 2017. länk